• Suck och suck

Hur får ni jorden platt utan gallervält?

Jag försöker få jorden platt, för att anlägga gräsmatta.

• Svar på tråden Hur får ni jorden platt utan gallervält?
  • mimmi 1

vad har du emot gallervälten? det finns att låna/hyra lite varstans, och är väl det mest effektiva..

• Suck och suck

Ha, ha, ha. Ja, det är väl ekonomiskt då.
    Sen är det inte så stor yta. Tar trädgården pö om pö.

• mimmi 1

du får väl traska runt där då... då blr det ju platt tillslut ;o)
    och sen fixa till ytan med kratta... (om du har nån sån då??)

• mlsa

En upp-och-ner-på-vänd räfsa fungerar väldigt bra på små ytor.

• Suck och suck

Tack för det tipset mlsa.
    Traskat har jag gjort.
    Kratta finns.

• mimmi 1

räfsa??? hur då?? en räfsa är ju så lätt?? hellre då "stampa" på med en kratta, alltså med plana delen mot jorden...

• Suck och suck

Jag tänkte också att en räfsa är så platt...men jag ska testa med alla tips.

• mlsa
    Svar på #8
    Jorden behöver inte vara hårt packad (det är snarare en nackdel när du ska så gräset sedan - man vill ju att rötterna ska kunna leta sig ner lätt och ta sig fort). Man använder ju gallervält och inte en stenvält just för att den är lätt. Det räcker med att jorden ligger väl fördelad och helst så platt som möjligt (därför tycker jag inte det fungerar så bra med att trampa till med fötterna - då blir det en ganska gropig och knölig gräsmatta sedan.)
    Lycka till!

/Monica
  • Suck och suck

Jo, det stämmer nog mlsa. Jag trampade med fötterna igår, men jag får nog ta och luckra upp det.
    En gallervält är ju inte heller särskilt tung.
    det är ju inte meningen att man ska köra ett ångvält på för att det ska bli platt
    Det ska vara så packat så man kan gå på, men ändå sjunker inte jorden ner sa sambon igår.

Jag får väl luckra upp jorden och köra med kratta och sen räfsa upp och ned vänd? Hoppas det funkar nu.

Svar på tråden Hur får ni jorden platt utan gallervält?