• Välkommen till mej

Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!

Berätta för mej skillnaden mellan dessa två? De är ju lika ljuvliga båda... Vi står i valet mellan dem och behöver hjälp med för och nackdelar..

Så ni som VET, och kanske själva HAR dessa raser/denna ras..

PLEASE!!

• Svar på tråden Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!
  • yodi

har en engelsk coker spaniel.
    så vitt jag har förståt så är den amerikanska mindre men har mera päls.

• vimsen

Vi har haft en helt underbar engelsk cocker spaniel, dock med ovanligt mkt päls för att vara engelsk!Vi fick tyvärr avliva honom i april i år nästan 14 år gammal! Skillnaden är ju pälsen och att amrisen är mindre.Båda ska ju trimmas, men man behöver ju inte borsta och bada en engelsk lika ofta som amrisen.Fast eftersom vår hade ganska mkt päls så på vintern när det var mkt snö fick vi ta på honom en overall för annars fick han stora snöklumpar under magen och mellan benen,han såg lite rolig ut men han skämdes inte ett dugg! Sen vet jag inte om man har amrisen så mkt till jakt som man använder engelsk cocker till. Det finns kanske nån här som har mer erfarenhet av amris. Jag har bara haft engelsk cocker och varit nöjd. Lycka till iaf!

• Välkommen till mej

Tack för era svar... (tar gärna emot ännu fler förstås)

Vi har nog NÄSTAN bestämt oss för en Amerikansk... men är inte helt säkra ännu..

• MalieF72

Oj.....mycket mycket pälsvård!!!!

Haft en eng.cocker  i över 10 år...borsa borsta....

Mitt ex föräldrar hade kennel med amerikanare......oj...borsta borsta...

Tänk dig förr....

(¯`♥.¸(¯`♥ Mina Älskade Barn ♥´¯)¸.♥´¯)
  • Välkommen till mej
    MalieF72 skrev 2008-07-25 19:30:09 följande:
    Oj.....mycket mycket pälsvård!!!!Haft en eng.cocker  i över 10 år...borsa borsta....Mitt ex föräldrar hade kennel med amerikanare......oj...borsta borsta...Tänk dig förr....
    Jo det är ju därför jag lagt denna fråga här för att få höra så mycket positivt och negativt som möjligt.. och att det blir att borsta begriper jag ju.............
  • pindile

har haft en amerikansk, ee för övrigt uppväxt med en pappa som ha
    ft schäferkennel.....men trots alla dessa schäfrar kan jag aldrig glömma henne.........hon va det sötaste som funnits....och jättebra med barn o såååå lojal.
    visst e ju lite jobb med pälsen men det e det värt!!

• Zimlis

Jag har en engelsk - bild finns i mitt galleri. Hon är tunnpälsad - men det är ändå en massa borstning - dessutom helt fantastiskt vad som kan medfölja in efter en promenad i skogen

• pindile

ja, tänk när vi vart ute på vintrarna...hon hade isbollar i hela pälsen, fick torka med hårblås varje gång......tills vi köpte "snökläder" till henne så hon slapp det...hihi

• GrönaDruvan

Om du vill kan jag skicka mycket info om bägge, men då skickar jag till inbox!? Har en jätte bra rasbok, kan skriva av där..

• yodi

vår engelska är en underbar familje hund som glatt följer med på allt vare sig det gäller en trip med buss, lämna barnen på dagis eller en tur till stallet.

sen vad det gäller pälsvården (nu blir det bergis många sura miner) efftersom han är familje vovve och älskar att vara ute och jag inte har tiden att sköta hans långa päls så är han för tillfället kortklipt.

men sen vet jag att våran instruktör på brukshundsklubben sa att dom flesta cokers är väldigt envisa och självständiga.

Svar på tråden Amerikansk cocker spaniel eller Engelsk cocker spaniel???? HJÄLP!!!