Eldo skrev 2008-08-08 22:04:59 följande:
Nu har jag inte läst hela tråden, men såg att någon hade tipsat dig om att ta kontakt med en dietist och det råder jag dig också.Vi är i en liknande situation, men i min sons fall finns det en medicinsk orsak till övervikten. Sonens dietist har räknat på vilket kaloriintag han behöver och har tipsat oss om lämplig kost. Innan tittade vi också bara på fullkornspasta/ris och grovt bröd. Men, det gäller att kolla efter socker. Så mycket socker det finns i tex bröd! Nu ser vi till att sonen äter bröd som innehåller max 5 g socker, max 5 g fett och minst 7 g kostfiber (per 100 g bröd).Pålägg kan också vara en bov. Vi har helt uteslutit marmelad. Ost har han aldrig ätit (pga mjölkallergi), men enligt papperna från dietisten så motsvarar två skivor ost (28%) lika mycket som 18 skivor skinka eller 6 msk mager leverpastej eller 4 burkar tonfisk i vatten! Samma sak gäller 2 skivor rökt medvurst. Det handlar då om mängden fett.Lite socker här, lite socker där osv blir i slutet rätt mycket socker ändå.Vi fick också veta att en banan är lika mycket som två andra frukter (kalorier).Om vi väljer färdigköpta köttbullar så väljer vi de med låg fetthalt eller kycklingköttbullar. Samma gäller korven. Vi väljer den med lägst fetthalt även om den är dubbelt så dyr.En annan sak som vi har valt att göra i samråd med dietisten är att sonen ska få ta av maten TVÅ gånger. Han ska inte behöva sitta vid bordet och se andra ta två gånger och själv bara få ta en gång. Däremot får han sammanlagt bara EN portion, dvs första gången han tar är det en halv portion och andra gången ytterligare en halv. Sen gäller det att ha så mycket grönt som barnet accepterar.Vår pojke är 5½ år och om han var "normal" (utan sina medicinska och fysika problem) så skulle ha ha ett intag på 1600 kcal/dag. När dietisten räknat på sonens kostregistrering åt han runt 1600 kcal och skulle absolut inte öka i vikt, vilket han gjorde månad efter månad. Därför behöver han betydligt mindre än 1600
kcal.Om du är intresserad av att få en "mall" med olika alternativ (frukost, mellanmål 1, middag/lunch, mellanmål 2, kvällsmat/middag och mellanmål 3) så kan jag skriva av den till dig.Vill bara avsluta med en sak som fick upp ögonen hos mig då jag läste papperna från dietisten var föjande.... "Dricker eller äter du 100 kcal mer än du behöver per dag, leder det till 5 kilos viktuppgång per år!"
Hej och tack för ditt inlägg. Jag vill gärna ha mallen av dig och vi ska helt klart prata med en dietist för nu har det de sista dagarna blivit väldigt jobbigt här hemma. Philip är nästan "besatt" av att äta och jag tror att det har med att göra att vi och han har blivit så medvetna om att han inte ska äta för mycket så det slår över åt andra hållet
Han äter: frukost; grovmacka med laktosfritt smör (han är intolerant mot laktos) och ett glas laktosfri mjölk eller nyponsoppa alt. en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.
lunch; varm lagad mat + grönsaker
middag; varm lagad mat + grönsaker (vi äter varierad kost och använder bara fullkornsris och pasta)
mellanmål; skivat äpple, skurna morötter & gurkbitar (han äter väldigt sällan banan) ibland en tallrik fullkornsflingor och laktosfri mjölk.
Jag hoppas att dietisten kan ge oss någon slags matlista och att Philip själv får höra från "doktorn" att han måste äta mera varierad mat för han vill gärna ha korv och makaroner, fiskpinnar och pot.mos, spagetthi och köttfärssås m.m. och det är vi andra väldigt trötta på plus att det är inte det nyttigaste man kan äta heller... och han brukar ta det som "doktorn" säger på allvar så jag hoppas att det hjälper. Just nu så känns det som att han är bara nöjd om han hela tiden får ha något att tugga på oavsett om det är en frukt, mat eller något annat bara han får tugga och svälja. Tyvärr så blir jag ju stressad av detta och tycker att han blir större och större så jag blir ju super irriterad när han hela tiden frågar efter något. Det blir liksom en ond spiral av alltihop.
Suck, jag hoppas vi kan få hjälp med detta...