• Banzai

Problem med sköldkörteln? Del 10

Tiden går fort & det är dags för en ny tråd.

Den gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m32180343.html

www.thyroid.se

Många undrar vad som är rätt värden så jag skriver in det jag har fått reda på

TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Mycket matnytigt även här
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____72887.aspx

Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10
  • 3barnsmor35

*vill inte nålen*

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Banzai

förstår det verkar inte roligt alls.

3barnsmor35 skrev 2008-07-28 09:05:45 följande:
    *vill inte nålen*
  • MIJV

Hejsan allesammans..

Måste slänga in en fråga, Jag är ju opererad för giftstruma och äter nu levaxin. Mår hur bra som helst men har märkt att jag blivit extra känslig för solen. Få ganska snabbt 2 gradens brännskada med vätskefyllda blåsor om jag varit ute i solen. Hjälper inte om jag smörjer mig. Nån annan som har samma problem? Har alltså inte haft detta förut..

• Pucko Buffy
    Flaxa1 skrev 2008-07-27 14:00:49 följande:
    När opererar man bort sköldkörteln egentligen? Hur stor dos Levaxin är max. förresten, nån som vet?
    Som jag förstått är det när man har hyper och "bromsmedicinen" inte funkar riktigt och sköldkörteln skenar gång på gång, som man opererar. Har även hört om de där sköldkörteln vuxit så mycket att den typ trillat ner mot bröstbenet eller hur de nu förklarade det... att den opererades bort. Vet dock inte om personen hade hypo eller hyper. Hur som helst så var den ivägen och funkade nog inte som den skulle. Fast jag tror att det är vääääääääldigt ovanligt att något sådant händer. Vanligast är nog att den överproducerar och att man mår dåligt på grund av det. Vid hypo opererar man väldigt sällan som jag förtstått, istället tillför man det levaxinet kroppen inte själv producerar med syntetiskt - Levaxin
    Maxdosen är nog individuell och styrs helt av hur koncentrationen i blodet ser ut så någon övre gräns undrar jag egentligen om det finns.

Kanske någon som är medicinkunnig vet det här på fl?
  • 3barnsmor35

Hemma nu efter röntgen, det gick jättebra. Dr sa att den såg normalstor ut, inga knölar eller ngt sånt, så jag slapp NÅLEN
    Jätteskönt o nu kan jag äntligen börja m Levaxinet igen!!! *glädjedans*

• Frosk

Hej, kastar mig in med en fråga här. Hoppas det är ok.

Är det någon som vet om man kan ha förstorad sköldkörtel utan att det är något fel på den?

• 3barnsmor35
    Frosk skrev 2008-07-28 18:12:50 följande:
    Hej, kastar mig in med en fråga här. Hoppas det är ok.Är det någon som vet om man kan ha förstorad sköldkörtel utan att det är något fel på den?
    Det har jag svårt att tro, den blir nog inte förstorad utan anledning...
  • Frosk

Ok, nu är det två läkare som har påpekat att den ser stor ut och jag tycker själv att det trycker på halsen, sist visade inte proverna på att nåt var fel så vi får se denna gången. Orolig blir man iaf

3barnsmor35 skrev 2008-07-28 18:37:03 följande:
    Det har jag svårt att tro, den blir nog inte förstorad utan anledning...
  • Flaxa1

Kan den inte bli förstorad av att man har en infektion? När min läkare har känt så har han känt på samma ställe som en läkare tidigare har känt på när jag var förkyld iaf.

• Frosk

Jo jag hittade en massa info på nätet nu när jag letade. Tydligen så kan man ha knölstruma utan att ha problem med själva funktionen, kan bero på infektion, tumör eller nåt annat. Men så stod det att läkare alltid ska kolla upp vad struman beror på för att utesluta tumör. De läkare jag har träffat tar bara prover som inte visar nåt och sen är det bra med det.

Flaxa1 skrev 2008-07-28 19:19:02 följande:
    Kan den inte bli förstorad av att man har en infektion? När min läkare har känt så har han känt på samma ställe som en läkare tidigare har känt på när jag var förkyld iaf.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 10