Alvi skrev 2008-08-01 20:45:36 följande:
Vad säger du om min reaktion då? Att säga att det inte är så trevligt att kalla någon för monster, så som TS son gjorde. För ett monster är ju aldrig trevligt, eller hur? Däremot är det helt normalt att vara tjock eller lukta svett eller inte ha nåt hår och DET kanske man inte ska schh:a eller säga nåt "negativt" om, som förälder.
Jag vet faktiskt inte. Jag hade säkert svarat "Å han kanske tycker att du har världens rymdöron!" Alla är olika!
Men visst, jag tycker inte det är trevligt att säga att någon ser ut som ett monster, är tjocka eller vad det nu är.
Det jag menade var att genom att tysta ett barns reaktioner eller säga att man inte får säga något är samma som att säga att det är fel att vara tjock eller att se ut som ett monster osv. osv.
Min son tyckte inte om "såna dä buuna" efter att vi var hos en läkare med lillebror och just läkaren kan ha vart från Indien eller nåt.
Helt klart ville han testa vad vi tyckte och jag förklarade att alla har olika hudfärg. Jag frågade varför han inte tyckte om henne, jo för att hon var brun. Men hon kanske tycker du ser ut som ett tugummi sa jag och du är ju lika fin för det, alla är olika, istället för att säga, schyyy, säg inget!
Dom säger ju inte det för att vara elaka och jag menar det är väl bra att bemöta deras upptäckter och förklara.