• tvåsmå

Läser de flesta bara sina egna bloggar?

Känns så då det i trådar om tips på bloggar nästan uteslutande tipsas om den egna bloggen...

Finns det några som läser andra bloggar? Eller är det så att man läser andras men inte tycker de är värda att tipsas om?

• Svar på tråden Läser de flesta bara sina egna bloggar?
  • Namin

Haha, det ligger något i det du säger. Själv läser jag dock bara andras bloggar eftersom jag inte har någon egen!

En favorit är www.ceciliarothoff.com/blog/
    Den handlar om en svensk tjej som bor i Italien och som jobbar som modell. Kolla in bloggen, om inte annat så för att den är så snygg!

• Eisa

Alla läser Blondinbellas blogg också.
    Varför?

• k girl

Jag läser inte blondinbellas blogg.

Nej, jag läser många bloggar. Fast min egen är förstås bäst... Skämt åsido så tycker jag att min blogg är bra, den är ganska speciell och jag har blivit omskriven i tidskrifter som Arkitektur och Gård & Torp och länkas från Riksantikvarieämbetet. Så självklart försöker jag att promota den när jag kan, inte minst för att det kan gynna mig som frilansjournalist.

I min bloggroll har jag för övrigt många tips på bloggar jag läser regelbundet...

• bambi111

Jag läser inte heller blondinbellas blogg... men Englas blogg läser jag varje dag och så folk som jag känner som bloggar...

Men man vill ju göra reklam för sin egen blogg eftersom man är ju stolt över den. Jag är i allafall stolt över min och bloggar om sånt som jag själv vill läsa om:

bambi.bloggagratis.se

• lövet2

Jag följer några bloggar, men jag brukar sällan tipsa om dem. De bloggar jag följer är små och okända och väldigt personligt skrivna, så jag blir liksom osäker på om personerna som skriver vill ha sin bloggadress spridd överallt. Fast det kanske bara är jag som är fånig ...

• tvåsmå

Tack för tips på bra bloggar

• tvåsmå

Ja jag förstår att man ofta är stolt över sin egen blogg och vill göra reklam för den.

Problemet är dock att de allra flesta bloggar inte, enligt mig, är speciellt välskrivna. De är språkligt undermåliga, och framförallt är de skrivna på ett sätt som gör det ofta rätt ointressant för utomstående... t ex " idag gick jag till affären, såg en fin hund. Sedan fick jag ont i huvudet, kanske är det åskväder på gång". Mig ger sådana inlägg ingenting. Jag vill gärna läsa bloggar där inläggen har någon poäng. Behöver inte vara något stort eller speciellt men ändå något.

Och när folk tipsar om sina egna bloggar, saknas ofta det kritiska förhållningssättet. De tycker själva att deras bloggar är så bra och intressanta, men glömmer att andra inte vet vad de kände och tänkte när de skrev inlägget och därför kanske inte upplever inlägget som så meningsfullt eller innehållsrikt som de själva gör. Inläggen fungerar bäst för dem själva och möjligtvis för några närstående, men för övriga är det ganska meningslösa.

Många är dock betydligt bättre på att bedöma kvaliteten på andras bloggar, och då blir oftare tipsen klart mer intressanta eftersom bloggarna som tipsas om då mer ofta är bättre och mer intressanta. Men det svåra är att få dessa tips då folk verkar antingen besatta med att få andra att läsa just deras bloggar, oavsett innehåll och kvalitet, eller kanske inte ens läser andras?.

Så därför undrade jag om det var så att man inte läser andra än sina egna eller varför det är så svårt att få tips, eftersom tipsen oftast leder till att man får kännedom om bättre bloggar.

Hänger ni med?

bambi111 skrev 2008-07-28 12:40:11 följande:
    Jag läser inte heller blondinbellas blogg... men Englas blogg läser jag varje dag och så folk som jag känner som bloggar...Men man vill ju göra reklam för sin egen blogg eftersom man är ju stolt över den. Jag är i allafall stolt över min och bloggar om sånt som jag själv vill läsa om:bambi.bloggagratis.se
    [/citat]
    bambi111 skrev 2008-07-28 12:40:11 följande:
    [citat]
    Jag läser inte heller blondinbellas blogg... men Englas blogg läser jag varje dag och så folk som jag känner som bloggar...Men man vill ju göra reklam för sin egen blogg eftersom man är ju stolt över den. Jag är i allafall stolt över min och bloggar om sånt som jag själv vill läsa om:bambi.bloggagratis.se
  • tvåsmå

Fast om de inte är skyddade med lösenord kanske de ändå inte har ngt emot det? Du kan väl fråga, för de kanske är några riktiga pärlor du sitter på

lövet2 skrev 2008-07-28 12:48:12 följande:
    Jag följer några bloggar, men jag brukar sällan tipsa om dem. De bloggar jag följer är små och okända och väldigt personligt skrivna, så jag blir liksom osäker på om personerna som skriver vill ha sin bloggadress spridd överallt. Fast det kanske bara är jag som är fånig ...
  • k girl
    tvåsmå skrev 2008-07-30 09:15:37 följande:
    Hänger ni med?
    Absolut. Jag kan i och för sig tänka mig att det är många som läser samma fåtal bloggar, och jag vet väl faktiskt inte om det är särskilt hög kvalitet på dem heller. Och i ärlighetens namn tror jag att folk som faktiskt kan skriva ställer lite högre språkliga krav än folk som skriver som krattor.

Ett gäng tjejer som skriver väldigt bra är i alla fall www.bokhora.se. Och jag anser mig vara så kompetent att jag kan bedöma kvaliteten på min egen blogg: byggabo.wordpress.com.
  • k girl

Ett tips: startar man en tråd och vill ha tips om bra bloggar, varför inte säga ifrån att man undbeder sig tips om egna bloggar?

• tvåsmå

Jo jag har gjort det ngr gånger men fått noll svar... haha

k girl skrev 2008-07-30 09:24:13 följande:
    Ett tips: startar man en tråd och vill ha tips om bra bloggar, varför inte säga ifrån att man undbeder sig tips om egna bloggar?
  • tvåsmå

Jo det stämmer nog.

Tack för intressanta bloggar!

k girl skrev 2008-07-30 09:23:16 följande:
    Absolut. Jag kan i och för sig tänka mig att det är många som läser samma fåtal bloggar, och jag vet väl faktiskt inte om det är särskilt hög kvalitet på dem heller. Och i ärlighetens namn tror jag att folk som faktiskt kan skriva ställer lite högre språkliga krav än folk som skriver som krattor.Ett gäng tjejer som skriver väldigt bra är i alla fall www.bokhora.se. Och jag anser mig vara så kompetent att jag kan bedöma kvaliteten på min egen blogg: byggabo.wordpress.com.
  • mlsa

Fast det är ju en demokratifråga också. Jag tycker absolut att de illa skrivna bloggarna med korthuggna inlägg har ett existensberättigande - fastän jag själv inte ids läsa dem. Problemet är ju snarare detsamma som med internet i sin helhet: det kan bli svårt att hitta det högkvalitativa.
    I och med bloggen kan alla få göra sin röst hörd. Man behöver inte sitta på en lång universitetsutbildning för att få ut sitt budskap. Det är ju något positivt, och jag tror att många plötsligt har börjat skriva som hittills inte trodde att de kunde.

• Clever LG

Nä,jag läser väldigt ofta andras. Tycker själv att min faktiskt är ganska tråkig och jag skriver för min egen skull.

Dock läser jag: The Devil wears CM:s blogg här på FL varje dag. Samt en hel massa vänners som bloggar på blogg.se

• k girl
    mlsa skrev 2008-07-30 10:09:34 följande:
    Fast det är ju en demokratifråga också. Jag tycker absolut att de illa skrivna bloggarna med korthuggna inlägg har ett existensberättigande - fastän jag själv inte ids läsa dem. Problemet är ju snarare detsamma som med internet i sin helhet: det kan bli svårt att hitta det högkvalitativa.I och med bloggen kan alla få göra sin röst hörd. Man behöver inte sitta på en lång universitetsutbildning för att få ut sitt budskap. Det är ju något positivt, och jag tror att många plötsligt har börjat skriva som hittills inte trodde att de kunde.
    Självklart har de ett existensberättigande. Och jag tror att många faktiskt blir bättre på att skriva också - övning ger färdighet! Dock kan jag väl inte påstå att jag ser nödvändigheten i att utropa bloggandet till den "fjärde statsmakten" riktigt än - det är en demokratisk rättighet att blogga, men att skriva korthuggen dagbok på nätet är inte riktigt någonting som för demokratin framåt.
  • lövet2
    tvåsmå skrev 2008-07-30 09:16:48 följande:
    Fast om de inte är skyddade med lösenord kanske de ändå inte har ngt emot det? Du kan väl fråga, för de kanske är några riktiga pärlor du sitter på
    Jo, jag har speciellt en pärla att tipsa om: Jillsan70 här på FL! Hon har två bloggar tror jag, men jag följer mest den ena ...
  • tvåsmå

Tack! Verkligen en pärla!

lövet2 skrev 2008-07-30 10:57:46 följande:
    Jo, jag har speciellt en pärla att tipsa om: Jillsan70 här på FL! Hon har två bloggar tror jag, men jag följer mest den ena ...
Svar på tråden Läser de flesta bara sina egna bloggar?