• Cattis31

överviktig 6 åring...

Vår mellanson fyller sex år i september och på 6-års kontrollen i juni så påpekade bvc sköterskan att han ligger rejält över sin kurva på vikten. Han är även lång för sin ålder så det gör att vikten inte är lika farlig som den skulle varit om han vore kortare. I juli var vi på ett återbesök och då hade han gått upp lite i vikt! Inte bra... det är jättesvårt att få honom att äta rätt men samtidigt vill vi ju inte att han ska bli för medveten om sin vikt så att det slår över åt fel håll. Han ska ju absolut inte få för sig att "banta". Han är 126cm lång och väger 37,1 kilo. När man ser honom så uppfattar man inte honom som "tjock" för han är en välbyggd och kraftig kille (precis som sin pappa). Självklart så tänker vi på vad han äter, vi har bara grovbröd hemma, fullkornsris och pasta, han dricker inte läsk, får bara pyttelite lördagsgodis som oftast byts ut mot popcorn... ja vi försöker att göra detta rätt. Är det någon som vill och kan komma med tips om hur vi kan hjälpa honom så tar vi tacksamt emot det.

ღ♥Älskar min man & våra guldklimpar Ludwig -97 & Philip -02 & Nova -08♥ღ
  • Svar på tråden överviktig 6 åring...
  • Cattis31
    IS THIS IT skrev 2008-08-07 16:04:11 följande:
    Självklart ska man inte banta ett barn. Men bara för det behöver man ju inte strutsa övervikten. Att minska portionerna lite och fylla ut med grönsaker och frukt är ju inte samma sak som att banta. Inte sällan får överviktiga föräldrar överviktiga barn ochoftast beror det på ett ärvt beteende och inte på grund av ett "kroppssammansatt" arv. Det behöver inte ens betyda att de tjocka barnen äter särskilt onyttigt, men uppenbarligen äter de mer än de förbränner. Det är jättesvårt att dra en gräns för vad som är bra matintag för barnen. Kanske kan ni som någon redan föreslagit ge lite mindre portioner och kanske börja måltiderna med grönsaker innan huvudrätten är klar. Då fylls magsäcken ut lite med kalorifattig mat och barnet känner sig mätt ändå. Jag tycker det är jättebra att ni uppmuntrar till rörelse och motion. Det behöver ju inte heller vara så att motionen är så uttalat just motion, utan det kan ju vara promenadutflykter och att leka kull och sparka lite fotboll i trädgården.
    Så känner vi oxå som du skriver här att man inte ska banta ett barn.
    Vi låter honom fylla ut sina portioner med morötter och gurka, det får han äta så mycket och det får han äta hur mycket han vill.

Nu när han ska börja i 6-års verksamheten om två veckor så kommer han att gå hem (med mig) varje dag och det är en bra promenad, sen ska han börja på gympa och då hoppas vi på att det händer lite med vikten.
  • IS THIS IT
    Cattis31 skrev 2008-08-07 17:07:47 följande:
    Så känner vi oxå som du skriver här att man inte ska banta ett barn.Vi låter honom fylla ut sina portioner med morötter och gurka, det får han äta så mycket och det får han äta hur mycket han vill.Nu när han ska börja i 6-års verksamheten om två veckor så kommer han att gå hem (med mig) varje dag och det är en bra promenad, sen ska han börja på gympa och då hoppas vi på att det händer lite med vikten.
    Det låtter jättebra tycker jag. Ofta är det ju inte så stora förändringar som behövs. Kanske den ökade rörelsen också leder till lite bättre kondition och rörlighet och då kanske han rör sig lite mer frivilligt också så att säga, får lite mer spring i benen.
  • Cattis31
    IS THIS IT skrev 2008-08-07 17:11:47 följande:
    Det låtter jättebra tycker jag. Ofta är det ju inte så stora förändringar som behövs. Kanske den ökade rörelsen också leder till lite bättre kondition och rörlighet och då kanske han rör sig lite mer frivilligt också så att säga, får lite mer spring i benen.
    Ja det tror vi oxå , men det känns inte kul att komma till bvc och få vår dom... men vi göder honom verkligen inte och har alltid varit stenhårda med att det är lördagsgodis på lördagar! Han dricker aldrig läsk för han gillar inte kolsyra och saft får han bara om det är något speciellt. Han är en riktig vattenkille och dricker även mjölk till maten.
  • Sofies värld

Hej!

Jag skulle råda dig att ta kontakt med en dietist, kostrådgivare eller annan kunnig inom kost som kan göra en kostregistrering på din son. På så sätt kan man se om han får i sig allt han behöver och om någon annan skulle säga något så kan man visa upp registreringen och konstatera att din son bara är lite kraftigare byggd än andra.

Och skulle det vara så att han får i sig på tok helt fel saker så är det lätt att ändra det också. Vi försöker ge vår dotter nyttig mat hemma, men hon får säkert i sig sötsaker 4-5 ggr i veckan utan att vi gett henne det. Det är någon som fyller år på dagis och bjuder på glass, sen är det utflykt i skogen med bulle, så får hon glass hemma hos farmor osv osv.

• Suskiv

Oj, det var visst lite värre än jag först trodde.

BMI för fetma hos pojkar som är 5½ år är 19,47 och för 6 åringar 19,78 din son har 23.4

Det räcker inte med små förändringar. Det krävs tuffare metoder. Han borde väga 10 kg mindre för att vara normalviktig till den längden. 10 kg är alltså en nästan 1/4 av hans vikt.

• Blåbärspaj

Ja vad gör man.
    Ni ger ju inte barnen en massa socker osv som man ser en massa föräldrar göra..det är ju hemskt..jag var själv överviktig som barn och det var inte kul..det är ju dom vuxna som introducerar all mat och socker för dem.

• Cattis31

Det blir att prata med en dietist och att öka hans motion helt enkelt för han äter normalt och mycket frukt och grönsaker men rör sig för modligen helt enkelt för lite.

• Suskiv
    Cattis31 skrev 2008-08-07 22:19:50 följande:
    Det blir att prata med en dietist och att öka hans motion helt enkelt för han äter normalt och mycket frukt och grönsaker men rör sig för modligen helt enkelt för lite.
    Man har kommit fram till att motion gör lite skilland, det är kosten det hänger på och väger han 1/4 för mycket så är det kosten det är fel på. hur stora portioner äter han. Hur ser en veckomatsedel ut?
  • Sofies värld

En del barn har ingen botten utan kan äta hur mycket som helst så precis som suskiv skriver kan det vara en god idé att kolla över portionerna. När jag var liten tog man alltid två portioner oavsett om man var hungrig eller inte, så en god idé kan i så fall vara att servera på mindre tallrikar och att alltid servera en full tallrik, men med stor del grönsaker.

• Cattis31

Suskiv och sofiefitenss: när vi var hos BVC sist så bestämde vi att han bara får ta en portion och sen fylla upp med grönsaker och det funkar bra. Mindre än så kan han ju inte äta... det är inga jätteprotioner heller för vi håller verkligen koll på dem, speciellt nu när han ska kollas lite extra.

• Sofies värld

Men det låter ju jättebra! Då ska det nog ordna sig ska du se, sånt brukar rätta till sig självt på sådana små!

• Suskiv
    sofiefitness skrev 2008-08-08 21:04:12 följande:
    Men det låter ju jättebra! Då ska det nog ordna sig ska du se, sånt brukar rätta till sig självt på sådana små!
    Nej det gör inte det. Det är det som är problemet. Har de inte smalnat av till 3-4 års ålder så gör det inte det av sig självt utan då får man ta tag i det och det så snabbt som möjligt för dte blir svårare ju äldre de blir.
  • Eldo

Nu har jag inte läst hela tråden, men såg att någon hade tipsat dig om att ta kontakt med en dietist och det råder jag dig också.
    Vi är i en liknande situation, men i min sons fall finns det en medicinsk orsak till övervikten.

Sonens dietist har räknat på vilket kaloriintag han behöver och har tipsat oss om lämplig kost.
    Innan tittade vi också bara på fullkornspasta/ris och grovt bröd. Men, det gäller att kolla efter socker. Så mycket socker det finns i tex bröd! Nu ser vi till att sonen äter bröd som innehåller max 5 g socker, max 5 g fett och minst 7 g kostfiber (per 100 g bröd).
    Pålägg kan också vara en bov. Vi har helt uteslutit marmelad. Ost har han aldrig ätit (pga mjölkallergi), men enligt papperna från dietisten så motsvarar två skivor ost (28%) lika mycket som 18 skivor skinka eller 6 msk mager leverpastej eller 4 burkar tonfisk i vatten! Samma sak gäller 2 skivor rökt medvurst. Det handlar då om mängden fett.

Lite socker här, lite socker där osv blir i slutet rätt mycket socker ändå.

Vi fick också veta att en banan är lika mycket som två andra frukter (kalorier).

Om vi väljer färdigköpta köttbullar så väljer vi de med låg fetthalt eller kycklingköttbullar. Samma gäller korven. Vi väljer den med lägst fetthalt även om den är dubbelt så dyr.

En annan sak som vi har valt att göra i samråd med dietisten är att sonen ska få ta av maten TVÅ gånger. Han ska inte behöva sitta vid bordet och se andra ta två gånger och själv bara få ta en gång. Däremot får han sammanlagt bara EN portion, dvs första gången han tar är det en halv portion och andra gången ytterligare en halv. Sen gäller det att ha så mycket grönt som barnet accepterar.

Vår pojke är 5½ år och om han var "normal" (utan sina medicinska och fysika problem) så skulle ha ha ett intag på 1600 kcal/dag. När dietisten räknat på sonens kostregistrering åt han runt 1600 kcal och skulle absolut inte öka i vikt, vilket han gjorde månad efter månad. Därför behöver han betydligt mindre än 1600 kcal.
    Om du är intresserad av att få en "mall" med olika alternativ (frukost, mellanmål 1, middag/lunch, mellanmål 2, kvällsmat/middag och mellanmål 3) så kan jag skriva av den till dig.

Vill bara avsluta med en sak som fick upp ögonen hos mig då jag läste papperna från dietisten var föjande.... "Dricker eller äter du 100 kcal mer än du behöver per dag, leder det till 5 kilos viktuppgång per år!"

• Cattis31
    Eldo skrev 2008-08-08 22:04:59 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men såg att någon hade tipsat dig om att ta kontakt med en dietist och det råder jag dig också.Vi är i en liknande situation, men i min sons fall finns det en medicinsk orsak till övervikten. Sonens dietist har räknat på vilket kaloriintag han behöver och har tipsat oss om lämplig kost. Innan tittade vi också bara på fullkornspasta/ris och grovt bröd. Men, det gäller att kolla efter socker. Så mycket socker det finns i tex bröd! Nu ser vi till att sonen äter bröd som innehåller max 5 g socker, max 5 g fett och minst 7 g kostfiber (per 100 g bröd).Pålägg kan också vara en bov. Vi har helt uteslutit marmelad. Ost har han aldrig ätit (pga mjölkallergi), men enligt papperna från dietisten så motsvarar två skivor ost (28%) lika mycket som 18 skivor skinka eller 6 msk mager leverpastej eller 4 burkar tonfisk i vatten! Samma sak gäller 2 skivor rökt medvurst. Det handlar då om mängden fett.Lite socker här, lite socker där osv blir i slutet rätt mycket socker ändå.Vi fick också veta att en banan är lika mycket som två andra frukter (kalorier).Om vi väljer färdigköpta köttbullar så väljer vi de med låg fetthalt eller kycklingköttbullar. Samma gäller korven. Vi väljer den med lägst fetthalt även om den är dubbelt så dyr.En annan sak som vi har valt att göra i samråd med dietisten är att sonen ska få ta av maten TVÅ gånger. Han ska inte behöva sitta vid bordet och se andra ta två gånger och själv bara få ta en gång. Däremot får han sammanlagt bara EN portion, dvs första gången han tar är det en halv portion och andra gången ytterligare en halv. Sen gäller det att ha så mycket grönt som barnet accepterar.Vår pojke är 5½ år och om han var "normal" (utan sina medicinska och fysika problem) så skulle ha ha ett intag på 1600 kcal/dag. När dietisten räknat på sonens kostregistrering åt han runt 1600 kcal och skulle absolut inte öka i vikt, vilket han gjorde månad efter månad. Därför behöver han betydligt mindre än 1600 kcal.Om du är intresserad av att få en "mall" med olika alternativ (frukost, mellanmål 1, middag/lunch, mellanmål 2, kvällsmat/middag och mellanmål 3) så kan jag skriva av den till dig.Vill bara avsluta med en sak som fick upp ögonen hos mig då jag läste papperna från dietisten var föjande.... "Dricker eller äter du 100 kcal mer än du behöver per dag, leder det till 5 kilos viktuppgång per år!"
    Hej och tack för ditt inlägg. Jag vill gärna ha mallen av dig och vi ska helt klart prata med en dietist för nu har det de sista dagarna blivit väldigt jobbigt här hemma. Philip är nästan "besatt" av att äta och jag tror att det har med att göra att vi och han har blivit så medvetna om att han inte ska äta för mycket så det slår över åt andra hållet
    Han äter: frukost; grovmacka med laktosfritt smör (han är intolerant mot laktos) och ett glas laktosfri mjölk eller nyponsoppa alt. en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.
    lunch; varm lagad mat + grönsaker
    middag; varm lagad mat + grönsaker (vi äter varierad kost och använder bara fullkornsris och pasta)
    mellanmål; skivat äpple, skurna morötter & gurkbitar (han äter väldigt sällan banan) ibland en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.

Jag hoppas att dietisten kan ge oss någon slags matlista och att Philip själv får höra från "doktorn" att han måste äta mera varierad mat för han vill gärna ha korv och makaroner, fiskpinnar och pot.mos, spagetthi och köttfärssås m.m. och det är vi andra väldigt trötta på plus att det är inte det nyttigaste man kan äta heller... och han brukar ta det som "doktorn" säger på allvar så jag hoppas att det hjälper. Just nu så känns det som att han är bara nöjd om han hela tiden får ha något att tugga på oavsett om det är en frukt, mat eller något annat bara han får tugga och svälja. Tyvärr så blir jag ju stressad av detta och tycker att han blir större och större så jag blir ju super irriterad när  han hela tiden frågar efter något. Det blir liksom en ond spiral av alltihop.
    Suck, jag hoppas vi kan få hjälp med detta...
  • Suskiv
    Eldo skrev 2008-08-08 22:04:59 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden, men såg att någon hade tipsat dig om att ta kontakt med en dietist och det råder jag dig också.Vi är i en liknande situation, men i min sons fall finns det en medicinsk orsak till övervikten. Sonens dietist har räknat på vilket kaloriintag han behöver och har tipsat oss om lämplig kost. Innan tittade vi också bara på fullkornspasta/ris och grovt bröd. Men, det gäller att kolla efter socker. Så mycket socker det finns i tex bröd! Nu ser vi till att sonen äter bröd som innehåller max 5 g socker, max 5 g fett och minst 7 g kostfiber (per 100 g bröd).Pålägg kan också vara en bov. Vi har helt uteslutit marmelad. Ost har han aldrig ätit (pga mjölkallergi), men enligt papperna från dietisten så motsvarar två skivor ost (28%) lika mycket som 18 skivor skinka eller 6 msk mager leverpastej eller 4 burkar tonfisk i vatten! Samma sak gäller 2 skivor rökt medvurst. Det handlar då om mängden fett.Lite socker här, lite socker där osv blir i slutet rätt mycket socker ändå.Vi fick också veta att en banan är lika mycket som två andra frukter (kalorier).Om vi väljer färdigköpta köttbullar så väljer vi de med låg fetthalt eller kycklingköttbullar. Samma gäller korven. Vi väljer den med lägst fetthalt även om den är dubbelt så dyr.En annan sak som vi har valt att göra i samråd med dietisten är att sonen ska få ta av maten TVÅ gånger. Han ska inte behöva sitta vid bordet och se andra ta två gånger och själv bara få ta en gång. Däremot får han sammanlagt bara EN portion, dvs första gången han tar är det en halv portion och andra gången ytterligare en halv. Sen gäller det att ha så mycket grönt som barnet accepterar.Vår pojke är 5½ år och om han var "normal" (utan sina medicinska och fysika problem) så skulle ha ha ett intag på 1600 kcal/dag. När dietisten räknat på sonens kostregistrering åt han runt 1600 kcal och skulle absolut inte öka i vikt, vilket han gjorde månad efter månad. Därför behöver han betydligt mindre än 1600 kcal.Om du är intresserad av att få en "mall" med olika alternativ (frukost, mellanmål 1, middag/lunch, mellanmål 2, kvällsmat/middag och mellanmål 3) så kan jag skriva av den till dig.Vill bara avsluta med en sak som fick upp ögonen hos mig då jag läste papperna från dietisten var föjande.... "Dricker eller äter du 100 kcal mer än du behöver per dag, leder det till 5 kilos viktuppgång per år!"
    Fast numera har man gått ifrån läran om att kalorier och fett är boven. Numera säger forskningen att det är kolhydraterna man går upp på. Det är ingen skillnad på potatiskolhydrater och socker kohudrater de funderar lika dant i kroppen dvs binder fett.
  • Suskiv
    Cattis31 skrev 2008-08-09 00:05:30 följande:
    Hej och tack för ditt inlägg. Jag vill gärna ha mallen av dig och vi ska helt klart prata med en dietist för nu har det de sista dagarna blivit väldigt jobbigt här hemma. Philip är nästan "besatt" av att äta och jag tror att det har med att göra att vi och han har blivit så medvetna om att han inte ska äta för mycket så det slår över åt andra hållet Han äter: frukost; grovmacka med laktosfritt smör (han är intolerant mot laktos) och ett glas laktosfri mjölk eller nyponsoppa alt. en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.lunch; varm lagad mat + grönsakermiddag; varm lagad mat + grönsaker (vi äter varierad kost och använder bara fullkornsris och pasta)mellanmål; skivat äpple, skurna morötter & gurkbitar (han äter väldigt sällan banan) ibland en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.Jag hoppas att dietisten kan ge oss någon slags matlista och att Philip själv får höra från "doktorn" att han måste äta mera varierad mat för han vill gärna ha korv och makaroner, fiskpinnar och pot.mos, spagetthi och köttfärssås m.m. och det är vi andra väldigt trötta på plus att det är inte det nyttigaste man kan äta heller... och han brukar ta det som "doktorn" säger på allvar så jag hoppas att det hjälper. Just nu så känns det som att han är bara nöjd om han hela tiden får ha något att tugga på oavsett om det är en frukt, mat eller något annat bara han får tugga och svälja. Tyvärr så blir jag ju stressad av detta och tycker att han blir större och större så jag blir ju super irriterad när  han hela tiden frågar efter något. Det blir liksom en ond spiral av alltihop. Suck, jag hoppas vi kan få hjälp med detta...
    Det ser INTE bra ut. Så här ser dotterns kost ut och hon står då alltså still i vikt sen ett år tillbaka

Fruskost: Fiberhavregryn med standardsmjölk eller omelett med smör och grädde eller turkisk yoghurt eller KESO sallad eller Ägghack med nått kött/fisk tillbehör. Grötalternativet är den sämsta av de alternativen för blir snabbt hungrig igen.

Lunch: Högfet låg GI kost tex blomkålsmos med stekt fisk i gräddcitronsås. (här är problemet med dagis, de vill inte riktigt ge den kost hon behöver)

Mellis, behövs i princip endast efter dagis då deras högkolhydratskost gör henne hungrig: Turkisk Yoghurt, KESO sallad, ägg, i enstaka fall grovt osötat rågbröd med bregott med fet ost eller makrill.

middag: Högfet lågt GI.

Nyponsoppa, flingor och liknande saker hör inte hemma i kosten hos ett överviktigt barn. Det ska betraktas på samma sätt som godis, kakor mm.
  • Cattis31

Vi har tid hos BVC den 18:e augusti, jag återkommer efter vi varit där och uppdaterar...

• Petrah

hej på er. jag startade just en tråd om överviktiga barn för jag hittade ingen här.
    min son fyller 7 år i Nov och är 131 cm lång och väger 40 kg. känner mig lite hjälplös, vet ju hur vi ska äta osv men han själv går inte med på detta. han vill äta hela tiden. så fort han är trött så ska han äta sig pigg osv. så dt är dt som är dt svåra att få han ur köket när han väl bestämt sig att han bara SKA äta.

Wild, Raw and Beautiful
  • Zelmilainen

nu har jag inte läst andra inlägg, men det jag tänkte på kan vara enkla "småsaker" som tex:

1) om ni har möjlighet (ej för kort/långt) till hans F-klass så gå ena eller båda sträckorna.
    2) se till att han antingen äter upp sina grönsaker först, sedan den vanliga maten (om han tex skulle strunta i grönsakerna, skjuta dem åt sidan).
    3) innan man tar portion nr 2 (om det nu behövs...) se till att han äter grönsaker och dricker ordentligt med.
    4) mycket frukt och dryck
    5) försök få honom intresserad av nån sport eller gymnastik

saker jag kommer på "bara sådär". jag är absolut inte för att "banta" barn, men man kan ju hjälpa dem på traven och göra saker som kaske inte är för drastiska. sen kan man kanske inte börja "pang på" direkt med allt, utan ta saker och ting lite varsamt lite i taget.

Svar på tråden överviktig 6 åring...