• luckysun

Går alla nyfödda bebisar ner i vikt?

Min man påstår att ALLA nyfödda bebisar går ner i vikt efter födseln. Våran dotter på 4 kg gick ner några hundra gram i vikt vilket gjorde mig jätteorolig och hon är ännu ej uppe i sin 4 kg vikt än..

• Svar på tråden Går alla nyfödda bebisar ner i vikt?
  • skorpiona

De brukar räkna med att en viktnedgång på 10% är helt normalt... Sen kan det ta lite tid innan de uppnår sin födelvikt igen, lite beroende på hur lång tid det tar för mjölken att rinna till, hur bra de suger, osv. Tror det tog över en vecka för sonen att nå sin födeselvikt igen... De räknar det som att vikten vänt uppåt så snart de börjar öka i vikt, då utgår man från den minsta vikt de haft... Fortsätter de däremot minska eller stå still, så måste man börja ge ersättning!

• En glad tjej
    luckysun skrev 2008-07-27 08:17:11 följande:
    Jag blev döskraj i början då det kändes som om vår dotter kanske ej trivdes med oss.
    Snälla du, vad då inte trivs med er? Sånt kan en sån liten bebis inte avgöra själv. Däremot är kanske din mjölk lite vattnigare än vissa andras. Vissa bebisar lägger på sig som bara den och andra mindre.
  • luckysun

Vi har provat att ge ersättning men lillan suger bättre på bröstet. Hon vill ej äta upp allt i flaskan.

• En glad tjej
    luckysun skrev 2008-07-27 08:20:19 följande:
    Vi har provat att ge ersättning men lillan suger bättre på bröstet. Hon vill ej äta upp allt i flaskan.
    Min dotter som är sex månader äter aldrig upp innehållet i sin flaska! Varför? Därför hon är mätt och slutar äta när hon inte vill ha mer. Därför din lilla inte heller äter upp allt.
  • skorpiona

Kollade i BVC-boken och det tog 2,5 vecka för sonen att nå sin födselvikt! Han gick ner 330g... Vägde 3660g vid födseln...

Så länge de inte säger nåt på BVC så ökar hon ok!

• Des

Hej! Min mellersta grabb som idag e 5 år gick inte ner nått alls.

Dom andra två gjorde det så det är ingen fara och bvc har ju  koll på det

• rubygirl

Båda våra barn gick ned ett par hundra gram, sedan rann mjölken till och det vände direkt.

• mammatillpojkar

min lille gick ner 125g och efter 10 dagar hade han gått upp det plus 130g till

min store gick ner 133g och efter 3 veckor hade han gått upp det plus plus 210g till

• NathalieAndersson

DOm flesta barnn går ner i vikt och 10% av födelsevikten är "godkänt" att gå ner.
    Hon kommer gå upp det igen men din mjölk kanske är lite vattningare
    Sen att hon inte äter upp allt i flaskan, hon är mätt helt enkelt.

Sonen på 5 dar äter inte  upp allt i flskan men han är mätt, därför slutar han äta .

*¨`·» Liam 060228 *¨`·» Neo 080722
  • Tjohalia

Jo det är jättevanligt, har aldrig hört talas om att nån INTE gått ner. Förr fick mammorna lov att stanna tills bebisen gått upp i födelsevikt igen, men så är det inte längre (dom har väl sett att det inte behövs). Bebisen bör inte gå ner mer än 10% i vikt (det gjorde min dotter och då fick vi börja ge lite ersättning), men det håller dom koll på, det är ju rätt täta vägningar i början på bb och bvc.

Svar på tråden Går alla nyfödda bebisar ner i vikt?