• Im Fabulous

Röd rumpa - huskur?

Dottern är jätteröd i rumpan, och jag har inga krämer (typ Bepanthen eller Idomin) hemma. Har luftat massor idag, men det hjälper inte.. Finns det någon huskur mot röd rumpa?

Ammar inte längre, så kan ej använda bröstmjölk..

• Svar på tråden Röd rumpa - huskur?
  • logg81

potatismjöl kan lindra...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Im Fabulous

Oh, häftigt. Något mer?

• Renoveringsobjekt

Silon salva från Apoteket. Lufta. Pampers blöjor (tunnare än Libero).

• Im Fabulous
    Renoveringsobjekt skrev 2008-08-01 19:50:02 följande:
    Silon salva från Apoteket. Lufta. Pampers blöjor (tunnare än Libero).
    Om jag ändå ska till apoteket så köper jag Bepanthen som jag vet fungerar. Dessutom är Pampers värdelösa, de läcker. Alltid. Och vi har luftat.

nu var ju problemet att apoteket är stängt och rumpan är röd.
  • Solhatt

Tygblöjor... kanske kan du göra nåt tillfälligt av en gammal handduk? Men ej att rekommendera under natten om din flicka kissar mycket.
    Annars kanske du har nån liten provtub av idomin eller weledas calendula långt in i ett skåp?

• Virriga familjen

Aloevera gel kan funka bra om du råkar ha en tub hemma, eller babyolja. Byt blöja ofta så det inte hinner vara fuktigt så länge. I värsta fall kan det vara svamp, händer lätt i sommarvärmen. Då hjälper inte luftning eller krämer. Då måste man ha kräm mot svamp så ring BVC på måndag ifall det inte blivit bättre.

• Miha

Höjer min hand för potatismjöl som någon nämnde tidigare. Min dotter har röd rumpa för tillfället pga diarre och tack gode gud för potatismjölet. Fet salva gör det hela bara värre.

• bubblan80

Potatismjöl är bra men om lillan fått svamp (behöver inte synas) så NÄR du ska till apoteket köp Cortimyk 20g kräm. Det är den man får av BVC och den är helt fantastisk!! Receptfri och ett under att ha hemma. Min lilla hade röd stjärt länge och ingenting hjälpte (gud så hon skrek!!), på bvc fick jag salvan och ordinationer om smörjning morgon/kväll och där emellan puder. 1 1/2 dag senare var det borta!
    Krämen (och pudret) hjälper även mot värmeutslag i dubbelhakan, jumskar mm.

• Virriga familjen

Daktacort finns också receptfritt på apoteket, funkar bra mot ljumsksvamp.

Svar på tråden Röd rumpa - huskur?