• barn05

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Hallå! Känns som att det är dags att lämna ett livstecken Jag har hastat in och försökt att läsa ikapp men det slutar oftast med att jag inte hinner skriva något inlägg själv. Nu gör jag tvärt om!

Vi har återvänt till storstan efter 6 veckor i norrland. Sen bar det direkt av till stugan i Trosa. Vi hade dock otroligt dåligt väder hela veckan så det blev inget besök till badplatsen och vi fick inte ens inviga altanen med ett fika

I måndags började jag skola in S på dagis. Hon var på gott humör och tyckte det var skoj med två andra jämngamla barn men hon hade hela tiden stenkoll på var jag satt. Så fort något otäckt hände så rusade hon till mig. I onsdags lämnade jag henne 30 min ensam och då tydde hon sig till storasyster. Jag tror nog dagis kommer funka bra för henne bara inskolningen flyter på. Tyvärr fick hon feber igår kväll och snoret började rinna inatt så idag kunde vi inte gå dit. Hoppas hon ska pigga på sig under helgen så det inte blir för stort avbrott från inskolningen.

Igår fyllde maken år så jag och tjejerna bakade tårta och överraskade honom med favoriträtten, Kassler i ugn Idag bär det av till Trosa igen efter jobbet. Bilen är knökfullt lastat så vi fortsätter att dra grejer med oss från lägenheten varje helg. Ska bli skönt med lite lantluft, stora tjejen längtar dit.

Panda: Jag förstår det där med cykeln. Jag svär varje gång vi ska ut och cykla. Jag har en jättefin mountainbike som jag köpte för 14 år sedan men knappt har använt. Den rullar superbra men man sitter ju som en ostbåge på den och jag får inte alls någon bra kontroll när ett barn sitter bak i stolen. Vill verkligen köpa en gammal "Hulda" där jag kan sitta rak i ryggen och med shoppingkorg! Spanar för fullt på Blocket, hade önskat mig en Skeppshult men de kostar ju 7000:- nya.

Kråkan: Jag har nog allt läst nyheten... GRATTIS till graviditeten! Hoppas du får må bra och orkar med lille man under tiden.

Är superskoj att läsa vad alla gör men jag orkar inte kommentera allt. Ska försöka hinna hit lite oftare nu när vi börjar återgå till vardagen. Jag ska börja jobba igen den 1 sept så fram till dess sköter jag inskolningen och tar hand om barnen hemma.

Trevlig helg alla! Kram kram

• barn05

jentha: Stackare, jobbigt med halsont och stor mage. Krya på dig!

Irmis: Stort tack för middagstipsen! Vi har pratat om att planera middagar i flera år men får aldrig tummen ur... Ska kanske ta nya tag i höst

Vi försöker äta middag tillsammans hela familjen. Eftersom maken inte kommer hem förrens 1745 brukar jag ge tjejerna ett mini-mellis efter 16 med typ lite frukt och riskaka. Då hinner de inte bli kaos innan maten är klar och ska jag laga något nytt håller de sig lugnare och kan leka själva.

Vad bra att alla barn trivs på sina dagis! S trivs oxå bra men vi är redan inne på andra sjukdagen hemma. Första veckan var hon hemma en dag pga förkylning och igår fick hon feber. Har varit som en koala unge hela dagen med mellan 38-39 graders feber. Inte mycke att göra, hoppas hon mår bätte imorgon. Jag sörjer dock att min sista lediga vecka blir lite förstörd när jag hade planerat in så mycke skoj för mig själv

Grattis i efterskott Svalan! Hoppas du hade en bra födelsedag. Såg påminnelsen på Facebook men missade det ändå när jag satt framför datorn. Sorry!

På fredag börjar mitt nya liv. JOBB! Gör en mjukstart och börjar på en fredag. Blir nog mest att hälsa på folk och se vad de har förberett åt mig. Bara att kunna logga in på nätverket brukar ju ta en halv dag... Det ska bli spännande.

Har ni gjort någon spännande shopping till de små inför dagisstarten och hösten?

• barn05

Glömde skriva att S inte har ätit burkmat sedan maj, hon vägrar! Hon äter samma mat som oss vilket gör det lite svårare att "snabb-ge" något innan vi andra äter mat. Alla ska ha samtidigt!

Kråkan: Vi skrev nog samtidigt... Vad har hänt på förskolan?

• barn05

Irmis: Det känns super att börja jobba, 3 års mammaledighet gör att man börjar växa fast här hemma

Jag namnar alla kläder, allra helst om det är lite dyrare kläder som jag INTE vill tappa bort. Personalen på dagis har varit minst sagt trött på mig när några kläder varit borta och jag frågar efter dom hela tiden men jag blir så himla irriterad när de slarvar.

Vilken storlek köper ni nu? Jag vågar knappt berätta att jag äntligen får köpa storlek 80 till S. Trodde aldrig hon skulle lämna 74 men nu äntligen blir både bodys och byxor för korta. Min lilla sparv till tjej är verkligen inte storväxt.

Kråkan: Jag förstår att du är irriterad på personlaen när de beter sig sådär.

Nu måste jag sussa, maken och S somnade kl 9 och här sitter jag och knapprar. Tiden bara rusar.

• barn05

+1Hallåj!
    Nu sitter jag på jobbet och väntar på att klockan ska bli tre så jag får åka till dagis! Imorgon är det studiedag så jag ska vara ledig och hemma med tjejerna.

06mamma: Skrattar gott åt din menskopp Jag har läst om den men inte vågat prova. Är det inte j-ligt ofräsht?!? Jag är ingen tampong-tjej utan föredrar binda. Måste man kombinera med binda eller kan man lita helt på koppen? Spännande...jag gillar helt klart miljötänket.

Ang. vinteroveraller har jag haft PO.P och Reima till mina tjejer. PO.P duger gott första året på dagis men sen tycker jag Reima varit bättre. Sen har jag köpt det fleecefodrade 2-delade gummistället på H&M som komplement. Det är super! Går att använda nästan hela vintern, ungarna blir inte blöta och slipper använda overallen med galonkläder över.
    Kavat-skor gäller hos oss. Jag köper bara kängorna som är typ rågummi på själva skon och sen skinnskaft med kardborre. De är lätta att ta på, vattentäta och stadiga att gå i för de små.

Ia: Jag skulle ha blivit galen på säljaren och mäklaren!! usch vad jag tycker synd om er... Vet vilken spänning det är att bjuda på lägenhet och sen gå dit och skriva. ja man ska nog aldrig räkna med att man "köpt" lägenhet förrens papprena är påskrivna. Var på Kungsholmen låd den förrensten?

Hör och häpna, vi är INTE sjuka!!! Är väl bara i väntan på nästa sjukdom... Det känns otroligt skönt att jag fick jobba första veckan utan att behöva wabba någonting. Hörde lite rykten om löss på dagis men vi har kammat varje kväll och inte upptäckt någonting.

Krya på er alla sjuklingar!!

Yaz: Vad skoj att höra från dig! Jag är inte så frekvent skrivare här heller men ska försöka bättra mig nu när jag återvänt till skrivbordet och datorn.

kram kram

• barn05

Svalan: Hittade en fråga som du skrev för långe sen... Jag har fått en ny tjänst på en ny avdelning, annars skulle jag nog inte gått tillbaka hit. Det känns bra! Som jag förstår det ska jag jobba mer som säljande projektledare och implementera en nyutvecklad produkt så det krävs teknisk kunskap. Det känns skoj att få använda sig av olika kompetenser så jag inte helt tappar tekniken eller kontakten med kunden.

Låter inte som att du trivs på jobbet...vad tråkigt! Vad har du för planer, söka något nytt?

Skönt att se att era barn inte helt växt ifrån min lilla tjej. Irmis: A och S verkar ju ha ungefär samma storlek fortfarande. Blir ju lite snurrig när man läser på storlekslapparna i kläderna att stl 80 är 9-12 mån. Jag tycker det är super att kunna köpa "tag 3 för 2" av bodys på Lindex, de är snygga och till bra pris.

• barn05

Hur har ni det med era föräldradagar hos Försäkringskassan, har ni sparat något? Jag har inte en enda fullbetalt dag kvar Fick till och med ta ut 180kr-dagar i aug och det blev man ju inte rik på direkt.

• barn05

Dagarna går fort här på jobbet. Vips är klockan tre och jag måste åka! Känns inte som att jag hinner få något vettigt gjort...

Vi höll på att regna bort i helgen. Var på landet men kunde knappt gå ut så vi beslutade oss för att åka hem igår efter lunch. Gjorde en tur förbi Kungens kurva och jag passade på att springa på H&M och Lindex. Behöver en helt ny garderob!! Maken fick ett utbrott när han behövde vänta på mig 45 minuter. Shit vad irriterad jag blev. Inte tog han sig för att åka och tanka bilen heller så det fick jag glatt göra imorse för att inte få soppatorsk i söderledstunneln.

Nu ska jag rusha till dagis...

• barn05

svalan77: Jag jobbar 80% och slutar därför kl 15 alla dagar utom en dag då jag jobbar till kl 17 då maken hämtar på dagis. Därför ska jag försöka komma iväg lite tidigare till jobbet på morgonen men vi hjälps åt ganska mycke med barnen runt frukost och påklädning. Sen kilar jag iväg och maken följer tjejerna till dagis. Jag tycker det funkar smidigt och det är himla skönt att ha korta dagar och hinna umgås med tjejerna på eftermiddagarna.

För närvarande är det två tjejer till på min avdelning som jobbar deltid pga små barn hemma så jag möter mycke större förståelse bland cheferna nu än tidigare. Trots att de flesta har barn verkar de varit helt ovetande om vilket jobb deras fruar gör med barnen!!

Ikväll somnade jag med S vid 8-tiden och vaknade 2330 så nu sitter jag här och borde gå och lägga mig igen. Måste fixa kläder inför morgondagen och hänga tvätten bara...

• barn05

Här var det dött idag!

Jag är uttråkad på jobbet och ville läsa lite skoj inlägg här. Men icke
    Jag sitter med dåligt samvete eftersom jag bangar en fest med avdelningen ikväll. Ska åka och hälsa på en kompis och henns nyfödde son istället. Var tvungen att välja och hjärtat sa att en kompis är viktigare än kollegorna. Givetvis hade jag velat vara med på båda men jag har bara en kväll i veckan "ledigt" och besöket hos mig kompis har skjutits upp två gånger pga sjuka barn. Nåja, de får väl ta mig som en tråkmåns på arbetet då

Är det någon som går på babysim med sitt barn nu?

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare