• Storstadsfarsan

Stalker

Kan man spärra inkommande sms från en person?

Jag har träffat en person från nätet en gång och har sedan deklarerat att jag inte är intresserad. Tjejen har ringt och telefonterroriserat mig mitt i natten och skickat 10-15 sms de senaste två veckorna utan att jag hört av mig.
    På sajten som jag fick kontakt med henne har jag blockerat henne från att kontakta mig och hon har därför skaffat nya profil, hon är nu inne på sin 3:e profil på 1,5 vecka.
    Var och varannan dag kan jag se att hon varit inne på min profil för att se och läsa om mig.

Jag har verkligen varit tydlig med vart jag står men hon tydligen inte släppa mig. Vad göra?

Jag har medvetet inte gett henne någon dialog de senaste två veckorna med förhoppning att hon skulle vakna men det verkar inte hjälp. Skall jag varna henne om polisanmälan?

• Svar på tråden Stalker
  • Arne Anka

Det är hårt att vara populär

Skämt åsido, det är inget roligt alls egentligen, tyvärr kan du mig veterligen inte spärra inkommande sms/samtal. Mitt tips är att väga besväret med att byta telefonnummer mot besväret att hon hör av sig. Angående din profil på din sida kanske det är lättare att ignorera. Men visst, att hota om polisanmälan kan funka (det funkade för mig)

• Kimma72

Usch, jobbigt, har just nu också en "stalker" som envisas med att ringa och ställa dumma frågor om den sortens djur jag föder upp. Bara för att ha en anledning att ringa liksom. I fredags ringde han igen då svarade sambon istället. Det blev helt tyst. Killen la på och ringde upp efter 3 sekunder (det slirar på honom) och frågar efter mig. Och frågar vem min sambo är. Sambon säger att jag ska vara borta tills Söndagkväll (ikväll) men igår eftermiddags ringde han iaf på min mobil. Han byter nummer jämt så ibland svarar jag av "misstag". Jag kan och vill inte byta nummer då jag använder detta på privat och som företagstelefon. Irriterande..

• Arne Anka
    Kimma72 skrev 2008-08-03 11:29:47 följande:
    Usch, jobbigt, har just nu också en "stalker" som envisas med att ringa och ställa dumma frågor om den sortens djur jag föder upp. Bara för att ha en anledning att ringa liksom. I fredags ringde han igen då svarade sambon istället. Det blev helt tyst. Killen la på och ringde upp efter 3 sekunder (det slirar på honom) och frågar efter mig. Och frågar vem min sambo är. Sambon säger att jag ska vara borta tills Söndagkväll (ikväll) men igår eftermiddags ringde han iaf på min mobil. Han byter nummer jämt så ibland svarar jag av "misstag". Jag kan och vill inte byta nummer då jag använder detta på privat och som företagstelefon. Irriterande..
    Läge för att hota med polisanmälan?
  • Kimma72

Arne Anka skrev 2008-08-03 11:38:29 följande:

Läge för att hota med polisanmälan?
    Ja om han inte lägger av så. Saken är ju att han är inte direkt otrevlig,bara fruktansvärt jobbig. Ska be honom ringa nån annan hädanefter (vilket jag iof rekomenderat flera ggr redan) och slutar han inte då så..han gör mig obehaglig till mods eftersom han inte har alla hönsen hemma sas. Anar oråd i onödan kanske?
  • Storstadsfarsan

Jag var naiv nog att ge ut mitt mobilnummer, som också är mitt jobbnr. Hehe..har funderat att skaffa ett privatnummer att använda i dejtingsyfte men det känns lite sjukt.

• Ronjah
    Storstadsfarsan skrev 2008-08-03 12:21:32 följande:
    Jag var naiv nog att ge ut mitt mobilnummer, som också är mitt jobbnr. Hehe..har funderat att skaffa ett privatnummer att använda i dejtingsyfte men det känns lite sjukt.
    Eller smart! Då har du i alla fall koll på vilka som ringer
    M född 060123 och L född 071220.
  • ArneAnka

Jag tycker det låter illa att använda jobbmobil för privat dejting. Tänk om du säger upp dig och din ersättare får ditt gamla nummer. Ska han/hon behöva stå ut med flåsare på kvällarna?

• Anonym

byt nummer o ändra din egna dejtingprofil

• Kimma72
    ArneAnka skrev 2008-08-03 13:46:15 följande:
    Jag tycker det låter illa att använda jobbmobil för privat dejting. Tänk om du säger upp dig och din ersättare får ditt gamla nummer. Ska han/hon behöva stå ut med flåsare på kvällarna?

Sambon pratade med sig själv i tlf när min stalker ringde första gången "Jahaja, undrars vem detta kan vara då, det är helt okej att börja flåsa mig i örat när som helst, hmm det kanske är en smygrunkare, äsch,jag väntar och ser vet jag" PANG så smällde han på luren hahaha
  • Oliner
    Storstadsfarsan skrev 2008-08-03 11:09:52 följande:
    Kan man spärra inkommande sms från en person?Jag har träffat en person från nätet en gång och har sedan deklarerat att jag inte är intresserad. Tjejen har ringt och telefonterroriserat mig mitt i natten och skickat 10-15 sms de senaste två veckorna utan att jag hört av mig.På sajten som jag fick kontakt med henne har jag blockerat henne från att kontakta mig och hon har därför skaffat nya profil, hon är nu inne på sin 3:e profil på 1,5 vecka.Var och varannan dag kan jag se att hon varit inne på min profil för att se och läsa om mig.Jag har verkligen varit tydlig med vart jag står men hon tydligen inte släppa mig. Vad göra?Jag har medvetet inte gett henne någon dialog de senaste två veckorna med förhoppning att hon skulle vakna men det verkar inte hjälp. Skall jag varna henne om polisanmälan?
    Säg att du träffat nån annan och vill inte ha kontakt med henne, sen klipper du totalt all kontakt med henne, svara inte på nåt samtal eller sms, bry dig inte att hon besöker "din" sida, ignorera, ignorera och ignorera, hon får energi av att få uppmärksamhet av dig, så ignorera henne totalt så ger hon sig.
  • mamma87a

samtal ska du kunna blockera!!! sms vet jag inte, men säkert det med på nå vis...vad har du för tele märke?

• mamma87a

fast det det är ju som så att du får markera vissa nummer som ska till att kunna få ringa till dig....som jag har så får jag välja "alla från listan" eller enstaka....men det är ju bara att göra så ett tag då välja alla från listan så inser hon snart att det inte funkar mera.....

sony ericsson--------menyn---inställningar---samtal----hantera samtal----tillåtna samtal....

• Anonym (undrar)

ja inte är det jag som terroriserat dig TS. Men när du skrev att du kunde se att tjejen varit inne på din sida..jag är intresserad av en kille på facebook, och jag brukar kolla runt på hans sida. Hoppas verklign inte att han ser det:/

• Lina86

anonym(undrar): på facebook så ser man ju inte vem som har varit in på ens sida..

• Anonym (undrar)
    Lina86 skrev 2008-08-03 16:07:42 följande:
    anonym(undrar): på facebook så ser man ju inte vem som har varit in på ens sida..
    Har oxå hört det. Men undrar om det är helt säkert..Hoppas det...mvh snokfia(som iofs inte gör någon sur eftersom ingen vet)
  • Lina86

Men vem tycker inte om att snoka?
    Bara man gör det med måtta och inte för att förstöra eller "jaga" någon annan så tycker jag det är okej.

• Storstadsfarsan

--> mamma87a
    Tack för tipset.
    Jag har Sony Ericsson + Telia och skall åtminstone spärra så att hon inte kan ringa på mobilen.

--> ArneAnka
    Jag håller med, det var korkat. Som tur är så är jag delägare och lär inte sluta på bra länga.

--->Lina86
    Det var på match.com. På facebook har jag raderat henne.

• Anonym (Jenny)

Hur blir man av med en grupp stalkers?

• KimLinnefeldt

Spara allt. Dokumentera vad hen gör och vilka kontakter hen har tagit med dig. Datum och klockslag. Dokumentera också att du tydligt har tackat nej till fortsatt kontakt. 

Om stalkern fortsätter i veckor eller månader, gå till polisen. Det är olagligt att förfölja någon. Visst kan du hota, men bara om du sedan fullföljer hotet om hen inte lägger av.

Svar på tråden Stalker