Shizuka skrev 2008-07-30 13:26:06 följande:
Jag väljer inte kategoriskt bort huskurer. Och alla huskurer är inte kvacksalveri.Men det som DU skrev, DET är kvacksalveri.
Vilken är skillnaden menar du? De flesta huskurer har inte undergått medicinsk forskning. Har du förresten koll på vilka som har testat medicinskt och inte?
Som kuriosa kan jag berätta om en vän till mig som arbetar som överläkare på ett av Sveriges största sjukhus. Ibland kommer patienter in med ett visst problem som hon inte kan hjälpa dem med, på sin höjd kan hon lindra besvären. I själva verket vet hon hur man enkelt råder bot på problemet med en huskur, men det får hon naturligtvis inte berätta i tjänsten eftersom det inte finns forskning, kunskapen räknas alltså som kvacksalveri. Privat berättar hon det förstås för folk, och de blir hjälpta. De flesta förstår nämligen att den medicinska vetenskapen inte vet allt, och att mycket arbete finns kvar att göra. Därför ser de inget problem i att prova alternativa metoder, av vilka flera har använts med gott resultat i många hundra år, i synnerhet som dessa metoder i regel kan användas utöver av läkare ordinerad medicin. Som du kanske förstår själv råder exempelvis inget motsatsförhållande mellan att äta mediciner och tända ett ljus en halvmeter från sitt öra.