• Censur

kill me! please!

Jag har så grönjävligt ont i örat att jag nästan skjuter mig själv fr att slippa det. Maken till öroninflammatoin får man leta efter. Jag kan inte äta, inte sova, inte prata.... smärtan har spridit sig till halsen och käken, det pulser och susar hela tiden, smärtan är nästan olidlig och allt läkarna och sköterskorna säger är att jag ska ta alvedon. DE HJÄLPER JU INTE FÖR FAN !!!!!

vad ska jag ta mig till?

• Svar på tråden kill me! please!
  • Haraaz

ALvedon? Du måste ju ha pencillin. Det är farligt att gå med öroninflammation för länge, trumhinnorna kan ju spricka och så bildas en massa ärrvävnad.

• Björnmossa

Ett indianknep som kan användas vid öronbesvär, dock lovar jag inte att det funkar för just det du har (eller över huvud taget för den delen, har bara andrahandserfarenhet) men du kan ju prova.

Tag ett stort papper, gissar att tidningspapper är för tunt
    Forma till en strut
    Sätt den smala änden i örat
    Tänd eld på den breda änden

När papperet börjar brinna sugs syret ut ur struten och därmed ur örat, trumhinnan ändrar läge... tror jag.

Alltså, jag garanterar inget, men är du desperat så skadar det kanske inte så till vida du inte tänder eld på nåt!

• Censur
    Haraaz skrev 2008-07-30 01:52:50 följande:
    ALvedon? Du måste ju ha pencillin. Det är farligt att gå med öroninflammation för länge, trumhinnorna kan ju spricka och så bildas en massa ärrvävnad.
    jag har fått penicillin.
    jag åt kåvepenin från fredags till igår då jag åkte in till familjeläkarjouren och den läkaren konstaterade att det inte hade fungerat alls så idag har jag börjat på en ny kur med en ny sort....
    Jag blev tillsagd av en sköterska på ortens vc att jag skulle stoppa in fetvadd i örat så inget smuts kom in (trumhinnan hade då redan spruckit och det rann en massa var) så sagt och gjort, jag stoppade in fetvadd- igårkväll hade jag så vansinnigt ont att jag ringde rådgivningen och grät av smärtan så då åkte jag in och blev tillsagd att jag absolut INE fick ha något stoppande i örat för då kunde ju inte varet rinna ut och då blev trycket bakom hinnan ÄNNY större och gjorde ÄNNU mer ont.
    Kan jag lova. det är värre än att föda barn!
  • Björnmossa

Kanske är varet som sugs ut av vakuumet då! Jag kommer inte ihåg riktigt varför man vill ha ett sug, men det kan ju stämma att det är var som vill ut.

• Censur
    Björnmossa skrev 2008-07-30 02:01:10 följande:
    Kanske är varet som sugs ut av vakuumet då! Jag kommer inte ihåg riktigt varför man vill ha ett sug, men det kan ju stämma att det är var som vill ut.
    haha... det vore något det, men jag skulle väl elda upp håret om jag gjorde det nu

Öronljus har flera nämnt, fast det vet jag inte vad det är....
  • Haraaz

Har inte fött barn än men jag har haft jättemycket öroninflammationer som liten (från 3 års åldern och upp till tonåren) och jag vet hur ont det gör. Usch, det är hemskt.
    Sätt bomull vid örat och ta på en varm mössa över det, och sov inte på den sidan... Lindrar lite iallafall.

• Björnmossa

Öronljus verkar vara samma princip.
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

Du kan ju faktiskt testa, håll till i badrummet och ta bort alla textilier och ha håret bakom huvudet. Om du gör en strut av papp borde det brinna långsamt och kontrollerat.

• Björnmossa

Öronljusen har tydligen fått kritik för att det kan rinna in vax i örat, men gör du strutgrejen håller du struten rakt ut från huvudet och inget kan rinna in.

• Censur

jag behöver starka mediciner

Haraaz skrev 2008-07-30 02:05:04 följande:
    Har inte fött barn än men jag har haft jättemycket öroninflammationer som liten (från 3 års åldern och upp till tonåren) och jag vet hur ont det gör. Usch, det är hemskt. Sätt bomull vid örat och ta på en varm mössa över det, och sov inte på den sidan... Lindrar lite iallafall.
    Jag kan berätta att det inte finns något som lindrar...
    allt läkarna säger är att jag ska ta alvedon. As if! Det hjälper inte på en fläck. den här smärtan är gryyyyym! lika vidrig som rejäl, ihållande tandvärk.
  • Björnmossa

Gymgrossisten tyckte iofs inte att man skulle använda öronljus vid öroninflammation utan vid bihåleinflammation och sånt.

Svar på tråden kill me! please!