• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

jahapp... jag gick till direkt aktion och skapade en blogg... http://jennymariasblogg.blogspot.com/ 

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett livligt pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha
    Ia: stackare dig - jag hoppas att du klarar dig från att blir sjuk! Vad har du för blogg-adress då?

Oj, dax att ta ut första plåten bullar ur ugnen...
  • jentha

Mmm... kanelbullar och chokladbollar har det blivit! Nu är det bara det tråkiga kvar - röja i köket...

• jentha
    Ia: vad skönt att hon sov på dagis. Bra att du går hem och tar hand om dig. Krya på dig!

Folke och hans inskolningsgäng är helt självgående nu vad det gäller sovandet på dagis. De knatar in, tar fram sina kuddar och lägger sig och somnar på ett kick. Fröknarna är helt fascinerade. De har just skolat in tre till som har skrikit och bökat under vilan - men det har inte bekommit Folke o co alls. De sov lugnt vidare. Coolt!
  • jentha
    svalan: visst är det så, jag kommer antagligen inte att känna nåt alls innan heller utan plötsligt händer det bara...

Vad kul att det händer nåt så snabbt på jobbfronten!
  • jentha

Idag fick Folke vara hemma från dagis. Han har varit hostig hela veckan och de senaste dagarna har fröknarna sagt att han har varit lite trött och hängig på dagis. På mornarna har han alltid varit pigg och hostfri så det är ju svårt att veta. Men eftersom han kom i säng sent igår och var jättetrött i morse och hostade en hel del så fick han vara hemma. Vi har varit ute och gått med vagnen i drygt en timme nu, så han har fått ta det lite lugnt.

Miss l: säger som svalan - lycka till!

• jentha
    Ia: vad skönt att du fick sova ut ordentligt. Krya på dig!
  • jentha

Hej hej, här kommer en hälsning från KS, i morse 09.22 föddes lilla Ester... Vattnet började sippra vid halv-sju-tiden, sen kom värkarna efter ca 20 minuter med 3-4 min mellanrum. Vi skjutsade Folke till mormor & morfar och skrevs in på KS vid åtta. Det var fullbelagt här så vi fick ett inskrivningsrum, då kom värkarna med ca 1,5 min mellanrum och sen rullade det på, det gick snabbt... Vi mår bra och hon är såklart jättesöt.

// jentha (¯`°?.¸ Folkes och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • jentha

Ja, jag är hemma. Vi kom hem redan i söndags em. Vi åkte förbi mina föräldrar för att hämta Folke och blev kvar på middag.

Det känns som om jag landat ganska bra med Ester - däremot har jag inte riktigt landat med Ester och Folke. Han går ju på dagis som vanligt och igår fick mina föräldrar (som är lediga på måndagar) hämta honom på dagis och så var de kvar hos oss tills sambon kom hem (ja, han jobbar... planen är att han ska jobba halvdagar framöver och "bre ut" de tio pappadagarna så långt det går, men det behöver ju förberedas...)

Jag vet inte hur jag hade klarat av att sysselsätta och underhålla Folke ensam hela em. Han (precis som du beskriver Molly Chotte) behöver så otroligt mycket stimulans när han är hemma och jag har ju mkt fokus på Ester av naturliga skäl.

Idag har sambon möte med nån från kommunen om tomten vi försöker stycka så då kommer han inte heller så tidigt, men då kunde min brorsa komma en stund på em och leka lite med Folke + följa med och hämta på dagis så jag slipper bära in Ester i den smittohärden redan hennes tredje dag i livet...

Och imorgon kommer farmor...

Redan igår hade jag mjölk i brösten så Ester fick i sig lite annat än råmjölk - vilket ledde till att jag faktiskt fick sova några timmar inatt eftersom hon sov lite efter maten iastf att börja om att snutta direkt - och idag kom mjölkstasen - jäklar vilka bomber jag har... de är om möjligt ännu större än förra gången... stenhårda! Jag hoppas att det lugnar sig snabbt... Amningen funkar ganska bra - hon är bra på att suga och tar ett bra tag, men jag är oerhört öm och lite sårig, så det är lite smärtsamt (men det går ju över).

Imorgon ska vi på återbesök på KS - det ska bli spännande att väga henne igen.

Oj vad långt det blev...

Krya på er alla sjuklingar!!

// jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
  • jentha
    Chotte: han skiner iaf upp när han får se henne - det är ju ett gott tecken. Och det första han sa när han kom från dagis igår var "bäbisch". Annars är han ganska ointresserad - positivt avvaktande. Bär jag på henne vill han också att jag ska bära honom... lite så. Snart har han nog glömt att det fanns en tid utan henne. So far so good.

barn05: hur reagerade stora S när lilla S kom? Hur långt är det mellan dem?
    // jentha (¯`°?.¸ Folke och Esters mamma ¸.?°´¯)
Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare