• Lokatt

Phil and Ted syskonvagn del 11

Välkommen till tionde Phil and Ted´s tråden!

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS www.familjeliv.se/Forum-3-141/m23420663.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ?babypositionen? där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns några bra instruktionsfilmer
    www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

strollermama.com/strollervideos/e3-twin-buggy.wmv

www.kiddicare.com/webapp/wcs/stores/servlet/productvideo&parent_category_rn=&productId=16999&top_category=&langId=-1&catalogId=10751

Många har köpt vagn från någon av dessa butiker i England/UK:

www.pramworld.co.uk/

www.babydaysdirect.co.uk/

www.peppermint.co.uk/

Man kan spara upp till 2000 kr eller mer i dagsläget genom att importera vagnen och tillbehör från UK.

I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £29, Peppermint tar £30 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Här är en bra sida där man lätt omvandlar priser till olika valutor:

www.etn.nl/cconvert.htm eller www.forex.se

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m32211498.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:21
    Lägger även till Missy Cat`s bra och kortfattade beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-25 10:39
    !!OBS!!
    I nuläget har även PW sagt nej till att sälja vagnar till sverige.
    Försäljarna i england har fått order från P&t att inte sälja till andra länder, så som sverige, detta därför att det inte ska kunna bli konkurrans återförsäljarna imellan mellam olika länder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-06 17:22
    BILDTRÅD: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

Lägg era kort på vagarna, tillbehör och tips och trix där!

• Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11
  • Lokatt

men dom från babyattitude går väll inte att fästa nere vid fötterna? då måste man ju ändå fixa en egen lösning...

• lillsyrrAnn

Hej

Jag funderar på att köpa en Dash med syskonsits. Men min stora kommer troligen bara att sitta i syskonsätet i fram, över vintern/våren, sen är hon stor nog att gå själv. Troligen kommer syskonsitsen knappt att användas i bak. Behöver jag då det dubbla regnskyddet? Går inte det där plastskynket ner och skyddar i bak på babyn?
    Ska till att beställa och vet inte om jag ska köpa båda regnskydden eller inte.

• Missy Cat
    lillsyrrAnn skrev 2008-08-12 19:42:53 följande:
    HejJag funderar på att köpa en Dash med syskonsits. Men min stora kommer troligen bara att sitta i syskonsätet i fram, över vintern/våren, sen är hon stor nog att gå själv. Troligen kommer syskonsitsen knappt att användas i bak. Behöver jag då det dubbla regnskyddet? Går inte det där plastskynket ner och skyddar i bak på babyn? Ska till att beställa och vet inte om jag ska köpa båda regnskydden eller inte.
    tänk på att singelskyddet sätts fast med dragkedja i sufletten och täcker därmed inte hela vagnen utan bara barnet.

Det dubbla skyddet täcker hela vagnen och fungerar lika bra på singel som dubbel.

Sattsa bara på dubbelskyddet
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • lillsyrrAnn
    Svar på #633
    Tack för rådet.
    Ligger regnskyddet i någon slags påse som Brio m.fl. har eller hur förvarar man det så det alltid finns med?
  • Kavat
    Marty1980 skrev 2008-08-12 14:27:36 följande:
    Hej på er!Snart ska vi börja använda vår P&T som syskonvagn och jag undrar hur ni andra har gjort med skötväskan? Nu har det inte varit några problem när vi har använt den som singelvagn men sen när bebisen ska ligga under och storebror ska sitta över känns det som att bebisen får väskan i huvudet eller att vi går in den med benen. Har ni bilder på lösningar skulle det vara kul att se dem.
    Kolla mitt galleri. OBS! Överfulla väska. Jag har en skiphop och den går att hänga på sidan ändå, men utan krokar.
    Hängd över styret och andra sidan över "fästerna" till syskonsitsen.
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-08-12 20:16:15 följande:
    Kolla mitt galleri. OBS! Överfulla väska. Jag har en skiphop och den går att hänga på sidan ändå, men utan krokar.Hängd över styret och andra sidan över "fästerna" till syskonsitsen.
    Kan tillägga att det där är "snabbvarianten". Finns även kortare remmar i väskan och då sitter den bra mycket snyggare och bättre!
  • Missy Cat
    lillsyrrAnn skrev 2008-08-12 20:03:37 följande:
    Svar på #633Tack för rådet. Ligger regnskyddet i någon slags påse som Brio m.fl. har eller hur förvarar man det så det alltid finns med?
    Du får det bara ihopvikt.

Jag kan dock säga att vi har ett tulsa skydd hänandes på vagnen och det funkar bra det med.
    Än så länge bara testat med bebis liggande och syskonsitts ovanpå.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • lillsyrrAnn
    Svar på #636
    Kan nog ha min gamla Babybjörn där också, annars blir det till att som så många av er andra i trådet, pyssla ihop en väska. Kul!
    Tack!
  • lillsyrrAnn
    Svar på #637
    Ah funkar Tulsas skydd också? Va bra.
  • kristinah

lillsyrrAnn - jag har en 4 åring och en 2½ åring som både säkerligen kommer att få turas om att åka i vagnen.  Så även om barn går själva så blir de ibland trötta om man är på platser med mycket som händer, eller att de bara vill sätta sig och ta igen sig lite.

satsa på att storasyrran kommer att fortsätta att åka vagn framöver också.

Svar på tråden Phil and Ted syskonvagn del 11