• anne h

Hur bemöta kommentarer från mitt barn om annorlunda utseende?

Kina79 skrev 2008-08-01 21:39:37 följande:
    Ja, det var nog nåt sånt jag svarade. Dottern svarade att det var för att han inte kan prata med dem när de leker. Han pratar med tecken och lite ord. Och för att han inte är som de andra (dotterns ord)
    Han kan teckna, det kan inte hon! -vem är det då synd om?? Cool
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    rubygirl skrev 2008-08-02 23:56:42 följande:
    Jättebra och jätteviktig fråga. Jag och 2,5-årige sonen gick förbi en CP-skadad kille i rullstol. Jag märkte att sonen tittade väldigt mycket men tack och lov sa han inget just när vi var i närheten, för jag visste inte riktigt hur jag skulle svara på eventuella frågor. När han väl kommenterade det han hade sett, så var det rullstolen han undrade över ? han är ju fascinerad av allt som har hjul. Att killen som satt i den var lite "konstig" verkade han inte ha lagt märke till alls.Men jag vill jättegärna veta hur jag ska hantera liknande situationer i framtiden på smidigast sätt.
    När sonen tittar intresserat på tex rullstolar brukar jag låta honom prata med personen i rullen, han är ju nyfiken och den som sitter i rullen berättar alltid med enkla ord varför, om sin rulle, eller om annat som de kommer in på, mkt bättre än när jag ska försöka förklara, blir lätt lite krystat när man inte vet så mkt om sånt.. (fast nu är han själv expert på att köra rulle efter att mormor för ett par månader hamnade i en sån, så han ber oftast att få låna dem numer.. haha)
    Han pratar även med personer som har stora svårigheter att tala, då via deras PA, går bra det också.
Svar på tråden Hur bemöta kommentarer från mitt barn om annorlunda utseende?