• bellanbus

Du har bokat en plats på tåget, tågvärden ber dig byta plats så att ett barn får sitta närmre sin förälder; Skulle du byta plats?

Frågeställningen kom till i en annan tråd angående tågresor med barn och platsfördelning.

Jag skulle självklart byta!

Toys and flavours....tjoss
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-27 21:11
    Frågan gäller de fall där du själv reser utan barn!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du har bokat en plats på tåget, tågvärden ber dig byta plats så att ett barn får sitta närmre sin förälder; Skulle du byta plats?
  • Raka Pungen

Men alltså, då ska jag också få en egen sittplats där jag kan sitta resten av resan, platsen ska alltså vara likvärdig.

• Analoga

Ingen som tycker att föräldrar ska tänka på att boka plats bredvid sitt barn så behöver de inte hålla på besvära andra och byta plats?

Jag skulle då verkligen se till det om jag åkte tåg/flyg med min dotter. Skulle inte åka om jag inte bokat plats bredvid varandra. Man kan ju inte förlita sig på att andra resenärer ska vara snälla och offra sig. De kanske också har ett resesällskap med sig.

• Mamman och Lillan
    Analoga skrev 2008-07-27 20:18:44 följande:
    Om jag var ensam - ja.Om jag har sällskap med mig - nej.Ska man resa med sitt barn så kanske man ska tänka på att boka platser bredvid varandra.
    Samma här
    Lyckligt LOTTAd
  • Analoga
    Raka Pungen skrev 2008-07-27 20:30:10 följande:
    Ja det hade jag gjort, om jag inte själv "eskorterade" ett barn som isåfall blivit tvunget att sitta ifrån mig.Hade bytet inneburit att jag hamnat sitta brevid en asig pundarjävel som luktar piss och gammal alkohol och som sitter och svär och härjar, hade jag definitivt gjort det, för minns hur sådana människor skrämde mig när jag var barn.
    väldigt off topic men ändå:

Kunde du inte hitta något bättre nick? "Raka pungen" låter så jävla vidrigt så jag får rysningar varje gång jag ser det! Fast det är kanske det du vill att folk ska få?
  • MalinI
    Analoga skrev 2008-07-27 20:33:29 följande:
    Ingen som tycker att föräldrar ska tänka på att boka plats bredvid sitt barn så behöver de inte hålla på besvära andra och byta plats?Jag skulle då verkligen se till det om jag åkte tåg/flyg med min dotter. Skulle inte åka om jag inte bokat plats bredvid varandra. Man kan ju inte förlita sig på att andra resenärer ska vara snälla och offra sig. De kanske också har ett resesällskap med sig.
    Jo man försöker, men det fungerar inte alltid. Skulle boka tåg en gång och hamnade inte ens i samma liggvagn som min son. Då sket jag i det. Men om man ska åka kortare sträckor så kan man i värsta fall ha barnet i knät tycker jag. Men helst vill man ju byta.
    Missbrukar smileys
  • Bebis

Ja om det inte innebar att jag kom ifrån min son.
    Jag kommer ihåg när jag var liten och skulle åka buss till Stockholm och jag och mamma inte fick sitta med varandra.. Vidrigt och där är det inte ens platsbokning.

Don't Panic
  • Raka Pungen
    Analoga skrev 2008-07-27 20:33:29 följande:
    Ingen som tycker att föräldrar ska tänka på att boka plats bredvid sitt barn så behöver de inte hålla på besvära andra och byta plats?Jag skulle då verkligen se till det om jag åkte tåg/flyg med min dotter. Skulle inte åka om jag inte bokat plats bredvid varandra. Man kan ju inte förlita sig på att andra resenärer ska vara snälla och offra sig. De kanske också har ett resesällskap med sig.
    Jag tycker definitivt att föräldrar ska se till att bopka eller se till så de får platser brevid sina barn om barnen är små. Men om det nu redan är försent så tycker jag inte att barnet ska straffas genom att separeras från sin mamma eller pappa.

Idag som vuxen är jag fruktansvärt världsvan och kan anpassa mig i alla situationer, men när jag var barn, innan skolan och så, var jag väldigt skygg och blyg när jag var ensam bland främlingar. Och jag hade varit förskräckt då av tanken på att separeras från min mamma eller pappa (eller annan trygg vuxen) på t.ex. tåg eller flyg.

Och PS, jag gillar mitt nick
  • skorpionen80

Nej, det hade jag inte. Varför kan inte föräldern boka istället? Om jag flyttar mig så riskerar jag ju att hamna på en plats som någon annan bokat längre fram på resan, och då blir det jag som får stå upp. Så nej, det hade jag inte.

• Bebis
    skorpionen80 skrev 2008-07-27 20:47:26 följande:
    Nej, det hade jag inte. Varför kan inte föräldern boka istället? Om jag flyttar mig så riskerar jag ju att hamna på en plats som någon annan bokat längre fram på resan, och då blir det jag som får stå upp. Så nej, det hade jag inte.
    fast du lär ju få mammas eller barnets plats alltså en bokad plats?
    Don't Panic
Svar på tråden Du har bokat en plats på tåget, tågvärden ber dig byta plats så att ett barn får sitta närmre sin förälder; Skulle du byta plats?