Inlägg från: Anonym (rädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (rädd)

Vågar inte ens ringa :(

Jag har sån ångest. Är rädd för jättemycket som säkert andra tycker är löjligt..men jag har ett stort problem och det är telefonsamtal. Är arbetslös och måste ringa runt och fråga om jobb/praktik, men jag vågar inte. Så jäkla dum känner jag mig. Vad kan hända? Jag är bara livrädd, kan knappt andas, får inte fram ett ljud...gråter för detta är så jobbigt. Hur ska jag kunna få jobb eller praktik när jag inte vågar ringa?

LIka "farligt" är det att prata öga mot öga..jag blir rädd, nervös och känner panik. Har haft ett jobb innan där jag mest skötte mig själv, det gick bra men var såklart tufft i början. Men nu...jag vill ha praktik eller jobb, men hur fixar man det? Hur ska jag göra för att inte få panik när jag ska ringa? Och framförallt, vad ska man säga? Känner mig så dum, som ett barn...Generad. Någon som har tips? Fler i min sist? Hue löser man detta? Jag vill verkligen ha ngt att göra, så trött på att gå hemma..

• Svar på tråden Vågar inte ens ringa :(
  • Anonym (rädd)

Ja det är hemskt att ringa....mår skitdåligt av detta. Funderar på att skriva istället, men är lika dålig på det tyvärr. Kan man be någon annan ringa åt en? Fast det känns ju lika dumt...det är väl bättre om man klarar av att ringa själv. Å vad jobbigt det är, varför ska en sådan simpel sak vara så hemsk :(

• Anonym (rädd)

Ringa och fråga om tågtider och sånt kanske jag ska pröva...jag är så rädd att få panik bara. Då slänger jag på luren istället och det är ju inte bra iheller..men jag ska försöka. Men usch så svårt det är..mår redan dåligt av att tänka på det..

• Anonym (rädd)

Tack för alla era svar, ni är så gulliga! Jag vet inte varför jag har denna fobi..men jag antar att den bottnar i mitt usla självförtroende. Jag tänker hela tiden på vad andra ska tycka om mig, om jag duger osv. Jättejobbigt. Har kontakt med psykolog men det har inte hjälpt mig att våga ta såna samtal än..jag kan hata mig själv ibland, jag VILL ju ha jobb, jag VILL ju kunna våga ringa. Så läskigt..ringer det hem till oss får sambon svara. Jag kan svara om det är någon i min familj som ringer, typ syskon och så..Annars är det jobbigt.

• Anonym (rädd)

usch...har försökt ringa och fråga efter praktik idag..men så fort jag slagit numret får jag panik och lägger på. Gråten kommer. Jag hatar detta. Vill kunna ringa, måste göra det också men jag är så rädd :( Hur ska jag göra för att klara av det? Mår verkligen skit. Måste helst ha fixat praktik, eller iaf ringt inom två veckor. annars blir väl min handläggare sur..å vad jag hatar mitt liv just nu. Ville bara skriva av mig.

• Anonym (rädd)

Fått många bra tips här jag vet..men det är ändå jobbigt. jag vet att jag måste ringa, men jag har försökt att skriva ner också, men det är som om jag "fastnar" på pappret, kommer inga bokstäver liksom. Känner mig usel. Har ju jättedåligt självförtroende med, som jag haft länge. Det blir värre för varje dag som går när jag inte ens vågar ringa. Och jag vet inte var jag vill ringa iheller..för jag har ingern direkt aning om vad jag vill göra, känner mest panik att jag måste ha ngt för att jag måste typ.

• Anonym (rädd)

Ni är underbara här inne. Men jag fattar inte hur jag ska våga! Hur gör man? Hur säger man? Var ska jag ringa då...måste leta upp ngt ställe först, bor i en liten skithåla med..tycker det är svårt att hitta ngt då..

• Anonym (rädd)

Okej, ska försöka ringa ngt sånt samtal..nervöst bara! Men sen då, när jag ringt? Går allt bra måste jag hitta ngt ställe att fråga om praktik/jobb på. Har verkligen ingen aning..skulle varit kul att vara på posten, tidningsbärare eller ngt sånt. eller ett ställe med blommor kanske? Å vad svårt det är..måste våga.

• Anonym (rädd)

Jag har kontakt med en psykolog, har bara träffats 3 ggr än. Pratar mkt om mitt problem och min ångest för allt :( det kommer ta tid att övervinna detta jag vet, men jag vill ju så gärna klara av det. Idag klarade jag av att ringa en djuraffär och frågade om ett speciellt halsband för hundar. Det var skitjobbigt men det gick. Men ringa och fråga om praktik eller jobb är en helt annan sak, vet inte varför men jag hatar det, lider av det. Vill ju ha jobb men hur ska jag få det när jag aldrig vågar ringa. Måste hoppas att denna fobi försvinner, eller iaf blir bättre. Så himla jobbigt!

• Anonym (rädd)

Har försökt prata med handläggaren..men han är en riktig surgubbe, tycker det är sårt att prata med han. Går jag till arbetsförmedlingen kan jag inte prata med någon annan då i stället? Måste det vara ens egna handläggare? Jag gillar han inte alls. Den jag hade innan var mkt bättre, förstod mig på ett annat vis och var alltid glad och vänlig. Tyvärr blev han förflyttad till annan ort :( detta är ett jätteproblem och jag känner mig så usel..har ännu inte vågat ringa någonstans, försöker skriva upp vad jag ska säga med. Rädd att det ska låta fel och stelt liksom. sen är det ett problem till..var ska jag ringa? Jag måste ju ringaa på ngt jag vill också ju, men vad...usch, hatar mig själv. Vet att det bara är jag som kan göra ngt åt min sits med..

Svar på tråden Vågar inte ens ringa :(