Suskiv skrev 2008-08-07 11:27:04 följande:
Skippa dietistbesöket, kommer troligvis bara förvärra saken och leda till bekymmer. Vi fick träffa en barndietist för snart ett år sen. Hon tjatade om lättmargarin och lättmjölk. I princip skulle allt fett bort för fett var farligt och så skulle vi ge microskåpiska portioner och skita i om dottern var hungrig efter detI samma veva hade jag börjat läsa på mer och gjorde till sist tvärtom. Nu äter vi rikligt med smör, grädde och standardmjölk. De ät feta ostar och kött med fettet kvar. Vi äter GI med högre andel mättat fett än vad traditionell GI säger och det fungerar. Dottern har på ett år stått still nästan helt i vikten medan hon fortsatt att växa på längden. Kurvan planar av. Resultatet var precis det som vi skulle ha. Fortsätter det i samma stil kommer hon att vara normalvikig som 6-7-åring (hon är 5 nu). För några månader sen hade BMI gått från fetma till övervikt.Mitt tips är bort med snabba kolhydrater. Allt vitt är sällanmat och ska klassas som godis/fika. Dra ner på kolhydrater i allmänhet. Bjud på kött med ris istället för ris med kött. Tallriskmodellen blir 2/5 kött 2/5 ovanjordsgrönsaker 1/5 långsamma kolhydrater. Undvik bröd så mycket som möjligt. Omelett, filmjölk, naturell yoghurt och liknande är bättre som fruskost och mellanmål än mackor. Stek i riktigt smör och använd bregott eller smör på mackorna. Bort med margarin, det är en kemisk sörja som ingen borde äta.Genom att äta mer fett så går portionerna ner automatisk, man orkar inte äta lika mycket och genom att använda långsmama kolhydrater i kombinaton med fettet så får man långvarig mättnad så det inte blir lika stor risk för småätande.
Tack för ditt fantastiska svar!!!
Vi äter nog som ni gör låter det som , jag har inte heller några light produkter och vi använder riktigt fett. Gärna oliv/rapsolja istället för margarin tex.
Den enda gången han får mackor är till frukosten och då är det grovbröd och då har jag kollat kolhydraterna i innehållsförteckningen för där finns det ju gömt socker.
Det svåraste med vår son är att han tycker inte om något annat än: korv o makaroner, köttbullar o makaroner, tacos, köttfärsås o spagetthi, fickpinnar och mos....ja sån mat

jag har verkligen försökt att hitta på nya roliga, spännande maträtter som såklart är nyttiga oxå men då äter han bara "tillbehöret" (fullkornsris, fullkornspasta m.m.) och struntar i köttet, kycklingen.
Hur får vi honom att äta mera varierat???