• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Thulo

ok bakstycket klarar jag kanske av...
    men en fotsack då? det är ju aningen klurigare. ingen som vet nån som syr såna?? eller om det finns någon färdig som passar?

• kidA
    Thulo skrev 2008-08-11 21:58:31 följande:
    ok bakstycket klarar jag kanske av...men en fotsack då? det är ju aningen klurigare. ingen som vet nån som syr såna?? eller om det finns någon färdig som passar?
    se inlägg 602.
    **mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Thulo
    Thulo skrev 2008-08-11 21:58:31 följande:
    ok bakstycket klarar jag kanske av...men en fotsack då? det är ju aningen klurigare. ingen som vet nån som syr såna?? eller om det finns någon färdig som passar?
    [/citat]
    kidA skrev 2008-08-11 22:12:40 följande:
    [citat]
    se inlägg 602.
    såg lite svårt ut för mig tror jag ingen som vet om nånn syr och säljer? eller om det finns någon färdig som passar?
  • Kavat

Missy Cat skrev 2008-08-11 15:13:15 följande:
    [citat]
    Fina dynor och söta barn!

• Kavat
    larssonsophie skrev 2008-08-10 18:49:35 följande:
    Förresten, vad kan man ha för åkpåse om man inte vill ha deras egen? Någon som har förslag på en snygg?
    Jag älskar buggy-snuggles!
  • Skluffen

Har en fråga... eller många rättare...

Ska ev köpa en P&T och undrar om det finns en färdig fotsack (vindskydd) att köpa, eller om det bara är sy själv som gäller? I så fall undrar jag vilket slags tyg ni syr i? Måste ju vara någorlunda vindtätt och iaf tåla lite väta tycker jag... "hobbysyr" lite kläder till mig själv, men är inte så jätteduktig, så jag undrar om det är svårt?

Bor i skåne och tycker inte att det var speciellt kallt förra vintern (min första vinter här) så åkpåse känns onödigt... möjligtvis till lilltjejen som ju förmodligen inte kommer att traska själv förrän vintern är slut, vad kan passa som inte är en åkpåse när barnet sitter i syskonsitsen bak? P&T original? fårskinn och fleecefilt? Något vindtätt? vad isf?

Har tyvärr fått rätt stora barn och undrar hur stora era är som åker P&T, både i den riktiga och i syskonsitsen... Mina är nu minst 95 lång och minst 15 kg (Storebror 2 år) och minst 70 lång och 9,5 kg (Lillasyster 5 månader)... Syskonsitsen fixar väl inte mer än 15 kg på sporten? Beror det på VAR den sitter? klarar den mer om den sitter i fram?
    Dash's syskonsits såg jag klarade 25 kg, men den fanns ju inte i någon rolig färg och den var ju aningens dyrare...

Försöker i första hand att få tag på en orange sport, men det går sådär...

Tacksam för lite hjälp i djungeln!

• norgesessan

jag bor också i skåne, har använt åkpåse till mina barn.
    JAg har inte köpt deras egen mjuklift, men en carena jag ahr kapat plattan på (58 cm blev bra)
    Tar för givet att syskonsitsen fixar vikten när den är framme...bak är det nog för att den inte ska tippa....

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • Lokatt
    Skluffen skrev 2008-08-11 23:14:39 följande:
    Har en fråga... eller många rättare...Ska ev köpa en P&T och undrar om det finns en färdig fotsack (vindskydd) att köpa, eller om det bara är sy själv som gäller? I så fall undrar jag vilket slags tyg ni syr i? Måste ju vara någorlunda vindtätt och iaf tåla lite väta tycker jag... "hobbysyr" lite kläder till mig själv, men är inte så jätteduktig, så jag undrar om det är svårt? Bor i skåne och tycker inte att det var speciellt kallt förra vintern (min första vinter här) så åkpåse känns onödigt... möjligtvis till lilltjejen som ju förmodligen inte kommer att traska själv förrän vintern är slut, vad kan passa som inte är en åkpåse när barnet sitter i syskonsitsen bak? P&T original? fårskinn och fleecefilt? Något vindtätt? vad isf? Har tyvärr fått rätt stora barn och undrar hur stora era är som åker P&T, både i den riktiga och i syskonsitsen... Mina är nu minst 95 lång och minst 15 kg (Storebror 2 år) och minst 70 lång och 9,5 kg (Lillasyster 5 månader)... Syskonsitsen fixar väl inte mer än 15 kg på sporten? Beror det på VAR den sitter? klarar den mer om den sitter i fram?Dash's syskonsits såg jag klarade 25 kg, men den fanns ju inte i någon rolig färg och den var ju aningens dyrare... Försöker i första hand att få tag på en orange sport, men det går sådär... Tacksam för lite hjälp i djungeln!
    Det finns inte vindskydd att köpa, men går att sy, titta i lindadjos galleri för beskrivning. annars så funkar ett bas vindskydd från emmaljunga, men då är passformen inte så bra, en mellan variant är ju att anpassa ett sånt litegrand.
    syskonsitsen tål 25kg uppe och 15 bak. men de 15 bak har att göra med tipprisken, så har man bara ett tillräckligt stort barn fram som motvikt så är det ingen fara att överskrida lite
    Härromdagen körde jag med mina älsta barn i, de väger 17kg och 17,8kg. Det gick super det med Men i vanliga fall åker mellan och yngsta. Mellan är 2,5 17kg minsta 6mån ca 9kg. Får inte heller små barn

Till lilla därbak ska jag ha någon form av åkpåse i vinter och därfram ett vindskydd/footsack.
  • Skluffen

Lokatt:

Tack för hjälpen... får se vad jag försöker mig på... om det blir sy eller modifiera kanske... blir väl efter vad tiden räcker till...

Formulerade mig lite "fel" också såg jag... "Får" inte stora barn... de har varit små när de kommit, men vuxit så in i... mycket på extremt kort tid... Får skylla på för mycket kärlek haha...

• Missy Cat
    Kavat skrev 2008-08-11 22:42:09 följande:
    citat]Fina dynor och söta barn!
    Tack
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11