Är det moraliskt rätt att vara hemma vid anhörigas/vänners bortgång (död)?
Är det moraliskt rätt att vara hemma (sjukanmäla sig) vid anhörigas/vänners bortgång (död)?* Man är ju inte sjuk, man sörjer ju "bara".
Man behöver inte ha feber för att vara sjuk! Att ha en stor sorg kan vara nog så svårt.
På mitt jobb finns det i kollektivavtalet att man får vara ledig en eller ett par dagar vid nära anhörigs död och begravning. Nära anhörig är då föräldrar, syskon, mor och far föräldrar, egna barn och din respektive. Du får altså inte ledigt för svärföräldrar, kusiner, syskonbarn, eller bästa kompisens död.
Hade jag jobbat och min chef hade sagt att jag inte fick vara hemma för en sådan sak hade jag sagt till honom/henne att dra åt h*lvete och så hade jag letat efter ett annat jobb.
Jobbar som förskolelärare och självklart att om ngn är så ledsen att de inte kan vara med barnen, så är det bättre att man är hemma. Man behöver nog det också.
Men alla handskas med sorg olika och det kan vara olika i olika faser av sorgearbetet. Ibland kan det vara skönt att jobba och få tankarna på annat.
Men tänk er om ert barn har dött? skulle inte sorgen göra en sjuk?
Ja det tycker jag.
Man behöver inte sjukanmäla sig. Man har rätt att söka ledigt vid t.ex. någon nära anhörigs bortgång, begravning osv. denna ledigheten heter något speciellt. kommer dock inte ihåg vad just nu.
Alla som sörjer behöver ju inte ledighetsanmäla sig. Men om man känner att det är så pass jobbigt att man behöver tid att vara hemma och tänka över det som har hänt så är det ju såklart att man ska få vara det. När nära anhöriga går bort så brukar ju vissa barn stanna hemma från skolan ett tag, så varför ska inte vuxna få stanna hemma från jobbet?
ja det tycker jag.
risken är ju att man är så ofokuserad på arbetet att någon kan komma tills skada där.
vårt kollektivavtal ger personalen rätt att söka annan ledighet vid tex. nära anhörigs bortgång, boupptäckning etc.
sen är det upp till arbetsgivaren att bedömma fall till fall fal och hur mng dagar. ( max 10 /år)
men som svar. ja jag tycker att det är moraliskt rätt att erbjuda den möjligheten.
Annat. Som många skriver så har man väl rätt till ett visst antal dagar ledigt vid anhörigs bortgång.
När min farmor gick bort i vintras så var jag hemma två dagar med fullt betalt och sen så fick jag ta obetalt. Jag hade inte gjort någon nytta alls på jobbet.
Sen fick jag även betalt vid begravningen. Eller en av dagarna iaf. Var tvungen att vara ledig 2 dagar pga avståndet.
Annat...... Sjukanmäler inte, utan får beviljad ledighet för det.
Undrar om ts reagerar likadant om banr/man dör.
Man sörjer "bara"