Inlägg från: mimmi 1 |Visa alla inlägg
  • mimmi 1

Hur får ni jorden platt utan gallervält?

vad har du emot gallervälten? det finns att låna/hyra lite varstans, och är väl det mest effektiva..

• mimmi 1

du får väl traska runt där då... då blr det ju platt tillslut ;o)
    och sen fixa till ytan med kratta... (om du har nån sån då??)

• mimmi 1

räfsa??? hur då?? en räfsa är ju så lätt?? hellre då "stampa" på med en kratta, alltså med plana delen mot jorden...

• mimmi 1
    mlsa skrev 2008-07-28 10:12:35 följande:
    Svar på #8Jorden behöver inte vara hårt packad (det är snarare en nackdel när du ska så gräset sedan - man vill ju att rötterna ska kunna leta sig ner lätt och ta sig fort). Man använder ju gallervält och inte en stenvält just för att den är lätt. Det räcker med att jorden ligger väl fördelad och helst så platt som möjligt (därför tycker jag inte det fungerar så bra med att trampa till med fötterna - då blir det en ganska gropig och knölig gräsmatta sedan.)Lycka till!/Monica
    Ja, naturligtvis, det var inte så jag menade...men jag fattade det som att dom ville packa jorden lite först.. man brukar ju lägga en stenplatta eller en annan tyngd på gallervälten... har man jorden för lös, eler porös, så tar det ju så länge innan man kan gå på gräsmattan när den väl kommer upp...man kan mycket väl trampa till den lite, och sedan kratta upp en yta innan man sår...
  • mimmi 1

glöm inte gödningen... en stor orsak till gula gräsmattor, förutom vattningen...passa på att strö ut konstgödning nån dag då det regnar. eller vattna ner det ordentligt...

När man ska så ny gräsmatta, så är det bäst att krafsa ner gödningen några dagar innan man sår, vattna ordentligt, då är jorden i bra skick, och gräsfröna får en bra start...

• mimmi 1

Härligt!! då är ju saken biff! bara att vänta på att det ska börja lysa grönt nu då!!

• mimmi 1

Men.. såg du inte att det verkade lågt, innan du sådde?? ska du fylla på nu, och så igen? med krukväxtjord?? alltså, hur stor yta pratar vi om? *ler* är det bara några kvadratmeter, så spelar det väl ingen roll, då är det väl lika bra att du gör bort det med en gång, innan det börjar grönska...

Svar på tråden Hur får ni jorden platt utan gallervält?