• TereseA

Något med köttfärs utan ägg????

förutom tacos och köttfärssås..

Tips någon? har inga ägg hemma?

Akiim är mitt liv 071004
  • Svar på tråden Något med köttfärs utan ägg????
  • lurv
    TereseA skrev 2008-07-21 17:39:28 följande:
    var det jag funderade på...men strö bröd är väl bara för att hålla ihop..ska jag ta kryddor,lök och vatten el mjölk..som en vanlig limpa utan ägg..?jag använder typ aldrig grädde i mat,har därför inte det hemma..
    Potatismjöl (eller en mosad potatis) ersätter ägg och binder ihop köttfärsen. Vi använder aldrig i våra köttbullar eftersom ena sonen är allergisk mot ägg. Gör som du brukar med vanliga köttbullar men istället för ägg så byter du ut det mot en matsked potatismjöl per ägg.

Testa och kolla på Tasteline.se och se vad du hittar för kul med köttfärs och annat som du har hemma
  • Rainbowglow

Min son är äggallergisk och när jag gör köttbullar använder jag ströbröd + vatten, sedan lite potatismjöl och riven lök. Fungerar jättebra. Äggen är nog för att köttbullarna ska hålla ihop tror jag, ströbrödet för smaken.. ? eller har jag fel?

• Coccolina

Jag tycker mian köttfärs biffar blir för stabbiga med ägg i så jag tar ost i stället Blir perfekt!!
    Så jag använder aldrig ägg när jag lagar något med kötfärs (utom traditionella köttbullar till jul )

Life's a bitch get used to it!!!
  • TereseA
    lurv skrev 2008-07-21 17:43:50 följande:
    Potatismjöl (eller en mosad potatis) ersätter ägg och binder ihop köttfärsen. Vi använder aldrig i våra köttbullar eftersom ena sonen är allergisk mot ägg. Gör som du brukar med vanliga köttbullar men istället för ägg så byter du ut det mot en matsked potatismjöl per ägg.Testa och kolla på Tasteline.se och se vad du hittar för kul med köttfärs och annat som du har hemma
    tror du det funkar med majsstärkelse i stället..?
    Akiim är mitt liv 071004
  • Rainbowglow

Vad gott det låter! Hur mycket ost river du i köttfärsen?

Coccolina skrev 2008-07-21 17:45:01 följande:
    Jag tycker mian köttfärs biffar blir för stabbiga med ägg i så jag tar ost i stället Blir perfekt!!Så jag använder aldrig ägg när jag lagar något med kötfärs (utom traditionella köttbullar till jul)
  • Coccolina
    Rainbowglow skrev 2008-07-21 17:46:44 följande:
    Vad gott det låter! Hur mycket ost river du i köttfärsen?
    Ja du bra fråga Jag lagar efter eget huvud och river så mycket som jag känner för Ibland jätte mycket ibland mindre... Efter smak och humör så att säga...
  • Rainbowglow

Okej Får testa det någon gång! Måste vara jättegott till grillade hamburgare t ex!

Coccolina skrev 2008-07-21 17:51:36 följande:
    Ja du bra fråga Jag lagar efter eget huvud och river så mycket som jag känner för Ibland jätte mycket ibland mindre... Efter smak och humör så att säga...
  • Coccolina
    Rainbowglow skrev 2008-07-21 17:52:58 följande:
    Okej Får testa det någon gång! Måste vara jättegott till grillade hamburgare t ex!
    Jepp jätte mumsigt Gjorde det det tidigare i våras Och om man tycker om starka ostar kan man ju använda osta rmed mera smak osv Så det är perfekt engång hade jag parmesan ost i annars använder jag oftast gouda ost
  • isisisis

Kålpudding.
    Varva köttbullssmet utan ägg med stekt strimlad vikål.
    Strö på farinsocker.
    Ställ i ugn.
    Gör sedan en sås av skyn

Servera med potatis.

• muhina

det ska vara ägg i kålpuddingen blir inte gått utan, tycker jag iaf

• Zanna1983

Om jag gör köttfärsbiffar så blöter jag alltid lite havregryn med mjölk eller vatten. Det blir gott och jag får alltid saftiga goda biffar! Ska göra grekiska imorgon med soltorkade tomater, fetaost och hackade oliver i

Svar på tråden Något med köttfärs utan ägg????