Inlägg från: gutegirl |Visa alla inlägg
  • gutegirl

Störande böneutrop!

Vad är det som är så farligt med det här egentligen? Det låter som att någon sjunger, ju.

(¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • gutegirl

Jag imponeras faktiskt av hans förmåga att få till alla halvtoner, det är inte det lättaste!

• gutegirl
    Tusentand skrev 2008-07-28 23:34:46 följande:
    Jag vill inte ha böneutropare som låter klagande och enformigt (ja, jag har varit och hört "riktiga")Jag vill inte ha gatumusikanter som glor och tigger pengar och spelar samma 3 låtar hela dagen utanför mitt fönsterJag vill inte ha hemglassbilar som får ungarna att skrika efter glass kl 20 på kvällenJag vill inte ha musikskoleorkestern som övar marcshtakt ute på min gata varannan dag hela sommarenJag vill inte ha mopeder eller motorcyklar som tydligen får låta hur jävla högt som helst dygnet runt och som mest glider runt i stan för det är kulJag vill inte ha bilraggare med stereon på högst som kör i minus 5 km i timmen utanför krogen nedanför mitt fönsterJag vill inte ha grannar i högklackat som klapprar mitt i natten utanför min dörrDäremot gillar jag kyrkklockan faktiskt.. trevligt harmoniskt ljud som känns naturligt..
    Oj, jag antar att du bor alldeles ensam ute i en skog med bara träd runtomkring dig.
  • gutegirl
    Free Spirit skrev 2008-07-28 23:39:46 följande:
    Bønneropene er plagsomme om monotome/tråkige å høre på.Var i Uppsala i fjor sommer og bode i nærheten av en moskè..til begynne med var det interessant å høre, men det tok ikke mange minuttene før jeg ble lei av dem. Virket for at det var kassetopptak eller "hakk i plata". Så NEI TAKK!!Har også hørt dette i Tyrkia der det hører hjeme, men same sak..
    Och en kyrkklocka är inte monoton då, menar du? Den om något låter ju likadant.
  • gutegirl
    Free Spirit skrev 2008-07-28 23:45:21 följande:
    Som jef skrev i en annen tråd, så er klokkene bare lyd..og det er anerledes når det er folk som roper på et uforståelig språk og på en slik tråkig måte..
    Jaa, ungefär som folk som inte skriver på svenska på ett svenskt forum då...
    Det finns ungefär en miljard människor på jorden som förstår vad böneutroparen säger. är inte det ganska många?
  • gutegirl
    Åsa skrev 2008-07-29 00:07:12 följande:
    Med tanke på att folk börjat klaga på att kyrkklockorna stör(japp, inlaga till kommunen om det i Ystad härom året åtminstone), att båtarna drar upp svall som märks i nybyggda hus precis vid kajkanten, vindkraftverk orsakar långa protestlistor trots ljud lägre än bakgrundsljudet i en ordinär villaförort, nyinflyttade grannar klagar på tuppars galande på landet etc etc har jag svårt att tro att ev böneutropare får tillstånd att föra ljud.Personligen tror jag att jag skulle störas mindre av böneutrop än av morgontrafik.
    Jisses vad folk gnäller!!
  • gutegirl
    Free Spirit skrev 2008-07-29 00:19:36 följande:
    Men desse millioner bor inte i Sverige vel?
    Tja, ca 350 000 av dem i alla fall. Det är ganska många det också.
  • gutegirl
    Spicy woman skrev 2008-07-29 00:21:56 följande:
    De sjunger väl inte i högtalare så att allmänheten hör det. De brukar vanligtvis sjunga i konserthallar som folk betalar för att lyssna på.
    Ja, men iblande övar de hemma i sina lägenheter med fönstret öppet. Och ibland sjunger de på friluftskonserter så att alla som går förbi tvingas lyssna. Det borde verkligen inte vara tillåtet att låta överhuvudtaget, och om de sjunger på tyska så får vi skicka dem till tyskland där de nog hör hemma, så att folk kan förstå vad de sjunger.
  • gutegirl
    Spicy woman skrev 2008-07-29 00:31:17 följande:
    Hur ofta händer det då? Skulle det bli tillåtet med böneutropare. Fick man lyssna på det varje dag i resten av sitt liv.
    Och tillslut skulle du inte tänka på det längre,eftersom ljudet skulle bli en vana.
  • gutegirl
    Siili skrev 2008-07-29 00:32:20 följande:
    Och tänk alla som går omkring och sjunger på engelska. Var ska vi göra av dem egentligen?
    Ja, säg det du! T o m Charlotte Perelli har gjort det har jag hört.
  • gutegirl
    Andrea skrev 2008-07-29 07:28:47 följande:
    Men gud.Bara för att jag gillar kebab betyder inte det att vill äta det fem gånger om dagen.Böneutrop är trevligt. I Turkiet. Inte i Sverige.
    Är kebaben bara trevlig där också, tycker du?
  • gutegirl
    saknad skrev 2008-07-29 20:15:27 följande:
    Nej nej och åter nej, inga böneupprop i detta land, då flyttar jag härifrån.
    De blir säkert jätteglada i det land du flyttar till
Svar på tråden Störande böneutrop!