Jag har inte alls det problemet men kanske kan jag ge lite hjälp ändå.
Som nån föreslog, skriv brev, eller mail.
Var ärlig, tala gärna om i mailet att du har svårt för att tala i telefon och väljer därför att skriva ett mail för att ha något att återknyta till. Ärlighet varar alltid längst, jag och min sambo har båda varit i anställande positioner och rent spontant så vinner ett besök eller telefonsamtal men har det föregåtts av ett brev/mail och personen sen ringer upp och frågar om man har läst brevet och hur man ställer sig till saken så är det absolut bäst.
Kanske kan du ha en kompis med dig som sitter intill och håller handen, stöttar och peppar. Saker som jag har panik över, tex tandläkarbesök blir alltid mycket bättre om någon följer med och bara är i samma rum.
Gör det till en liten mysstund, duka fram kaffe, nån god kaka och mys lite. Belöna dig för att du vågar, för det kommer du att göra.
Sen undrar jag om du vet VARFÖR du har den här fobin? För det är ju en ganska jobbig fobi antar jag?? jag har fobi för höga höjder men det är ju inget jag utsätts för i dagliga livet, telefonsamtal är ju ett ganska vanligt inslag i vardagen det måste vara skitjobbigt. Hur löser du det när telefonen ringer till dig?
Försök reda ut orsaken till fobin så kommer du komma längre.
Vad jag har fått höra vad gällande mina fobier är att man ska utsätta sig för dem, i lagom dos. Nån jäkla puckopsykolog ville att jag (med anledning för min spindelfobi) skulle gå in hos nåt zoo och sitta med 50 st håriga tarantellas runt mig.. INTE AKTUELLT liksom, däremot på lantstället utsätts jag för dem äckliga kräken, kan fortfarande inte döda en spindel eller ens bära ut den, men jag accepterar dem och så länge de inte rör mig så klarar jag umgänget fint.
kanske skulle du börja öva med lite nonsens-samtal.
tex.. ring turistbyrån i nån stad (behöver inte vara din egen) och ställ lite frågor om kommunen.
Ring biblioteket och fråga om nån konstig bok (sök upp nåt udda ämne på nätet)
Ring nåt förlag och prata tidningsprenumerationer, fråga efter erbjudande och liknande.
Ha gärna en vän med dig även när du övar.
Hoppas verkligen att det löser sig för dig TS (och för er andra med de problemen) måste vara oerhört jobbigt när en rädsla hindrar en i vardagen, kan tänka mig att många inte heller förstår er rädsla.
lycka till