• Im Fabulous

Röd rumpa - huskur?

Dottern är jätteröd i rumpan, och jag har inga krämer (typ Bepanthen eller Idomin) hemma. Har luftat massor idag, men det hjälper inte.. Finns det någon huskur mot röd rumpa?

Ammar inte längre, så kan ej använda bröstmjölk..

• Svar på tråden Röd rumpa - huskur?
  • Im Fabulous

Jag har pevison (med kortison) mot svamp hemma. Kan det funka? Men hur vet jag att det är svamp?

• Pillis 22

Jag skulle ha ringt någon av mina vänner som har barn och hört om att få låna salva.  Inotyol är den bästa!

• Im Fabulous

Synd bara att den enda med barn som jag känner i den här stan är 35 mil bort :P

Men nä, jag tycker fortfarande att Bepanthen är oslagbar.

• bubele

Tvätta inte med vatten överhuvudtaget utan bara olja. Och sen massor med Bepanthen när du får tag i det igen, ett tjockt lager innan du sätter på ny blöja. Men att inte tvätta med vatten är mitt bästa tips. Du kan använda bomull med olja på om du vill ha något mjukare än tvättlapparna.

• Virriga familjen

Im Fabulous skrev 2008-08-01 22:36:34 följande:

Jag har pevison (med kortison) mot svamp hemma. Kan det funka? Men hur vet jag att det är svamp?
    Vet inte. Det är nog bäst att ringa BVC eller sjukvårdsupplysningen om det.

Är det svamp så flagnar huden lite och det sitter ofta runt ljumskarna. Och att det inte blir bättre av luftning. Om du tex luftar 3 timmar i streck så brukar ju vanlig röd rumpa bli mycket bättre. Men är det svamp så blir det lite bättre kanske och blossar upp direkt blöjan åker på en stund.
  • Im Fabulous
    fajga skrev 2008-08-01 22:43:45 följande:
    Tvätta inte med vatten överhuvudtaget utan bara olja. Och sen massor med Bepanthen när du får tag i det igen, ett tjockt lager innan du sätter på ny blöja. Men att inte tvätta med vatten är mitt bästa tips. Du kan använda bomull med olja på om du vill ha något mjukare än tvättlapparna.
    Vad för olja? Hon blir ju röd om jag använder barnolja...
  • Squeezetoy

Ta gärna kallpressad olivolja eller rapsolja, men testa vilken olja du nu har hemma.

Potatismjöl gillar vi här hemma, kan inte använda feta salvor heller då vi använder tygblöjor.

Svamp går som sagt inte bort självmant om det är det hon fått.

Om det i framtiden visar sig att hon är känslig för att bli röd så kan jag varmt rekommendera tygblöjor som är snällare mot huden än engångs och deras superabsorbenter.

• bubele
    Im Fabulous skrev 2008-08-02 09:29:36 följande:
    Vad för olja? Hon blir ju röd om jag använder barnolja...
    Weledas eller annan naturlig olja, som olivolja t ex. Absolut inte Natusans, Barnängens eller ACO:s som innehåller massa kemikalier och skräp.
  • Im Fabulous

Hon har blivit lite torr i det röda, så jag tror inte att det handlar om svamp utan om blöjeksem.

• NoXigen

Ta bort mattor o dylikt och låt den lille lufta rumpa utan blöja ett par ggr per dag.

Svamp krämer o andra kortisonsalvor ska man rådfråga innan man andvänder, men lite idomin när rumpan luftats kan vara bra om den ser sårig ut

• Virriga familjen

Im Fabulous skrev 2008-08-02 10:11:09 följande:

Hon har blivit lite torr i det röda, så jag tror inte att det handlar om svamp utan om blöjeksem.
    Precis så är sonen nu och han har svamp.
  • Im Fabulous

Hur kan man se skillnad på röda stjärtar?

En vanlig röd stjärt är högröd, men inte knallröd. Barnet är friskt och piggt men det svider kanske lite när det kissar och bajsar. Rodnaden når inte ner i barnets hudveck. Den röda stjärten försvinner efter ett par dagars luftning, krämbehandling och täta blöjbyten. Kontakta en sjuksköterska eller läkare om problemen fortsätter.

En svampinfektion är knallröd. Titta efter om barnet är rött i hudvecken. Svampen växer nämligen ner i hudvecken. Barnet är ofta irriterat och gråter ofta när man byter blöja. De vanliga råden som luftning och tätt blöjbyte räcker inte för att förbättra tillståndet.

Källa: netdoktor.passagen.se/default.ns

Min dotters rodnad passar in på det översta.

• lurv

Har du kamomillthe hemma så kan du göra en kopp. Låt det svalna och tvätta sedan hennes rumpa med det. Det gör att rodnaden lägger sej ganska snabbt.

• Luddvar

De få gånger mina barn haft röd rumpa har jag smörjt med inotyol och luftat lite. Inga oljor av något slag för det har tvärtom förvärrat det röda, iallafall på mina ungar.

• Virriga familjen

Im Fabulous skrev 2008-08-02 11:39:02 följande:

Hur kan man se skillnad på röda stjärtar?En vanlig röd stjärt är högröd, men inte knallröd. Barnet är friskt och piggt men det svider kanske lite när det kissar och bajsar. Rodnaden når inte ner i barnets hudveck. Den röda stjärten försvinner efter ett par dagars luftning, krämbehandling och täta blöjbyten. Kontakta en sjuksköterska eller läkare om problemen fortsätter. En svampinfektion är knallröd. Titta efter om barnet är rött i hudvecken. Svampen växer nämligen ner i hudvecken. Barnet är ofta irriterat och gråter ofta när man byter blöja. De vanliga råden som luftning och tätt blöjbyte räcker inte för att förbättra tillståndet. Källa: netdoktor.passagen.se/default.ns dotters rodnad passar in på det översta.
    Tyvärr så stämmer sonens röda rumpa in på första beskrivningen också och han har ju svamp, så det beror väl på hur långt svampen har hunnit sprida sig.

Men du märker ju om det är svamp, ifall det röda inte ger med sig efter alla dessa huskurer. Svamp är ju inte livsfarligt Så det ordnar sig nog.
  • Im Fabulous

Nu har jag iallafall köpt Inotyol, det var vad apoteket rekommenderade.. Hoppas det hjälper!

• monsken87

vi använder potatismjöl i blöjan:) riktigt bra och funkar alltid=)

• terwa

jag fick rådet att blåsa med hårtork och det hjälpte faktiskt. Vår dotter älskar den varma vinden mot rumpan. Men blås en bit ifrån så det inte blir för varmt.

• Moniqe1979

Im Fabulous skrev 2008-08-01 22:36:34 följande:

var försiktig med kortison till små barn, man kan bli överkänslig då kortison trots allt är ganska starkt mot huden inte kul att som jag inte tåla det alls
Svar på tråden Röd rumpa - huskur?