• Tovsan

varför ska man föda...

MiaLau skrev 2008-07-27 17:00:08 följande:
    men tänk att spricka. tänk att bli uppklippt.. tänk OM man kan får en propp i huvudte.. aah.. TÄNK OM! Jag hatar tänk om .. men jag tänker alltid "TÄNK OM" =)
    de flesta spricker lite grann under förlossningen men det är ordnat 5 minuter senare med ett par stygn du knappt känner av att BM syr då du har din lilla på bröstet, däremot kejsarsnitt får du ju ligga på OP sal ensam med läkare medans dom syr ihop dig i buken medans din man är på FL med er bebis!
    Uppklippt blir man sällan, och om du skulle bli det talar vi om nån cm för att barnet ska komma ut på nästa krystvärk, och det bedövas först och sys sen ihop med stygn du inte behöver ta bort.

Man kan gå o vara orolig för allt! Tänk om jag dör idag när jag går till affären? tänk om min man inte kommer hem igen, tänk om jag får cancer, tänk om tänk om.. Men man får leva i nuet och inte tänka så mycket! Det är inte ofta det händer någonting och dom är proffs dom som jobbar och gör allt för både mamma o barn, man är i enormt trygga händer!
  • Tovsan

det finns sätt att inte behöva föda:

ADOPTION

på så sätt blir man förälder till barn som har det svårt ute i världen och du slipper vara rädd för att dö o spricka

• Tovsan

jag jobbar på en förlossningsavdelning där vi förlöser 6-7 kvinnor i snitt per dag,
    lågt antal som dör om man räknar att man där bara jag jobbar förlöser över 2000 kvinnor/år..
    En del har medfödda sjukdomar, eller andra sjukdomstillstånd och väljer att skaffa barn ändå av dessa 5 av 100 000 som dör, de finns de som sysslar med droger eller annat som inte lever ett hälsosamt liv och som inte är friska i sig själva varken innan eller under sin graviditet! och precis som ovanstående skriver är det de som inte går till MVC på koll.

• Tovsan

igångsättning tar ofta längre tid för att det inte sker på en naturlig väg.. kroppen är inte riktigt redo och tar lite tid på sig att anpassa sig

• Tovsan

du verkar ha haft en hemsk upplevelse av din första förlossning som ligger i grund till din rädsla, jag skulle gå till någon o bearbeta detta! som LadyB skrev så finns det aurora mottagningar som är jätte bra för förlossningsrädsla!
    tänk att chanserna att det går snett o blir jobbigt igen inte är alls stora!

Svar på tråden varför ska man föda...