Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

kill me! please!

Ett indianknep som kan användas vid öronbesvär, dock lovar jag inte att det funkar för just det du har (eller över huvud taget för den delen, har bara andrahandserfarenhet) men du kan ju prova.

Tag ett stort papper, gissar att tidningspapper är för tunt
    Forma till en strut
    Sätt den smala änden i örat
    Tänd eld på den breda änden

När papperet börjar brinna sugs syret ut ur struten och därmed ur örat, trumhinnan ändrar läge... tror jag.

Alltså, jag garanterar inget, men är du desperat så skadar det kanske inte så till vida du inte tänder eld på nåt!

• Björnmossa

Kanske är varet som sugs ut av vakuumet då! Jag kommer inte ihåg riktigt varför man vill ha ett sug, men det kan ju stämma att det är var som vill ut.

• Björnmossa

Öronljus verkar vara samma princip.
    sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ronljus

Du kan ju faktiskt testa, håll till i badrummet och ta bort alla textilier och ha håret bakom huvudet. Om du gör en strut av papp borde det brinna långsamt och kontrollerat.

• Björnmossa

Öronljusen har tydligen fått kritik för att det kan rinna in vax i örat, men gör du strutgrejen håller du struten rakt ut från huvudet och inget kan rinna in.

• Björnmossa

Gymgrossisten tyckte iofs inte att man skulle använda öronljus vid öroninflammation utan vid bihåleinflammation och sånt.

• Björnmossa

Eller så handlar det om att inget ska rinna in och förorena, vilket det inte borde göra med struten. Nån annan skriver att man kan använda öronljus vid inflammation, fast då ska man inte ha ljuset i örat utan bredvid.

Du gör som du vill förstås, men blir du mer desperat har du nåt att prova i alla fall. Det handlar ju inte om att peta in nåt långt in i örat så jag har svårt att tro att det skulle vara jättefarligt, antagligen händer inte så mycket helt enkelt.

Ett bra sätt är att vänta tills det ändå inte kan bli värre, då kan man testa

• Björnmossa

Man kan även lägga en skalad vitlöksklyfta i örat, fast inte långt in så att den täpper till eller nuddar nåt känsligt. Den ska bara ligga i öppningen och osa.

• Björnmossa
    Stjärnfall82 skrev 2008-07-30 02:23:46 följande:
    Struten låter väl lite väl spännande eller
    Hon får la göra det i badkaret
  • Björnmossa
    Censur skrev 2008-07-30 02:27:03 följande:
    örat är helt uppsvällt så det går inte att lägga något i örat!
    eeeek! Stackare!

Jag måste ta och nanna nu, du skriver väl här om du provar struten till slut och om det funkade (mitt ex svär på att det funkar men han är ju man), jag är som du märker nyfiken i en... just det
  • Björnmossa
    Shizuka skrev 2008-07-30 02:54:12 följande:
    Det var det dummaste jag har läst på FL, och det säger inte så lite.TS behöver antibiotika som biter på bakterierna, inte nåt j-a hokus-pokus.Jag har inte läst det som kommer här efter i tråden men jag hoppas verkligen att ingen tar ditt kvacksalveri på allvar...
    Inskränkt inställning när TS inte hade antibiotika o höll på att bli galen. Tycker synd om dig som kategoriskt väljer bort huskurer (alla huskurer är kvacksalveri) men det är din förlust.
  • Björnmossa
    Shizuka skrev 2008-07-30 13:26:06 följande:
    Jag väljer inte kategoriskt bort huskurer. Och alla huskurer är inte kvacksalveri.Men det som DU skrev, DET är kvacksalveri.
    Vilken är skillnaden menar du? De flesta huskurer har inte undergått medicinsk forskning. Har du förresten koll på vilka som har testat medicinskt och inte?

Som kuriosa kan jag berätta om en vän till mig som arbetar som överläkare på ett av Sveriges största sjukhus. Ibland kommer patienter in med ett visst problem som hon inte kan hjälpa dem med, på sin höjd kan hon lindra besvären. I själva verket vet hon hur man enkelt råder bot på problemet med en huskur, men det får hon naturligtvis inte berätta i tjänsten eftersom det inte finns forskning, kunskapen räknas alltså som kvacksalveri. Privat berättar hon det förstås för folk, och de blir hjälpta. De flesta förstår nämligen att den medicinska vetenskapen inte vet allt, och att mycket arbete finns kvar att göra. Därför ser de inget problem i att prova alternativa metoder, av vilka flera har använts med gott resultat i många hundra år, i synnerhet som dessa metoder i regel kan användas utöver av läkare ordinerad medicin. Som du kanske förstår själv råder exempelvis inget motsatsförhållande mellan att äta mediciner och tända ett ljus en halvmeter från sitt öra.
  • Björnmossa
    Shizuka skrev 2008-07-30 15:39:36 följande:
    Allt du skrev om struten bygger på felaktiga antaganden, och jag vet vad jag talar om.
    Hur är det egentligen då? Jag är intresserad, jag har aldrig provat det här själv men känner andra som använder sig av det.

Censur: det låter roligt , hoppas du blir bra snart!
  • Björnmossa
    Shizuka skrev 2008-07-30 21:13:02 följande:
    Något vakuum klarar struten definitivt inte av att skapa, inte ens ett ynkligt litet undertryck.
    Det låter ju verkligen jättefarligt och något som absolut inte ska testas

Kanske OT, men TS hoppas knappast på att nån här ska förse henne med värktabletter, jag tolkade tråden som en samtalstråd. TS ville bli av med sina nattliga frustrationer, bli distraherad och få sympati tills det blev morgon och hon kunde träffa läkare - det var natt och vi var uppe och pratade och skojade så att tiden skulle gå fortare. Ingen här kan lösa hennes problem ändå.
  • Björnmossa
    Shizuka skrev 2008-07-31 00:11:38 följande:
    Björnmossa skrev 2008-07-30 22:55:40 följande:Ok, jag förstår. Jag kanske gjorde en missbedömning. I så fall får jag nog be dig om ursäkt för min reaktion. Jag tog dina inlägg på allvar, vilket uppenbarligen var ett misstag. Du uttrycker dig mycket annorlunda nu jämfört med de tidigare inläggen där du pushar för struten.
    Inläggen var skrivna vid tretiden på natten... Jag skulle visserligen inte tveka att testa struten själv om jag hade ont eftersom det är intressant att prova saker och jag verkligen inte kan se hur det skulle kunna göra skada, förutsatt att man är lite uppmärksam och naturligtvis inte bränner ner huset.

Ursäkt accepterad.
Svar på tråden kill me! please!