• lieh

Vita prickar på bröstvårtorna?

Vad är nu detta? Jag har vita prickar på bröstvårtorna.
    Tacksam för svar?

• Svar på tråden Vita prickar på bröstvårtorna?
  • lurv

Kan vara talgkörtlar, jag har fått sådana när jag ammar Mina ser ut som små vita knottror.

• lieh

ok när jag söker på svamp så står det att symptomen är vita små fläckar eller flagig, röd, irriterad hud på vårtan/vårtorna.

På talgkörtlar står det: I underhudsfettet i kvinnors bröst finns 15-20 mjölkkörtlar. Körtlarna har bildats från överhuden och mynnar på bröstvårtorna. Under puberteten stimuleras körtlarna av kvinnligt könshormon så att de börjar växa. Samtidigt ökar fettvävnaden i brösten.

Så jag chansar nog på talgkörtlar. Ska till barnmorskan på torsdag så jag får höra med henne då.

Tack så mycket för hjälpen!

• anna bäcklin

de kan ju oxå vara om du e gravid att du läcker lite mjölk, så e de för mig...

• lieh

anna bäcklin skrev 2008-07-27 15:43:57 följande:

de kan ju oxå vara om du e gravid att du läcker lite mjölk, så e de för mig...
    Hur menar du då? Att mjölken skulle ge prickarna?

Jag är gravid (vecka 39) och har läckt sedan vecka 23.
  • anna bäcklin

ja jag läcker inte så mycket men de e alltid massa brickar på bröstvårtan. typ torkad mjölk.
    mysigt va:)

• lieh

Jaha...du menar så. Nej torkad mjölk är det inte utan det ser mer ut som små små talgkörtlar.

Tack annars för hjälpen!

• sommarblomma1

Jag har vita prickar på mina bröstvårtor alltså den del som blir hård vid beröring och det har jag alltid haft. Det är talgkörtlar i mitt fall.

~*~♥~*~ v.41 ~*~♥~*~ BF 23 juli 2008
  • salamanca

Om prickarna är gula då? lossnar om man pillar bort dem. - Kan det vara torkad mjölk? Är 24+3
    Sorry TS, tog din tråd lite nu...

Kram

• lieh

salamanca- Sno på!

Ja de vita prickarna är vid den delen som hårdnar vid beröring, närmast pluppen alltså. Så bra jag är på att förklara.

• 1814

Alltså: Om de sitter på vårtgården bör det vara talgkörtlar, om de sitter på själv bröstvårtan kan det vara svamp...? Om det är gula prickar/klumpar mitt på bröstvårtan där mjölken kommer ut, så är det troligtvis intorkad råmjölk?

♥ bebis i magen ♥
  • dalgici
    salamanca skrev 2008-07-28 13:29:51 följande:
    Om prickarna är gula då? lossnar om man pillar bort dem. - Kan det vara torkad mjölk? Är 24+3Sorry TS, tog din tråd lite nu...Kram
    det har jag oxåå haft!!! har aldrig tänkt på att det kan vara som du säger.
Svar på tråden Vita prickar på bröstvårtorna?