Österbottniska motionstråden 2
Tackar Maja
Duktigt Lolita!
TM- int kuna du va rikti roko om du sprang 15km såde fort!
Ja sprang 8-9 igår på typ 55 (kolla int så noga kuna va både meir å mindä)
Tackar Maja
Duktigt Lolita!
TM- int kuna du va rikti roko om du sprang 15km såde fort!
Ja sprang 8-9 igår på typ 55 (kolla int så noga kuna va både meir å mindä)
Int na motion ida, man måst jo fösök hald tibak så man int var överträna
Nånää, men max 3pass i viko var e fö me.
Lolita82- he e no minst lika bra ti ped som ti spring! Va pedar du me fö ped?
Länk ikväll, en viko san sist, har int had tid. He gik betä än väntat så ja fo liti länger. Slööt ba he vart så kort. 5.8km. Sprang liti kossåtväss å va å mät i me peden san på kväldi så i ja fik jo alltså 5.8km pedasi å Men ja trod he sko va länger
Trollens mamma- vil de i skick nu, men ja veit va du mära me fläskisångest även om du e langt ifrån ti böv ha na toko!
Ja ha å ve fökyld na viko me betä å sämber daga. I torsdas så va ja tvungen att fa ut i skoji iaf, fö vi ordna tosdasorienteringen å ja had lova ti kut runt å koll att kontrolle va kvar så int nar had ve å ta tan dem tå di had liga två viko i skoji. Så föst sprang ja en rundo milla skärma på kanski 4-5km? san sprang ja runt knappa 2km bana me pojken na tim seinari. He to läng fö vi to omväga å läst karto å had oss, men tärimilla sprang å jo som en häst..Å sist å slutligen na tim seinari så va ja å sambel in na kontrolle. Tå ja kom heim halv10 så had ja ve i skoji san 3 å ba en tupla i maga på ha tin. Hoho, glömd tom bort ti va fökyld
I fridas så va ja å sambel in ett gäng kontrolle som va längst bort från väiji (hända int på onsdaskväldi föri natte å ammasi) Fik pojtsi me me, tur, fö ja tycker int om ti va såde langt in i skoji eismend i timatal. He va rikti remilandi mang ställ å ja va no liti rädd bjöna. Veit int ho ja sko ha våga fa eismend! Tå vi had ve na tima i skoji så hitta vi massvis me fäsk älgspåre å he tom låfta åv älga. Int tyckä ja om ti umgas me ti heldä såde på nära hald. He dugga jo å vi gik på na skogsmaskinsspår som vi had runda ein gang förr å tå va int e na spåre ännu. Ja bruk ba va rädd spindla å orma förr men nu e ja tydligen rädd allt! He gar no bra i skoji tå man orienterar fö tå veit man he finns ade i närheite å man e jo uppteiji ti tänk men ti ba lufs eismend känns oskryft.
Nåja, summan åv kardemumman. På lödan, igår gik vi heila dan på bostadsmässo å ja bärd gumman na tima på ryggen så ja fik no min beskärda deil motion även då.
Ja motionerar för att ja tyckä he e kul ti spring. Tyvärr kan ja int spring efter väg nameir eftersom ja ha så mytsi åldedomskrämppor. Men na pass i skoji gar bra ba int he var fö tökelt. Hängiven motionsorienterare
Nu ha ja ve å tävel i 2dag i fäbodaskoga. Ja e så slut så he e riitti fädi! Så nu ska ja vil me ti nästa vår..
Goddagens!
Ja ha int ve ut san i förra onsdas, tå va ja igen i ol-skoji å he gik så bra! 5km på undi timi, 13kontroll å bara terräng. Ja va så nöjd! Men san så vart ja givetvis fökyld. Å e he ännu. Så nu tar ja e rikti piano, få min värk blir mytsi värr tå ja e fökyld. I fridas å lödas had ja stor probleme ti vänd me i sänje tå ja amma på natte å tå ja sko upp sko ja ha böva en tode lyftkran som di har åt pensionäre. Nu er e betä men ja e no fökyld så ja få väl ba finn me i att ja sitär en viko till å letar kondisen sjunk i bottn.
MajaT- om du gar såde langt å tökelt så e kondisen no kvar, he e mest tekniken i springasi som far. Fast he e jo äntå jobbit ti få igång springi baket man int ha sprungi på en stund. Duktit åv de ti ork och IDAS ga!
Lula76- bravo bravo! Ha du fö små skoa?
Joffan- fa ut å ga, eldä jogg rikti sakta ba en beta. Ja ha å ve i ade situation- he löns int ti pin se sjölv he va ba värr. Riktit lätt motion å stretch- tå känns e bra. Tynge du på så straffar e se i arbeiti å he var ba en ond cirkel.
Fast sockerberoende är en modegrej mest tror jag. Lite som utbrändhet. Visst finns det säkert både och och båda existerar.
MEN- det går inflation i allt som är nytt och inne. Sockerberoende är väl alla mer eller mindre. Jag är mer Men jag KAN låta bli. Om jag riktigt gärna vill. Det vill jag inte tillräckligt gärna. Sockerberoende är vi allihopa egentligen. Det är naturligt. Vill man komma ur beroendet får man slopa alla kolhydrater länge. Och äter man lite är man där igen. Eftersom utbudet socker finns i den förädlade form som den finns är det inte mycket vi kan göra, annat än att bestämma oss. Jag har bestämt mig för att bejaka sockret. Hellre hoppar jag över jogurt, söt limsa och saft för att få äta godis och kex, än att tex äta jogurt till morgonmål och dricka juice. Tar man tex en frukt och lite godis blir slutsumman NÄSTAN likvärdig. Byt bort allt onödigt i kolhydratväg och ät det man verkligen vill är mitt bästa onsdagstips! Och så samma på svenska!
Bravo Lillja!
Lolita82- frissamt me värk, hoppas he ger se.
Ja e fökyld ja ännu, int så falit men liti. Så ja e bara i lä. Läkare har sagt åt me ti int gö na tå ja e fökyld, fö di misstänker he e reaktiv artrit ja har å he ska man int ret i onödan. Men äntå kände ja me såå lata tå ja int gö na! He to så i hövo i tosdas tå ja int fo å spring tå tillfälle gavs. He e medaljens baksida he, att man få dålit samvete åv att ta e lugnt fast man veit he e bäst ti int jö na. No sko man kuna ga etc. men just nu e ja no fö trött. Fökylning å massa nattvakas e int na bra kombo. "skyll skyll"
Lula76- duktigt!