• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

--

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html

VÄLKOMNA! (och glöm inte att läsa TS i de gamla trådarna!!!)

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-26 16:06
    glömde länka till den 4'e tråden!!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 22:43

Samlad lista på hudvårdande oljor:

www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Miss T

"Komplett startsats för tillverkning av 2x100ml bodybutter av de skönaste, smörigaste fetterna.
    Innehåller:
    100ml fettdel: kokosfett, rapsolja,sheasmör,mangosmör,squalane,bivax,cetylakohol, vegetal samt E-vitamin.
    100ml vattendel: destillerat vatten, glycerol, paraben.
    5ml vardera av ananasarom och hallonarom, 2x100ml frostad cremeburk samt recept."

Även här är det en flaska med "vattendel", burk med "fettdel" och två flaskor eteriska oljor + burkar.   

• IceFalk

Åh, tacktacktack! Det hjälper enormt!

• tyresö

en fråga till er som använder er av havretvätt,
    tror ni att man "retar" hårbotten att stimulera mer fett när man gnuggar in havregryn varje morgon?
    försöker att tvätta håret var 6:e dag, men då behövs havregryn dag 3-6.
    tror ni det vore bättre ur fettproduktions synpunkt att tvätta med CO lite oftare istället?

• sevgilim

Dvs, fungerar detta:

Aqua
    Cetrimonium chloride
    stearyl alcohol
    cetyl alcohol
    kamomillextrakt
    cosmedia guar 261
    perfume IRFA
    euxyl K400

Tack

• Björnmossa
    tyresö skrev 2008-08-11 21:55:41 följande:
    en fråga till er som använder er av havretvätt,tror ni att man "retar" hårbotten att stimulera mer fett när man gnuggar in havregryn varje morgon? försöker att tvätta håret var 6:e dag, men då behövs havregryn dag 3-6.tror ni det vore bättre ur fettproduktions synpunkt att tvätta med CO lite oftare istället?
    Jag tror att havre är bättre eftersom jag fattat det som att det är själva uttorkningen, dvs i hög grad vattnet, som stimulerar fett.
  • fairyfloss

Sen jag fick barn har jag inte haft tid att hålla på och tvätta ansiktet osv. mer än när jag duschar, vilket bara är typ var tredje dag. Possitiv biverkning: jag har fått världens finaste hud i ansiktet! Tvättar alltså bara med vatten var tredje dag i duschen och smörjer in med oliv eller nyponfröolja. Inga finnar och ingen torrhet!

• Anaiah

Jag skulle vilja pröva det här med No Poo, men är total nybörjare.
    Jag har en liten tvåmånaders-bebis och har inte all tid i världen att hålla på med förberedelser innan hårtvätt, finns det någon metod som passar bättre om man har lite tid?
    Sedan undrar jag lite över frekvensen också. Jag duschar varannan dag och är van vid att tvätta håret lika ofta, blir det någon skillnad med no poo eller måste man tvätta oftare då?

Som sagt är jag nybörjare så inga råd är självklara, ös på bara

Someone is WRONG on the internet!
  • Hägris

Jag tvättar var 3-4 dag och det är ofta i den här tråden och mitt tvättande tar ca 15 min. Då har jag skrubbat ansiktet och ibland kroppen med. Jag tar bara balsam, honung och ibland bikarbonat och blandar med vatten och gnugggnugggnuggar..

Anaiah skrev 2008-08-12 18:24:31 följande:
    Jag skulle vilja pröva det här med No Poo, men är total nybörjare.Jag har en liten tvåmånaders-bebis och har inte all tid i världen att hålla på med förberedelser innan hårtvätt, finns det någon metod som passar bättre om man har lite tid?Sedan undrar jag lite över frekvensen också. Jag duschar varannan dag och är van vid att tvätta håret lika ofta, blir det någon skillnad med no poo eller måste man tvätta oftare då?Som sagt är jag nybörjare så inga råd är självklara, ös på bara
  • Mrs Vader

Gör CO (balsamtvätt)i duschen. Blöt skallen, i med balsam i hårbotten och gnugga ganska länge, tvätta kroppen medans balsamet verkar och skölj sedan noga.
    Men glöm inte att göra en sista tvätt med schampo för att få bort gamla silikoner.

Hur ofta du måste tvätta avgör du själv, det är individuellt. Svårt att säga hur ditt hår och din hårbotten fungerar men jag tror inte du behöver tvätta oftare med CO än med schampo och tvättar du lika ofta så är ju iaf CO bättre

Anaiah skrev 2008-08-12 18:24:31 följande:
    Jag skulle vilja pröva det här med No Poo, men är total nybörjare.Jag har en liten tvåmånaders-bebis och har inte all tid i världen att hålla på med förberedelser innan hårtvätt, finns det någon metod som passar bättre om man har lite tid?Sedan undrar jag lite över frekvensen också. Jag duschar varannan dag och är van vid att tvätta håret lika ofta, blir det någon skillnad med no poo eller måste man tvätta oftare då?Som sagt är jag nybörjare så inga råd är självklara, ös på bara
Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.