• Välkommen till mej

Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!

Berätta för mej skillnaden mellan dessa två? De är ju lika ljuvliga båda... Vi står i valet mellan dem och behöver hjälp med för och nackdelar..

Så ni som VET, och kanske själva HAR dessa raser/denna ras..

PLEASE!!

• Svar på tråden Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!
  • ninanen
    lärjunge skrev 2008-08-07 08:32:40 följande:
    Alla hundar behöver det eller hur? Oavsett RAS.
    Klart dom gör men det är det inte alla som förstår...
  • lärjunge
    ninanen skrev 2008-08-07 09:20:35 följande:
    Klart dom gör men det är det inte alla som förstår...
    Då borde dom inte äga hund då.
  • ninanen
    lärjunge skrev 2008-08-07 08:38:12 följande:
    Alla tränar på något sätt med sin hund, på promenader, på hundkurs, i sitt hem/trädgård... Tror du verkligen att alla hundar ska göra ALLT dom var avlad för? Man köper den ras som man älskar och man har den som familjhund. När det gäller båda cocker raser, båda har var sin JAKT typ - "Jakt Amerikansk Cocker" och "Jakt Engelsk Cocker". Du kan gå t ex till www.meryl.se/ o se att dom har JAKT Cocker, (kortare päls naturligt, och högre öronansattning) o sen har dom UTSTÄLLNINGS Cocker (som är den vanliga). Alla som köper cockers inte ha dom till soffpotatisar. Inga Cocker är det - dom är aktiva FAMILJmedlemmar.
    Många köper faktiskt en ras som inte alls passar deras sätt att leva... Cocker är inget undantag i det fallet den är inte så stor och socker söt och därmed tror många faktiskt att den passar som prydnad i vardagsrummet... Och det gör en cocker definitivt inte... Du ska definitivt inte köpa en hund bara för att du har fått för dej att du gillar rasen den ska passa in i din livsstil oxå! Jag vet mycket väl att man avlar olika typer av cocker men det säger inte att den "vanliga" cockern faktiskt lämpar sej mindre till jakt jag vet många cockrar som är "avlade för utställning" som används som jakthundar, eftersökshundar! Dessutom idag är det väldigt vanligt att utsällningshundar är jaktmediterad så jakten finns fortfarande kvar i hunden det kan man aldrig ta ur rasen hur mycke man än ställer ut hunden... Givetvis är cockeren en fin familjehund med tanke på hur social en cocker är men den lämpar sej inte i familje där den blir en soffpotatis precis som du säger för det är den inte!
  • ninanen
    lärjunge skrev 2008-08-07 09:23:14 följande:
    Då borde dom inte äga hund då.
    Näää det finns tyvärr så många såna! Min granne har en hund som bara vistas i trädgården... Stressad hund, ehh ja!!!
  • ninanen
    ninanen skrev 2008-08-07 09:35:46 följande:
    Näää det finns tyvärr så många såna! Min granne har en hund som bara vistas i trädgården... Stressad hund, ehh ja!!!
    Alltså jag menar att hunden släpps i trädgården när det är promenaddax...
  • lärjunge

Men mina cockrar var inte hyperaktiva alls, dom anpassade sig till oss och våra livsstil (lugna inte alls hyperaktiva), dom går ut 4 ggr om dagen med jämna mellanrum. Vi busar inne och ute, o tränar, o så får dom använda sina nos och hjärna ute på promenaden... Inne är dom lugna o lägger sig i soffan eller där vi är...

Man ska inte hästigt säger till folk: "DU, du får inte skaffa denna ras för du kommer inte att använda den till sin ursprungs arbete (jakt, bruks, osv)."

Min spansk hittehund, en renrasig engelsk cocker, har ingen fågel lust alls, ingen jakt lust alls. Han har lek lust, kel lust, och mat lust. haha

• lärjunge
    ninanen skrev 2008-08-07 09:37:29 följande:
    Alltså jag menar att hunden släpps i trädgården när det är promenaddax...
    Men du får inte dra alla över i en kamm - oss som äger cockers. Jag bor i en 3 rok bostadsrätt, på andra våningen. Så promenader är det som gäller.
  • ninanen
    lärjunge skrev 2008-08-07 09:50:07 följande:
    Men du får inte dra alla över i en kamm - oss som äger cockers. Jag bor i en 3 rok bostadsrätt, på andra våningen. Så promenader är det som gäller.
    Det gör jag inte heller emn jag säger att det är vanligt att folk skaffar en söt liten hund och sen får den inte arbeta något alls...
  • ninanen
    lärjunge skrev 2008-08-07 09:49:27 följande:
    Men mina cockrar var inte hyperaktiva alls, dom anpassade sig till oss och våra livsstil (lugna inte alls hyperaktiva), dom går ut 4 ggr om dagen med jämna mellanrum. Vi busar inne och ute, o tränar, o så får dom använda sina nos och hjärna ute på promenaden... Inne är dom lugna o lägger sig i soffan eller där vi är...Man ska inte hästigt säger till folk: "DU, du får inte skaffa denna ras för du kommer inte att använda den till sin ursprungs arbete (jakt, bruks, osv)." Min spansk hittehund, en renrasig engelsk cocker, har ingen fågel lust alls, ingen jakt lust alls. Han har lek lust, kel lust, och mat lust. haha
    Ja jag tycker definitivt att man ska välja hund efter livsstil och vad som passar det tycker jag verkligen... Jag säger inte att vem som helst får skaffa vilken hund som helst för det är fritt för var å en att bestämma men jag tycker att folk ska tänka efter va det är dom vill ha hunden till...
  • ninanen

Välkommen till mej skrev 2008-08-06 21:01:07 följande:

Ja jösses, vi är helt förälskade hela familjen! Han är det bästa som hänt oss!!!
    Hur går det med den lilla??? =)
Svar på tråden Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!