Inlägg från: Åsalie |Visa alla inlägg
  • Åsalie

Phil and Ted syskonvagn del 11

Hej Missy Cat tipsade mig om att någon i denna tråden åxå använder Baby Carenas mjuklift och ska byta den hårda plattan till en kortare för att få den å ligga säkert i liggdelen....

För mig är d nämligen omöjligt att köpa p&t's egna mjuklift då den bara är 58 cm lång, jag testade i affären med en Babycarena (68 cm lång) och den passade ju OK, men det blev en väldig sluttning (huvudet neråt, benen upp) och jag tänkte jag kunde kompensera med en kudde under huvud men nu skrev Missy Cat som sagt att ngn i denna tråd funderar på att byta ut plattan? Vore jättebra om denne person orkade utveckla sig lite jag vore då hemskt tacksam då jag precis är inne i beställnings-tider nu

Kram mamma till bjässebarn      

• Åsalie
    Lokatt skrev 2008-08-05 18:20:45 följande:
    så små bebisar ligger aldrig helt rakt så det brukar inte vara några problem... vi använde liften i nästan 4 mån, satte han upp strax därefter. anledningen att vi inte hade liften längre var för att det blev för varmt.utrymmet blir inte större för att du lägger i en annan lift, det är ju fortfarande samma mått på liggutrymmet. och att benen ska bli så långa att dom tar över sittkanten är osannolikt, man sätter ju oftast bebisar mellan 4-6mån. Det går ju dessutom utmärkt att inte ha lift alls, utan bara bädda vanligt om man vill det
    Nja nu måste jag invända lite....... Liggutrymmet är större än P&T's mjuklift. Eller ja...sanning med modifikation...beror på hur man definierar liggutrymmet. Det PLANA liggutrymmet passar exakt till p&t's egna, vilket stämmer med vad du säger... men man kan få in en 10 cm längre mjuklift om man trycker in den lite till....efter det plana ligg"golvet" kommer ju ytterligare 10-15 cm yta, men denna ytan är något uppåtlutat, som en liten uppförsbacke, därför får man den jobbiga sluttningen (huvud ner, ben upp) MEN om man gör som norgesessan o kapar plattan så borde liften ligga bättre... Om barnet sträcker på sig (och är säg 65 cm) så blir det inte stopp vid 58 cm (som det skulle blivit med p&ts lift)fötterna hamnar ju fortfarande lite högre, men i övrigt ligger mjukliften korrekt, pga kapad platta.

am i right norgesessan?

Reservation: Jag pratar för övrigt om VIBEN nu, det är mkt möjligt att de övriga modellerna ser annorlunda ut
  • Åsalie

och tillägg... Min dotter var 54 lång när hon föddes (och 2an beräknas vara längre) och växte ur sin lift efter några mån, man kunde ha henne där men det såg ytterst obekvämt ut.

• Åsalie
    envis som få skrev 2008-08-06 07:57:20 följande:
    Oj de va inte långt! Man ska ju kunna ha den i sex månader?Nån som har måtten på den? Tänkte om det kanske går att köpa en längre lift?Eller finns det inget extra utrymme för det på längden?
    Ja vi håller på å diskuterar det för fullt nu :) Den ska vara 60 cm på pappret, men butiksbiträdet måttade den till 58 (men hon kan ha varit slarvig) och jag och norgesessan som har stora barn har kommit på att man kan köpa Baby Carenas lift som är 10 cm längre (68 eller 70, vet ej) och det är fullt möjligt att lägga den i liggutrymmet, dock får man kapa plattan eller byta ut mot mindre platta....för annars sluttar den...för liggdelen som är efter den "riktiga" liggdelen går uppåt så då hamnar hela liften i sluttningsläge (om man inte byter platta)

läs bakåt så ser du kanske bättre förklaringar! Men jag är JÄTTEtacksam för att du skrev om detta norgesessan då jag ännu inte gjort nån beställning! FInns det nåt bra ställe man kan köpa carenas produkter?

nån som vet fall PW eller nåt annat i UK säljer andningslarm? tänkte man kunde passa på .....     
  • Åsalie

måste säga att ni e väldigt piffiga å påhittiga i den här tråden :p me lajk!

• Åsalie
    Bisch skrev 2008-08-20 07:36:46 följande:
    Jag fyndade en mjuklift på loppis i helgen, en Modi. Ren chansning, hade inga mått alls men för 50:- var det värt att pröva. Den fungerar med sugpassning i Viben . Själva liften är ca 70 cm lång, men bottenplattan är ca 63 och den ryms då precis på ryggdelen av sitsen. Nu har jag ingen aning om den säljs i butik längre. Viben är dessutom som jag förstått något bredare än Sporten och då skulle den inte fungera i en Sport iom att den exakt går ned på bredden.
    åh grymt!!!!!!! så billigt Och så slipper du kapa plattan och ändå har en mjuklift som är längre!
  • Åsalie

frågade i Vibe men frågar här med, hoppas på morgonpigga människor ;)

om man ska ha viben med spädis nere och 1,5 åring uppe första halvåret, skulle då det enkla regnskyddet räcka? (och att man har plast-biten som ingår för bebis)

skyddet täcker inte suflett, övrig vagn och ev. väskor, men är barnen helt skyddade? Går det ens att sätta på det enkla regnskyddet när syskonsätet är uppe (det är väl högre upp än huvudsätet och då kanske skyddet blir fel?

nån som vet?

vill ha det enkla in i det sista............för det andra verkar så himla klumpigt (och köpa det andra när bebis inte längre ligger ner i cocoon)

en annan följdfråga - tål sufletten fukt? Alltså börjar det inte tillslut droppa igenom sufletten?

• Åsalie
    S a C skrev 2008-09-06 09:23:24 följande:
    Åsalie: Jag är morgonpigg iallafall. Men jag hade nog gjort tvärtom, köpt bara det dubbla regnskyddet från början. Vattentåligheten vet jag inte så mycket om eftersom jag bara klämt och känt på en vagn, men det är liknande tyg som på de flesta vagnar och står ju emot enklare regnskurar.
    ja först hade jag tänkt å köpa det dubbla från början, men sedan har jag hört folk säga att det är enormt....väldigt otympligt att bära med sig......... (när det inte används)

ja........men får nog bege mig till affären och kolla helt enkelt :) det kanske sliter mkt på vagnen om den inte har nåt skydd ...det e ju ändå okt-mars kanske som jag ska ha det....sämsta tiden ;p.......
  • Åsalie
    CasaMia skrev 2008-09-07 21:26:12 följande:
    Var inne på Peppermint och läser denna text:Please note we are only able to ship Phil and Teds products to customers within the UKÄr det nåt nytt eller?Hittade nämligen ingen Lazy Ted på Pramworld, så jag tänkte kolla alternativen utifall att ...
    Jag har åxå läst det,....antar att dom slutar pga strul med returer/garanti m.m....tråkigt...HOPPAS inte PW gör samma sak.....ska beställa om några veckor :)

inga fler här inne som har erfarenhet av både singel-regn och dubbel-regn??

Jag vill veta om dubbelskyddet är så stort och otympligt att ha med sig så det kanske är värt att först använda singel i några månader (tills spädis vill sitta upp) för det ska tydligen räcka med singel den första tiden.... MEN vagnen blir blöt, ev. packning blir blöt, är detta något som någon reflekterat över? Tex. att det inte var värt det för det började droppa genom sufletten eller nåt? fast den borde ju vara helt vattentät med tanke på att det räknas som fullgott vid singelvagn. Någon som köpt ett singel härinne till sin dubbelvagn och ångrat sig? Och ställer samma fråga fast tvärtom... Någon som köpt dubbelskyddet och pallar inte med pga storleken eller nåt annat ;p  
  • Åsalie
    Mosie skrev 2008-09-08 04:59:05 följande:
    tror inte det har att gora med returer och garantier, tror att det ar P&T sjalva som har forbjudit dem och egentligen ska nog inte de andra sidorna salja utanfor UK heller, detta eftersom det tranger in pa P&Ts Svenska aterforsaljningsmarkad.
    Ja......jag tror åxå det är på P&T's initiativ, engelsmännen tjänar ju storkovan på oss svenskar ;) Men sist jag hörde nåt om detta så var det P&T som försöker få UK å stoppa försäljningen över gränserna pga just returer och garantier och dyl som blir komplicerat (och kanske ej så luckrativt ekonomiskt för just P&T)

vad tror ni? Tror ni de andra tänker gö samma sak?

1 tu 3 - tack för ditt svar :) Får man plats med det  i varukorgen trots att man har spädis i liggdel? Vet någon hur många £ ett enkelskydd kostar?
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11