• pingela77

När vänder sig barnet?

Är strax i v.33 och är gravid med andra barnet. Min fråga är när de flesta barn vänder sig med huvudet neråt. Tror min lilla stumpa har huvudet uppåt eftersom jag mest känner buff och spark nedåt.
    Min dotter vände sig med huvudet nedåt tidigt men denna lilla dam verkar trivas att ligga med rumpan nedåt.
    Magen är dessutom mindre denna gång så jag tror inte det finns så vansinnigt mycket plats därinne.

• Svar på tråden När vänder sig barnet?
  • carolinae

Jag väntar mitt första barn och bebisen vände sig neråt i v31 redan och har legat så sen dess... men de kan ju vända sig ända till v 36-37 tror jag. Annars gör de vändningsförsök då.

• Rebeckan

Jag är i v 38 och har en bebis i säte..gjorde ett vändningsförsök i v 36 men den lill* i magen ha bestämt sig för att inte vända..så jag har planerat snittdatum..det är säkert superolika när barnen vänder sig..

• pingela77

Nä det finns ju gott om tid till vändning men jag var mest nyfiken på när de brukar vända sig. Min Bm vill inte kolla förrän v.36 eftersom hon tror att man bara oroar sig innan dess. Det gör jag inte men det är klart att jag inte vill föda i säte helst

• pingela77

Rebeckan; Din kanske hinner vända sig innan snittdatum. Dom kan ju vara riktigt kluriga ibland bebbarna.

• Hummlis

Enl min BM så kollar man inte ens hur barnet ligger innan v 34, dessutom kan de vända sig senare om man är omföderska.
    Min lilla smula hade legat med rumpan ner lääänge men nu plötsligt i v 33 så hade hon vänt sig.

?:*¨¨*:?.Två tonåringar o liten *smula* i magen?:*¨¨*:?.
  • Magini

Min hade vänt sig i v.31. Men jag tror han hade lagt sig med huvudet neråt ganska tidigt för jag har sen v. 25 nästan bara känt sparkar/buffar högt upp.. Någon enstaka buff nertill bara..

Men va konstigt att din BM inte vill känna innan v.36. Ligger bäbisen men rumpan neråt vill man ju kunna förbereda sig på det ju! Kan du inte förklara att du verkligen vill att hon känner. Att du känner dig mera orolig att inte veta. Ev. kanske be någon annan BM känna på dig..

• kalkprinsessan

Vi går in i vecka 37 på tisdag och våran skrutt har inte vänt sig ännu. Men här kollar man inte hur den ligger förän man gått 37 fulla veckor!! De tycker jag är sent...

• ebbozz

det är nog väldigt olika... men min har legat neråt i minst två månader (v38 nu) fixerade sig i v 36

• Svart ros

Min bm började kolla i v.28 och då låg min bebis med huvudet nedåt. Fixerad var den inte förrän i v.38.

• fia0411

Min lilla har legat med huvudet ner hela tiden tills v.33. Då vände hon sig och la sig med rumpan ner. Ska till bm på onsdag (v.36), ska bli spännande att se om hon har lagt sig "riktigt" nu.

• RockOlga

min lille ligger fixerad och jag är i v.29 (28+2)

• pingela77

Med min dotter så vände hon sig tidigt men var rörlig hela tiden. Detta ställde faktiskt till en hel del problem på förlossningen. Jag tvivlar på att denna bebbe tänker fixera sig överhuvudtaget. Jag verkat ha ett rymligt bäcken eller nåt

• therese

Jag har ingen aning när de "brukar" vända sig "rätt".
    Min första la sig på tvären rätt som det var, fast hon legat med huvudet neråt innan. Lite pirrigt men sen la hon sig rätt igen i tid, ungefär i v 37 tror jag det var.
    Tvåan låg i säte, gjorde vändning på sjukhuset i v 36 men hon la sig med ändan ner iallfall efter 2 dar. Höll på att få snitt-tid men i v 37 hade hon vänt sig med huvudet ner iallfall...

En del har nog brett bäcken, och då får man kanske räkna med att de snurrar runt lite ända in i slutet.

• Peki

Min har legat med ryggen ut så länge jag har känt den fram till ca v 30 då h*n vände sig med huvudet neråt. Det märktes tydligt eftersom jag började känna sparkar högre upp i magen. Jag var hos BM i v 31 som kollade och sa att det stämde. H*n är däremot helt rörlig och inte fixerad ännu och snurrar en hel del.

• Peki

Snurrar är det minsta man kan säga... idag på tillväxt UL visade det sig att bebisen ligger i säte igen

• fr Svår

frågade just om detta idag hos bm.
    gjorde ul och lillan sitter!
    frågade om det inte var dags att hon vände sig snart.
    då sa bm att fram till v. 35 får de ligga hur dom vill.
    sen vill dom gärna se att de har vänt sig...:)

• AochJsMamma

Min bebis tycker de tydligen är svår att bestämma placering på, säger att det r väldigt tomt nertill för att hon skulle ligga med huvudet neråt..vad de nu menar med det..tre bm (först en i v32 sen ytterligare 2 i v35+2) sa att bebis låg i säte, men sen vid UL så sa den bm att bebis låg med huvudet neråt och dagarna efter det så känndes det lixom hårt neråt o jag kännde lite sparkar uppåt. De senaste dagarna har hon sparkat och rört sig väldigt mkt nere i magen, det känns "tomt" där jämfört med innan, och jag känner inga rörelser längst upp i magen..(förutom rumpan alt huvudet som sticks ut på framförallt vänster sida hela tiden). Ska blir intressant att se vad bm säger på måndag!

~~ ♥ ♥ BF 23 Augusti 2008- Vi längtar efter dig hjärtat! ♥ ♥ ~~
  • Cia o krabaten

Dottern vände sig tidigt.
    Denna var jag på vändningsförsök i slutet av v36 och då hade han precis vänt sig dagen innan.

Svar på tråden När vänder sig barnet?