• Witchy

Lön efter föräldraledighet?

Jag har frågat många om det här men får inte dom svar jag vill hihi så jag tänkte kolla här bland en massa föräldrar.

Nu när jag ska tillbaks till jobbet efter min föräldraledighet hur får jag lön?? Jag börjar 1 September får jag lön då i september eller i Oktober första gången?? Jag är fast anställd. Och om man inte får lön första månaden man jobbar hur är det då meningen att man ska klara sig ekonomiskt??

Väldigt tacksam för svar så jag vet hur jag måste spara o trixa med pengarna hihi

• Svar på tråden Lön efter föräldraledighet?
  • Tecken

Om du har en tillsvidareanställning eller visstidsanställning (dvs inte är "timanställd"/intermittentanställd) så bör du få din lön i förskott. Det innebär att om du börjar jobba 1/9 så får du första lönen 25-27/9.

• sanna88a
    Tecken skrev 2008-07-30 21:29:41 följande:
    Om du har en tillsvidareanställning eller visstidsanställning (dvs inte är "timanställd"/intermittentanställd) så bör du få din lön i förskott. Det innebär att om du börjar jobba 1/9 så får du första lönen 25-27/9.
    nej om man får "månadslön" får man lön samma månad.
    jag är visstidsanställd med timlön och får månaden efter-
  • 1 och 1 är 3
    sanna88a skrev 2008-07-30 21:30:50 följande:
    nej om man får "månadslön" får man lön samma månad. jag är visstidsanställd med timlön och får månaden efter-
    De e ju precis de tecken skriver.....

du får månadslön för sep utbetald den 25/27 sep, skulle du va sjuk eller liknande i slutet av sep gör dom avdragen på månadslönen i oktober.
  • sanna88a

1 och 1 är 3 skrev 2008-07-30 21:33:03 följande:

De e ju precis de tecken skriver.....du får månadslön för sep utbetald den 25/27 sep, skulle du va sjuk eller liknande i slutet av sep gör dom avdragen på månadslönen i oktober.
    hon skrev ju om man är visstidanställd eller tillsvidareanställd får man lönen samma månad. det stämmer inte.
    det handlar inte om det
    får man såkallad "månadslön" får man en utbetalning samma månad.
  • dinos

det är olika för olika företag..jag är tillsvidare anställd, idag har vi månadslönen samma månad med ändringar månaden efter, men innan hade vi innestående lön.

men försäkringskassan betalar ju ut i efterskott så du har ju pengar att få från dom om du inte har lönen samma månad. det fick jag iallafall. fick från både försäkringskassan och jobbet när jag började igen.

William och Savannahs mamma.
  • sanna88a

alltså det finns ett begrepp som kallas för "månadslön". sen finns det timlön. sen finns det säkert flera alternativ. men tex min sambo han får månadslön och lönen utbetalas samma månad, jag däremot får inte månadslön. utan timlön och det betalas ut nästa månad.

• Witchy
    dinos skrev 2008-07-30 21:38:13 följande:
    men försäkringskassan betalar ju ut i efterskott så du har ju pengar att få från dom om du inte har lönen samma månad. det fick jag iallafall. fick från både försäkringskassan och jobbet när jag började igen.
    försäkringskassan får man ju från den månaden man e i, ex. jag tar ut föräldradagar från 20 Juni-20 Juli och får dom pengarna i Juli, så mina sista dagar dom från 20 Augusti till sista August får jag i September men d e inget man klarar sig på ännu mindra med dom lägsta dagarna som jag bara har kvar nu.
Svar på tråden Lön efter föräldraledighet?