• Yogi

Epilepsitråden 4

Startar en ny för den förra är stängd.

Sonen har nu varit anfallsfri från sina synliga anfall i en veckas tid. Bara sådär....

Tyvärr är inte neurologen tillbaka från semester förrän nästa vecka så jag kan inte prata med honom om detta.

Är det någon som varit med om plötslig anfallsfrihet???

• Svar på tråden Epilepsitråden 4
  • Jontesfru

Axel har varit anfallsfri sedan i slutet av maj. Efter att ha börjat medicinera i januari. Nu får han bara anfall när febern kommer.

Hoppas neurologen kommer tillbaka snabbt så du får svar på din fråga!

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • bimbomika

har en fråga till er som då har barn med epelepsi,hur var era barns anfall vad för sorter?

• Jontesfru
    Svar på #2
    Axels var frånvaroattacker. Korta men runt 200 per dygn.
    Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • IsabelleLi

Hej!
    Jag har varit aktiv i en epilepsitråd för 2-3 år sedan. Min yngste son fick sitt första ep-anfall när han var 3 mån. Men han hade ep-störningar och frånvaroattacker redan innan. Han hade en ärftlig typ av ep som växer bort under barnets första år. Vi började trappa ut medicinen när han var lite drygt 1 år. Då hade han inte haft något riktigt anfall sedan han var 8 mån, och inga frånvaroattacker sedan han var ca 10 mån. Det var en oerhört jobbig tid och jag förstår vad ni går igenom. Hoppas era barn får den hjälp och medicin de behöver för att må bra!

• anna2001

Hej , jag hoppar in här. Vår pojke som är 7 månader har precis fått diagnosen infantil spasm, har förstått att det är svårbehandlat och inte så vanligt, men jag undrar om det är någon här med lite äldre barn som kan berätta hur det gått?
    Undrar om det vuxit bort, hur länge ni medicinerade och framför allt lite information om när era barn började på förskola.

• Eldo

Ansluter mig till den nya tråden.

Bimbomika
    Vår pojke har uteslutande sina kramper då han sover. Det är allt från små ryckningar i en/flera leder till stora bensparkar/armviftningar med eller utan huvudskakningar. Det kan vara bara huvudskakningar så att tänderna skallrar. Han har kramper där hela kroppen spänns och slappnar av först då krampen har släppt. Sonen "idisslar" också ofta då han har sina kramper. Förr, innan han började med medicin, så slutade dessa "idisslarkramper" alltid med kräkningar. Vi såg ju bara hur han tuggade, tuggade, hostade till och sen kräktes eftersom vi först reagerade vid hostningen. Det tog ett tog innan vi förstod att detta var kramper.
    Hans kramper ser alltså väldigt olika ut.

I vaket tillstånd har sonen dessutom frånvaroattacker.

• bimbomika

oki,albiin får frånvaroatacker går inte att nå honom,i natt började han gny,kasta sig bakåt,bakåt,bakåt som en ostkrok fast kupad rygg,vände sig ett halft varv i sängen kan de ha varit ett anfall? såg väldigt konstigt ut....
    sen brukar han himmla me ögonen smacka "prata på nå kontigt sätt" som han inte brukar sen kastar han sig frammåt,gör så några gånger åsså sen e han helt normal igen...
    sen har han även nickningar som du beskriver(eldo)

• Fia7

Hej!

Hoppas in i denna tråd. Har precis fått veta att vår 2 månaders har epelepsi genom eeg. De ska nu göra MR för att få ett tydligare svar. Hon får sekundkorta frånvaroatacker. Har börjat med med. sen i fredags och hon de har inte rikigt försvunnit men nästan. Hon får Fenobarbital. Någon mer som ger denna med. ? Känner mig inte så insatt i detta och läkarna har inte vågat säga vad för slags epelepsi det rör sig om. Men jag har luskat lite bland texter och tycker att absentepelepsi stämmer in. Vi får vänta och se nu efter MR.
    Någon mer i liknande situation? Hur har det gått för er?
    Har inte hunnit läsa igenom tråden men ska göra det.

• bimbomika

Här hemma blir det bara mer å mer tydligt att han har epilepsi...har det varit mycket en dag så kan vi säga redan på kvällen nu kommer han att få anfall under natten å mycket riktigt,en-fyra gånger per natt...men har det varit lungt å vi varit hemma så händer det nästan aldrig något...e detta vanligt?

• bimbomika

glömde skriva att han nyss börjat dagis å de blir ganska mycket för honom så jag undrar om de e vanligt att få anfall efter en jobbig dag så jag vet hur jag ska göra med allt va heter dagis...

Svar på tråden Epilepsitråden 4