• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Lequisha

Vad bra, då frågar jag här.
    Vilken syskonvagn ska man välja, vad är skillnaden?
    Storebror kommer vara 18 mån när bebisen kommer. Vi bor i Portugal som är rätt svårkört med höga trottoarer, kullerstenar osv.

Är vagnen lika liten som en vanlig enkelvagn? Eller bedrar skenet lite?
    Hoppas någon orkar hjälpa mig

• Lokatt
    Lequisha skrev 2008-07-28 21:52:20 följande:
    Vad bra, då frågar jag här.Vilken syskonvagn ska man välja, vad är skillnaden?Storebror kommer vara 18 mån när bebisen kommer. Vi bor i Portugal som är rätt svårkört med höga trottoarer, kullerstenar osv.Är vagnen lika liten som en vanlig enkelvagn? Eller bedrar skenet lite? Hoppas någon orkar hjälpa mig
    Vagnen är faktiskt något mindre än dom flesta enkelvagnar!
  • Missy Cat

Lokatt:
    Bra att du tog tag i ny trådstart så vi inte missar nått

Lequisha skrev 2008-07-28 21:52:20 följande:
    Vad bra, då frågar jag här.Vilken syskonvagn ska man välja, vad är skillnaden?Storebror kommer vara 18 mån när bebisen kommer. Vi bor i Portugal som är rätt svårkört med höga trottoarer, kullerstenar osv.Är vagnen lika liten som en vanlig enkelvagn? Eller bedrar skenet lite? Hoppas någon orkar hjälpa mig
    Vilken modell du vill ha är nog en smaksak..
    Skulle jag välja idag skulle jag nog köpa en dash men än så länge finns den inte att köpa från UK..
    Trottoarkanter är inga problem.. även om P&T är lite svårbakvält pga att tyngdpunkten sitter längre fram.
    Kullersten har vi gått om i Norrköping med men det hindrar inte vagnen heller.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • S u s s

Jag skulle nog välja en annan vagn på så skumpigt underlag. Nån med klassisk stötdämpning så att säga.
    Men jag vet inte hur de andra syskonvagnarna har det med det.

Det är helt sjukt vad säljarna i affärerna vet lite om P&T vagnarna!!!
    I en affär som vi gick till för att kika innan vi köpt, där kunde säljaren inte fälla ihop vagnen.
    I en annan trodde säljaren att plastskyddet som sitter på dashens fotstöd kunde köpas som reservdel till vår SP. Den är ju fastsydd...?
    Och igår när jag skulle köpa UV-skydd så gav hon sig inte när jag sa att skyddet till E3 inte skulle passa på vår SP pga att det fästes med kardborrband, och vi har öglorna...
    Hon tyckte det räckte med att det är samma knappar fram på fotstödet!!!

Jösses. Och det var 3 olika affärer.
    Så krångligt kan det väl inte vara att lära sig vagnarna man säljer, det är ju inte som att ALLA släpps på en gång.

• helma

Hej hej

Ska precis ta och beställa en PT, har länge velat mellan en sport och en dash, men blir nog en sport då det var mkt roligare färger att välja på

Nu är ju frågan hur mkt man ska passa på att beställa till när man ändå håller på. Bebis kommer att födas i början av november och blivande storasyster kommer då vara 14 månader.

Låter detta rimligt eller är det något som saknas på listan:

*Cocoon

*Regnskydd

*Åkpåse

*Lammskinn

Funderar även på en adapter fast läste att det var någon som körde med sin Graco löst sittande på bågen?

Har läst och läst och läst i tråden och verkar ju finnas så mkt småsaker man kan pyssla med för att göra det mysigt så jag vet inte var jag ska börja Så lite hjälp snälla, helt ny i djungeln... Har aldrig haft så stora krav på en vagn utan köpt en begagnat som har fungerat men lägger man så mkt pengar på en ny vill man ju att det ska vara nästintill perfekt....

• mrztigger

jag undrar en sak..

är i valet och kvalet när det gäller denna typ av vagn,
    känns det inte jobbigt att ha bebis bortvänd mot en??

det är det som gär att jag är i valet o kvalet, vill juh kunna se bebisen när den är så liten...
    hur är den att ha på bussar?

• Lequisha

S u s s skrev 2008-07-29 07:58:33 följande:

Jag skulle nog välja en annan vagn på så skumpigt underlag. Nån med klassisk stötdämpning så att säga.Men jag vet inte hur de andra syskonvagnarna har det med det.Det är helt sjukt vad säljarna i affärerna vet lite om P&T vagnarna!!!I en affär som vi gick till för att kika innan vi köpt, där kunde säljaren inte fälla ihop vagnen.I en annan trodde säljaren att plastskyddet som sitter på dashens fotstöd kunde köpas som reservdel till vår SP. Den är ju fastsydd...?Och igår när jag skulle köpa UV-skydd så gav hon sig inte när jag sa att skyddet till E3 inte skulle passa på vår SP pga att det fästes med kardborrband, och vi har öglorna...Hon tyckte det räckte med att det är samma knappar fram på fotstödet!!! Jösses. Och det var 3 olika affärer. Så krångligt kan det väl inte vara att lära sig vagnarna man säljer, det är ju inte som att ALLA släpps på en gång.
    Skulle du alltså inte välja pT överhuvudtaget eller bara inte Dash?

Problemet är att P&T inte finns här. Jag har aldrig sett en sådan på riktigt och har heller inte möjlighet att göra det innan jag beställer. Jag vet alltså bara det jag läser, vilket ju kan vara nog så missvisande ibland.
    Är därför redigt beroende av lite hjälp

Jag blir tvungen att beställa från UK så då kanske Dash inte ens är ett alternativ.
    Är skillnaden mellan Vibe och Sport stor? Tänker främst på vikten.
    Vilken av modellerna är minst och smidigast?
    Här är nämligen alla hissar små och trottarerna väldigt smala, därav vårt val av P&T.
  • Glad o Lycklig
    helma skrev 2008-07-29 08:35:32 följande:
    Hej hej Ska precis ta och beställa en PT, har länge velat mellan en sport och en dash, men blir nog en sport då det var mkt roligare färger att välja på Nu är ju frågan hur mkt man ska passa på att beställa till när man ändå håller på. Bebis kommer att födas i början av november och blivande storasyster kommer då vara 14 månader. Låter detta rimligt eller är det något som saknas på listan: *Cocoon *Regnskydd *Åkpåse *Lammskinn Funderar även på en adapter fast läste att det var någon som körde med sin Graco löst sittande på bågen? Har läst och läst och läst i tråden och verkar ju finnas så mkt småsaker man kan pyssla med för att göra det mysigt så jag vet inte var jag ska börja Så lite hjälp snälla, helt ny i djungeln... Har aldrig haft så stora krav på en vagn utan köpt en begagnat som har fungerat men lägger man så mkt pengar på en ny vill man ju att det ska vara nästintill perfekt....
    Jag beställde även ett enkelt uv-skydd då ja har en 2 åring och en 5 veckors och tror inte att den stora vill sitta under uv-skydd nästa år, men bebis kan behöva i år o nästa år blir enkelt uv-skydd helt okej.
    Wilma 060713 och Oliver 080621
  • fillie
    Lequisha skrev 2008-07-29 08:47:57 följande:
    S u s s skrev 2008-07-29 07:58:33 följande: Skulle du alltså inte välja pT överhuvudtaget eller bara inte Dash?Problemet är att P&T inte finns här. Jag har aldrig sett en sådan på riktigt och har heller inte möjlighet att göra det innan jag beställer. Jag vet alltså bara det jag läser, vilket ju kan vara nog så missvisande ibland. Är därför redigt beroende av lite hjälp Jag blir tvungen att beställa från UK så då kanske Dash inte ens är ett alternativ. Är skillnaden mellan Vibe och Sport stor? Tänker främst på vikten.Vilken av modellerna är minst och smidigast? Här är nämligen alla hissar små och trottarerna väldigt smala, därav vårt val av P&T.
    viben är 3 eller 4 cm bredare än sporten, men lättare...skiljer kanske nåt kg, sporten väger 10 ca. Båda är ju smala och smidiga så det är väl mest en smaksak... viben är rymligare och enklare...lätt att bara knäppa på och av syskonsits och ändra läge, man kan ha kvar syskonsitsen bak när man fäller ihop vagnen och det är handbroms! (bara att trycka på en knapp) sportens broms som sitter nere vid hjulen är tung tycker jag och har ofta fått hjälpa till med handen för det gör ont i foten av att trycka upp och ner den, men den ska väl bli lättare ju mer man har i och ur bromsen ofta...
    ~Neos mamma~
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11