Nufsan skrev 2008-09-03 07:08:37 följande:
3fraimsdotter!Initiativlös och deprimerad har även jag varit, men där hävdar läkaren bestämt att det INTE har med ssk att göra, trots att jag själv vet det! Jag kunde sätta mig i soffan och vips hade flera timmar gått, trots att jag egentligen hade massor jag skulle ha gjort etc!Jag känner ff att jag inte har riktigt go i mig och att jag känner mig som en sengångare!Idag ska jag ta och ringa till läkaren iaf och jag hoppas att jag får hjälp!Gick du ner i vikt när du kom till bra värden för dig? Jag försöker och kämpar riktigt, men det händer ingenting, jag smyggår upp i vikt istället och jag blir så förtvivlad. Snart kommer läkarna säga åt mig att jag måste gå ner i vikt för mina leders skull, men jag kämpar ju redan för fullt! Igår har ja börjat äta pulver.... så jag iaf blir av med vätska i kroppen :-/ Usch... ingen bra dag idag heller Ber om ursäkt för mina neggo inlägg!
Alltså, jag blir så ledsen när jag läser vad din läkare säger för det visar ju att han inte har någon koll alls! Läs listan som finns på här:
thyroid.se/content.php&CatID=3 och du kommer att känna igen dig i mycket. Din läkare skulle kunna börja med att läsa på i FASS om Hypothyreos till att börja med eftersom han inte verkar veta ett skvatt om sjukdomen.
Detta är tyvärr inte ovanligt och på sätt och vis kan jag förstå att de inte kan kunna allt, men då kanske det är en idé att läsa på lite? Jag är rätt övertygad om att det handlar om prestige också, rädslan att framstå som en dålig läkare om man erkänner att man faktiskt inte vet till 100 %. Man _ska_ vara allvetande som läkare, även om det inte finns en människa i världen som kan vara det.
Ang. min vikt så hände ingenting förrän jag kommit ner riktigt ordentligt i mina TSH-värden. Jag var under 1.0 när det äntligen vände. Nu har jag spontant gått ner 4 - 4,5 kilo ungefär (jag mäter rumpan och de måtten visar att jag gått ner - dessutom har jag gått ner 0,5 kilo sedan inskrivningen). Jag orkar äta igen så det är inte så att jag svälter mig precis. Tvärt om, jag äter bättre än på flera år.
Men det är väl så att när ämnesomsättningen väl fungerar igen och jag är piggare så smyger kilona av på samma sätt som de smög på mig utan att jag i mig själv gör något. Dessutom har jag en sisådär 20 kilo kvar att ta av så jag är inte särskilt orolig att det är så här nu att jag gått ner lite. Nu under v 20 till v 30 kan det mycket väl bli så att jag börjar gå upp eftersom det är då man verkligen ökar på grund av bebben. Vi får se vad som händer.