• Changri La

    Vet inte om jag tagit rätt beslut

    I förrgår på rutinultraljud v.17 upptäcktes flera allvarliga missbildningar på barnet. Vi har tagit ett beslut om att avbruta graviditeten. Men jag är inte säker på att vi tagit rätt beslut. Barnet skulle troligen dö i livmodern och om det skulle klara sig skulle det bli multihandikappat med hjälp dygnet runt. Barnet har nästan inga armar eller ben, för liten bröstkorg, för rund huvudform, uppdriven rumpa, nackspalten är förtjockad, ngt annorlunda form på ryggraden. Troligen lider det av ett allvarligt syndrom och har även hjärnskador. Jag mår mkt dåligt och känner mig hemsk men jag kan samtidigt inte se att detta barn kommer att få ett värdigt liv. Jag har tagit det första pillret för att avbryta detta. Men känner att barnet rör på sig och mår så dåligt, tänk om det hade klarat sig i alla fall? Hur skall man orka att föda fram detta barn.

  • Svar på tråden Vet inte om jag tagit rätt beslut
  • FinalFantasy

    Jag tror du fattade rätt beslut för om det är så allvarligt som du sa är det inte säkert barnet skulle kunna njuta av livet.


    Alla har rätt att ha sin egen åsikt och ingen bör påtvingas en annans åsikter
  • Pixie Sessan

    jätte svårt för mig att sitta och säga som vare sig är gravid eller varit i samma sits... MEN jag hade valt att ta bort det barn som inte kunnat få ett värdigt liv..
    + verkar som om barnet kommer lida.
    Jag vet inte vad jag pratar om men låter som om ditt barn nog inte fått det lätt i livet och inte ni heller..
    det gör ont i mitt hjärta att läsa vad du går igenom men du gör rätt (tycker jag) om du låter barnet få bli en ängel..

  • mollaMalina

    Jag tror du gjorde rätt beslut. Nu somnar din lilla bebis där den är som tryggast, i din mage! Utan oro och utan att ha ont!
    Jag avbröt själv en graviditet i februari i år, det gjorde så fruktansvårt ont i hjärtat, men du kommer se att du tagit rätt beslut!

    Massa styrkekramar till dig!

  • ploppviola

    Jag tror du gjorde ett rätt beslut.Du är bamhärtiog mot ditt barn..Jag skulle inte vilja leva på dom promiserna faktiskt!!
    Tankar o kramar!


    Du är värdefull
  • CoolaSuperMamsen

    Låt den lilla få somna in på den finaste platsen den vet där  kan du vagga den till sömns.

    vet hur du känner men tänk att det är tryggare hellre så än en kallt operations bord.
    sen kan jag ju inte säja vad som är rätt men eran lilla hade dåliga odds precis som våran kille med T18 och det är fruktansvärt att ta det beslutet att avbryta mådde dåligt lång tid efter men träffade ett medium en dag som inte visste ett smack om mig hon berättade att hon såg ett litet litet barn sen sa hon jag vet inte vad barnet menar med det här men den säjer att ni gjorde vad ni kunde och den är tacksam för det.

    förstår inte hon kunde veta sanning eller bluff men detta svar hjälpte mig jag vet att han är med min farmor och att han troligtvis kommer tillbaka till oss fast som en ny bebis

    låter sjukt men det hjälper mig som sagt.

    du kan inboxa om det är något jag kan hjälpa dig med beklagar änn en gång och vad du än gör så är de beslutet du tar rätt.


    4barns mamma till 3 underbara tjejer och en liten ängla pojke.
  • Tomas tjej

    Jag tror du har fattat rätt beslut.
    Avbröt själv graviditeten i v 17 i Mars i år. Ett fruktansvärt tungt beslut men jag vet att vi gjorde rätt. Vårt lilla pyre hade inte överlevt utanför min mage.

    Det finns inga ord som tröstar... men du ska veta att vi finns här.
    Kramar om...

Svar på tråden Vet inte om jag tagit rätt beslut