• Cattis31

överviktig 6 åring...

Vår mellanson fyller sex år i september och på 6-års kontrollen i juni så påpekade bvc sköterskan att han ligger rejält över sin kurva på vikten. Han är även lång för sin ålder så det gör att vikten inte är lika farlig som den skulle varit om han vore kortare. I juli var vi på ett återbesök och då hade han gått upp lite i vikt! Inte bra... det är jättesvårt att få honom att äta rätt men samtidigt vill vi ju inte att han ska bli för medveten om sin vikt så att det slår över åt fel håll. Han ska ju absolut inte få för sig att "banta". Han är 126cm lång och väger 37,1 kilo. När man ser honom så uppfattar man inte honom som "tjock" för han är en välbyggd och kraftig kille (precis som sin pappa). Självklart så tänker vi på vad han äter, vi har bara grovbröd hemma, fullkornsris och pasta, han dricker inte läsk, får bara pyttelite lördagsgodis som oftast byts ut mot popcorn... ja vi försöker att göra detta rätt. Är det någon som vill och kan komma med tips om hur vi kan hjälpa honom så tar vi tacksamt emot det.

ღ♥Älskar min man & våra guldklimpar Ludwig -97 & Philip -02 & Nova -08♥ღ
  • Svar på tråden överviktig 6 åring...
  • Meus Veritas

Har han några aktiviteter så han rör på sig?

För övrigt så tycker inte jag att han låter överviktig och bvc kan lätt få saker att låta värre än dom är.
    Han är ju ändå en liten pojke som växer, o han tar säkert ifatt det senare. Alla växer ju inte lika. Helt rätt från din sida att inte uppmärksamma barnet på vikt och sånt, det finns det gott om tid resten av livet att oroa sig för.

• Cattis31

Wilma84: tack för ditt svar, ja ibland känns det som om bvc förstorar saker och ting. Han har ingen speciell aktivitet just nu (allt har ju varit stängt under sommaren) men ska börja på gympa till hösten. Han är en lugn kille som helst inte rör sig allt för mycket. Jo förresten, vi har köpt en studsmatta som han gillar och den uppmuntrar vi honom att hoppa på så mycket som möjligt. Nej jag är rädd för att om vi pratar om hans vikt för mycket så blir det bara fel.

• anneliesb

Be att få komma i kontakt med dietsit, det kommer så mtk nya fiffiga rön!

• drömhus
    anneliesb skrev 2008-08-04 02:12:23 följande:
    Be att få komma i kontakt med dietsit, det kommer så mtk nya fiffiga rön!
    Frågan är om dietisterna kan dom... Dom är ju i gamla skolan.
  • Bevabus

Det är ju en sak att ÄTA rätt men hur MYCKET mat ger ni honom? Många föräldrar med överviktiga barn ger barnet för mycket mat i varje portion så då blir det ju ändå fel till slut tyvärr.
    Och varje människa har ju en matsäck som anpassar sig till den mängden mat vi äter varje dag. Så om ni minskar ner på portionerna lite (jag vet inte hur mycket ni ger honom, jag bara ger ett exempel) så kommer ju även hans matsäck att minska och han kommer att nöja sig med den mängden mat.
    Men som sagt, ta kontakt med en dietist. Dom kan ge er bra hjälp, vilket vi på FL inte kan med tanke på att vi inte har en aning om hur stora portioner pojken äter varje dag och vi vet inte hur han ser ut eller nånting om hans medicinska värden. Lycka till med allt!

• anneliesb

Ja man kan hoppas man får en nyskolad variant! :)

• Bevabus

Bara för att en dietist kanske är runt medelåldern så betyder det ju inte att den utbildade sig till dietist på stenåldern
    Jag känner en tjej som närmar sig 30 och hon jobbade som danslärare ända tills nyligen då hon bytte till dietist!

drömhus skrev 2008-08-04 02:14:32 följande:
    Frågan är om dietisterna kan dom... Dom är ju i gamla skolan.
  • MizzTez

Jag har en dotter som blir 6 år i december och även hon har fått påpekan på bvc att hon är överviktig. Hon är 116 cm lång och väger 25kg, visst fasiken ser jag åxå att hon är lite små rund, men jag tänker inte ens börja "banta" min dotter!! Aldrig!! Både hennes pappa och jag är tjockisar så det sitter i arvet hennes och därför ser jag till så att det läggs en stabil och hälsosam grund för hennes mat och godis intag. Jag tänker inte göra en stor deal av det hela för hon är bara snart 6 år och mycket kan hända med henne ännu. Jag tror på att jag kan ge henne tillräckligt med goda vanor och en bra förståelse för mat och sötsaker och jag ser dessutom till att hon är utomhus dubbelt upp för vad hon tittar tv eller spelar dator. dvs. En timmes tv, två timmar ute.. På ett ungefär.
    Jag har själv alltid fått kämpa med min vikt och de försökte tappert när jag var liten att få mej att gå ner i vikt men jag kommer så väl ihåg hur dåligt jag mådde av det och jag tror mycket har satt sig runt min mage! Jag var dessutom inte tjock, små rund är ett bättre ord och i tonåren var jag rent av smal! Nu har jag övervikt men jag är i ett sånt läge att jag mår bra, äter relativt hälsosamt och jag går varken upp eller ner i vikt!

• solstraalen

Oj vad svårt, jag vet faktist inte.
    Kanske gå till dietist?

37kg till 126cm tycker jag låter lite mkt, men då är min snart 9åriga grabb 146cm och väger bara 30kg.

• Cattis31

Beverly: helt rätt med att man ska tänka på HUR mycket han äter oxå, och det gör vi. Efter att vi varit hos BVC så har han bara fått en portion sen får han äta morötter och gurka om han är mera hungrig.

Det är så svårt detta med mat och vikt... hans storebror som är 11år har vi aldrig haft några problem med men han är helt annorlunda byggd.

Svar på tråden överviktig 6 åring...