• Mara

    När sov ni borta flera nätter i rad och hur gick det?

    Jag ska åka iväg och jobba på annan ort i nästan 2 veckor är det tänkt. I Sverige. Eftersom att jag inte vill vara borta från barnen så länge har vi planerat att maken och barnen ska förlja med. MEN jag är orolig för hur det ska gå. Hur barnen ska ta det att vara hemifrån så länge. Hur barnen ska ta det att mamma är borta hela dagarna flera dagar i rad. Med sonen som är 3 år har vi varit hemma i drygt ett halvår. Vi har hitills sovit borta vid två tillfällen. Först en natt och sedan två nätter. Det har gått helt okej, men ändå bekymrar jag mig lite. Men är de egentligen något att oroa sig för? Kanske är jag också lite bekymrad för att mannen och barnen ska ha det långtråkigt under tiden jag jobbar, men det borde egentligen inte vara något problem.

    Vad tror ni? Överlever vi det här?
    Det finns möjlighet att korta ner vistelse till en vecka också

  • Svar på tråden När sov ni borta flera nätter i rad och hur gick det?
  • Sister in C

    Ja, jag tror det ska gå bra! Både mamma och pappa är med, och övernattningar borta har ju gått bra tidigare. Lite ovant kan det såklart vara för alla barn att resa bort, men jag tror absolut att tryggheten med att ha föräldrarna med överväger det.

    Får du liksom jag lite dåligt samvete över att du är borta om dagarna och de ska klara sig helt själva? Förnuftet säger att det går hur bra som helst och ändå så dyker det så lätt upp det där mammasamvetet.

    Lycka till. Jag tror det går bra!
    Sister

  • MammaHella

    Klart det går bra! Använd er av de rutiner som ni har skapat hemma vid nattning så spelar det ingen roll.
     
    Jag och min make har rest med våra barn nästan från dag 1 men har behållt rutinerna runt nattandet vid bortavistelse. Det har aldrig varit några problem. Vi har  flera olika slags boenden som vi alternerar emellan, vår sommarstuga,vår fjällstuga och sedan vårt ordinarie boende. De har inte blivit otrygga eller haft sömnproblem.Barnen ska ju inte var trygga med möblemanget utan med de rutiner ni skapat tillsammans med dem och som utgör er familjesamvaro.

    Klart de kommer att ha tråkigt utan sin mamma men de kommer att överleva och ha det kul med pappa.Pappa och barnen kanske kan hitta en öppen förskola eller andra roliga aktiviteter på den orten? Eller vara ute i naturen? dagarna kommer att gå fort!
     


  • mammatillvictor

    Vi åkte till vårt sommarställe efter några veckor hemma och det gick hur bra som helst, vi har kunnat åka och sova borta hos farmor också efter en månad hemma. Det som var viktigt för vår son var att vi var med, då spelade det ingen roll var vi var. Vi har också sovit tillsammans precis som hemma då vi varit borta. Alltså inte kört med resesäng eller liknande utan vi har delat säng alla tre. Det är en förutsättning för att vi ska kunna sova borta.

  • Samaste

    Vår dotter har heller aldrig haft problem med att vara borta hemifrån och sova på nya ställen, däremot var det inte lika trevligt då jag jobbade heltid en hel månad i ett sträck efter att ha varit hemma en längre tid - det var ett nytt system hon inte kunde förstå. Nu har vi alla varit hemma hela sommaren och jag är igen lite orolig för hur det ska gå då jag ska på jobb snart. Jag tror inte barnen lider av att du är borta, men ert förhållande prövas kanske lite extra eftersom de måste förstå var de har dig i det nya systemet. Så var det i alla fall för oss.

  • Mara

    Tack för alla svar!

    Sister in C: Japp, jag får dåligt samvete så fort jag går utanför dörren utan barnen. Otroligt dumt såklart eftersom att jag vet att barnen klarar sig fint med pappa.

    MammaHella: Det är till Gotland vi ska så jag tror absolut att pappa och barnen kan hitta på något att göra, men min man har en tendens att inte så gärna åka iväg själv med barnen. Därför tänker jag kanske att de ska tröttna. Om de bara ska hålla till i närheten av där vi ska bo.

    Mammatillvictor: Ja, precis. Folk har ju sommarstugor och det verkar ju fungera. Vi har nog säkert varit lite onödigt försiktiga med övernattningar borta hittills.

    Samaste: Ja, det är ju en av de saker som oroar mig. Att barnen ska tycka att det är jobbigt att mamma är borta hela dagarna. Och dessutom vara på främmande mark. Som det är nu jobbar jag bara en dag i veckan, och det fungerar utan problem även om de ibland är ledsna när jag åker hemifrån.

    Så röstar ni för att vi ska vara borta i 1 vecka eller 2?

  • Sister in C

    Jag röstar för två veckor!
    Så kan du hinna passa på att öva på att släppa dåliga samvetet och tänka att du faktiskt är en bra mamma även när du jobbar. Och berätta gärna för mig om du kommer på hur man gör

  • Mara

    Sister in C skrev 2008-07-29 19:15:13 följande:


    Och berätta gärna för mig om du kommer på hur man gör
    Det ska jag göra!
  • MammaHella

    Jag röstar också för två veckor,då hinner ni komma in i den nya sitautionen och skapa rutiner. Jag blir avundsjuk,älskar Gotland och Fårö ) Skulle gärna byta för att få komma dit ett tag.


  • MammaHella

    Ps spotta ut det dåliga samvetet på bron hemma innan du går .Det blir bara en onödig tung börda! Men visst är det svårt att inte få vara tillsammans med barnet när man är nykär )


  • Cerdrica

    Vi har sovit borta längre perioder nu i sommar och det har funkat bra även om sonen har varit lite konfunderad. Trots att vi varit noga med sovrutiner och annat (så noga man nu kan vara på semestrar alltså, hehe) så har han ibland tappat dygnsrytmen lite, alltså, han kan ibland fråga efter lucnh om det är kväll.Men han sover som vanligt på natten, den dygnsrytmen är det inget fel på.
    Han har också frågat när vi ska hem och då vi frågat om han VILL hem har han svarat med ett rungande NEJ (vi är hos mormor och morfar och han har jättekul) så det är nog mest för att kolla läget han frågar.

    Däremot blir han automatiskt tröttare när vi byter miljö har vi märkt. Han sover normalt inte middag hemma men även om vi inte gör något utöver det vanliga när vi är borta så slocknar han ofta en liten stund på dan. Vi har då låtit honom sova för vi har känt att han verkar behöva det just nu.

    Jag röstar alltså på två härliga veckor på Gotland och håller tummarna för att det blir mycket sol och bad för er allihopa och att allt går smidigt och bra.

  • twinstar

    Vi har rest med vår dotter från början. Första gången vi åkte och sov borta var hon 2,5 månad. Sen har vi varit ute och rest flera gånger efter det och nu är hon nio månader.

    Försök håll på rutinerna fast ni är borta så går det säkert bra.

  • Cerdrica
    twinstar skrev 2008-07-30 10:44:39 följande:
    Vi har rest med vår dotter från början. Första gången vi åkte och sov borta var hon 2,5 månad. Sen har vi varit ute och rest flera gånger efter det och nu är hon nio månader.Försök håll på rutinerna fast ni är borta så går det säkert bra.
    Fast TS barn är adopterade...
  • Samaste

    Svårt att ge råd till andra... nu skulle jag välja att jobba så lite som möjligt om jag hade möjligheten att välja, men det är efter erfarenheten av att ha jobbat heltid i en hel månad, vilket prövade vårt förhållande. Allt ok igen, men det krävs förstås extra arbete. Men om du bara ska jobba två veckor är det ju inte så mycket. Om ni dessutom redan kan kommunicera med adoptivson så att han förstår var du är och var han har dig är det säkert en annan sak än med ett litet barn som inte förstår alla ens ömma förklaringar :)

  • Mara

    Tack för era röster
    Vi har nu bestämt att vi åker och stannar borta i två veckor.

Svar på tråden När sov ni borta flera nätter i rad och hur gick det?