Vad kostar en rottweiler?
Har en kompis som ska köpa en o hon sa 5000 kr, trodde de var dyrare, en valp då.
Har en kompis som ska köpa en o hon sa 5000 kr, trodde de var dyrare, en valp då.
En renrasig hund brukar precis som skrivs ovan kosta runt 10 000 kr.
Men om ni funderar på att köpa hund och ska ha den så billigt som möjligt så ska ni tänka på att det kostar med försäkring, vaccinationer, mat, utrustning och ja...det blir lätt upp emot 25 000 kr innan ni har ett "baspaket"!
Rottisar brukar väl annars vara mycket trevliga och intelligenta hundar!
Ok, vilket då kan vara en oseriös uppfödare..
Bäst att kolla upp innan man köper.
Jag & min förra sambo köpte en renrasig rottweiler valp för några årsedan utav några uppfödare i Uppsalatrakterna..
Vi fick betala 6000 för honom då han var utan stamtavla,tror det var pga hans mamma... annars så hade pappan en hel tavla.
Valpen var vet.besiktad m.m när vi hämtade honom.
En renrasig rottis som e reggad i SKK får du ge mellan 10-15.000, de är lite billigare om de inte är reggade & ännu billigare om det är en blandras.
Har 2 st renrasiga rottisar med stamtavla, hanen köpte jag för 8,5 år sedan och han kostade då 5000:- pga att han hade sporrar bak som jag själv fick bekosta att ta bort.
Min tik köpte jag för 6 år sedan och hon kostade 6000:- pga överbett, skulle kostat 8000:-. köpte sen en bullmastiff för 2 år sedan och han kostade 15000:-!
Om man inte lätt har råd med en klumpsumma på 10000, så har man inte råd med hundägarskapet heller enligt min uppfattning och erfarenhet. När som helst händer vad som helst och man måste kunna lägga ut, framförallt måste hunden vara försäkrad. Antar att det är därför så många "billiga" hundar omplaceras och avlivas hela tiden. Medelåldern på stora blandrashanar är tydligen 1.5 år.... pga alla avlivningar. Deras ägare har inte ekonomin, helt enkelt. Man måste kunna gå på kurs också med en stor hund och kunna ta hjälp när det blir problem. Det kostar också pengar.
OK om man tänkt köpa en seriöst uppfödd valp men sedan fått rabatt. men att sitta och leta klipp på hundsajter för att få en billig hund känns främmande för mig. Om folk får billiga hundar så sätter de heller inte så stort värde på dem. Det blir lite "hundägande light" där man inte behöver vara så dj-la noga med hunden. Samma med folk som ska ha en omplacering som "det varit synd om" - mångas dröm - för då känner man sig så himla bra och så behöver man inte göra så mycket med hunden. Allt är ju bättre än det den hade förut, liksom. Ja, men den ska väl ändå ha sjysst mat och omvårdnad. Inte bara det billigaste crapet. Folk som köper coop-torrfoder och en burk vov-slafs och tror att det går att leva på för en hund. Och kissa på balkongen. Det finns liksom ett gäng som ska stå vid sidan av registreringar och annat som är en kontroll och vad säger det om resten av hundägarskapet? Är man så vid sidan av allt att man också struntar i att ta upp bajs, hålla sig till koppelregler, ...vaccinerar man sin hund?? Då kan man ju hamna i ett register hos veterinären och det känns obehagligt... Av samma anledning vill man inte ha kontakt med någon uppfödare - det blir ju så jobbigt när den ska lägga sig i.
Köpte en rottis för 4 år sen och han kostade 8000 han hade en fin stamtavla men hade oxå sporrar. Han var såå fin.
Vår kille kostade 10.500
Självklart med stamtavla då.... men tyvärr spelar det juh ingen roll om "er" hund bara har en halv stamtavla alltså från ena föräldern, hunden kan aldrig ses som renrasig.
Har själv gjort "misstaget" att köpa oreggad rottweiler för en sex år sedan, det gör jag inte om... Men man kan ju ha tur förståss, plus att som tidigare påpekats- så får man inte ställa ut eller tävla förutom i blandrastävlingar då...
När jag köpte min senaste rottis för 6 år sedan fick hunden kosta max 8000:- om uppfödaren skulle få ha kullen ute på valphänvisningen på rottweilerklubbens hemsida, kan inte hitta att det skulle finnas ett max pris där idag.
För mig har det varit väldigt viktigt med stamtavla, dels att jag kan kolla upp mor och farföräldrar till valpen + ännu längre tillbaka i generationerna. Plus att jag vill tävla med mina hundar.
min tik som är en livmoderimport från canada kosta 12.000, men visst köper man en rottis som är utan stamvavla kan man ju ge 5000kr, men då är den inget annat än en blandrashund helt enkelt..
Vår rottiskille kostade 12.000 kr med bra stamtavla. En uppfödare som säljer en rottis så billigt som för 5000 utan stamtavla känns för mig personligen oseriös, med tanke på hur många seriösa uppfödare som försöker bli av med den inavel som finns så tycker jag att man borde tänka sig för innan och verkligen köpa en bra hund från en seriös uppfödare med BRA stamtavla.
Är ju olika vad uppförare tar men en rottis med stramtavla kostar ju rint 10.000kr.
Men det finns ju dom som säljer dom billigare vi hade en rottis som vi köpte för 3000kr med stamtavla och allt en liten tjej var det 8.v. var hon men det var långt ner i landet och hon som hade dom sa att hon sålde dom så billigt för hon ville bli av med dom.
Men runt 10.000kr är nog det dom flesta tar kan jag trå men valpen han ju ha ett skönhetsfel också då brukar det vara bli billigare.