Inlägg från: Mysanpysan |Visa alla inlägg
  • Mysanpysan

Ungdomar och droger

Vad ska man göra när man hör att ens tonåring provat knark?
    Är det någon som råkat ut för det och vad har ni gjort för något åt det? Hur tog ni upp det med eran tonåring?
    Jag är så ledsen när en vän till min tonåring talar om vad min grabb sagt till vännen. Varför gör dom det och vad ska man göra för att få dom att förstå?

Jag och barnets pappa lever inte längre ihop men har i stort sett daglig kontakt. Barnen har aldrig upplevt oss som bråkiga föräldrar utan som bästa kompisar.
    Vi är väldigt noga med att prata med barnen om rätt och fel.

Jag känner mig så skakad. Grabbens pappa ska ta upp det med honom ikväll när hans kompis gått därifrån. JAg är så nervös. Varför gör min grabb sådant? Vad har jag gjort för fel?

• Svar på tråden Ungdomar och droger
  • Mysanpysan

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2008-08-04 18:51:12 följande:

Jag tycker att alla ska prova (dem som vill) Men sen måste det ju finnas en gräns också, så att det inte utvecklas till ett beroende!Tror det är viktigt att man iallfall provat EN gång, om amn så gärna vill det.
    Varför är det så viktigt att prova? Jag har aldrig provat droger.
  • Mysanpysan

Ja nu väntar jag på att få veta hur det går med samtalet mellan son och pappa. Får veta imorgon eller sent ikväll.

• Mysanpysan
    Bevabus skrev 2008-08-04 23:03:10 följande:
    Din son är gammal nog för att veta skillnaden mellan rätt och fel. Han tog droger en gång för att hna var nyfiken eller för att hans vänner puschade honom till det(ta reda på skälet så ni kan undanröja det så att det inte händer igen). Om han gör om det så är det något fel och han börjar bli beroende. Men skräm inte bort honom så att han inte vågar prata med er om det. Men ni berkar ha ett bra förhållande till er son..Men glöm inte bort att ni är hans FÖRÄLDRAR. Ni kan inte bete er som hans kompisar enabart för då förlorar han all respekt för er..
    JAg såg nu att trådstarten blev lite fel. Jag menar att barnen sett pappan och mig som bästa kompisar. Inte att vi är deras kompisar utan att vi föräldrar är mer kompisar mellan föräldrarna. Inte mellan föräldrar och barn.

Jag har pratat med pappan igårkväll och sonen har erkänt att han provat en gång. Och att han inte ska göra det igen. Men till sin vän hade han sagt att han gjort det flera gånger. Vi pratar mycket om det föräldrar imellan nu och hoppas att vi får veta mer av sonen men vi vet inte. Känns oroligt om det stämmer som vännen säger om flera gånger.
  • Mysanpysan

Det konstiga är att han gjorde ett arbete i våras om droger i skolan. HAn har alltid varit emot rökning, snusning och droger.
    Han har talat om hur dumma dom är som röker och skällt ut mormor för att hon röker.
    Men nu så ja jag vet inte.
    Tack för rådet!

• Mysanpysan

Vi ska ha fler samtal med honom och vi ska också prata med vårdcentralen om att få göra urinprov på grabben så man vet om han ljuger om att han bara provat en gång. Då kanske han känner att vi har koll på honom. Och med samtal med honom så kanske han förstår att vi bryr oss om honom utan att vara elaka föräldrar?!

• Mysanpysan

Tack för alla svar.
    Jag kan säga på än gång. Jag tar inte åt mig om att vi skulle ha problem i hemmet. För vi är en två föräldrar som bryr oss mycket på två håll och en extra (min sambo) som också bryr sig.
    Vi har alltid brytt oss mycket om våra barn och förklarat och krävt att få veta vart dom är för vi anser att barnen inte är vuxna och redo så länge dom är under vårt tak så att säga.
    Nu är inte barnets pappa rikigt inne på min linje att ha kontakt med barnen på samma sett som jag hade när dom bodde med mig. Vi tror att det kan ha att göra med att han träffar fel kompisar. Vi har fått höra att en kompis fråga om han ville smaka och då gjorde han det. Han har tyvärr kompisar som är många år äldre än han själv och han har under sommmaren fått vara borta lite för mycket (i min egen känsla) från hemmet och sovit borta på andra orter än sitt hem. Nu ska det bli ändring på det och pappan har lovat mig att ändra lite på sitt sett att vara med barnen och börja ha större koll genom samtal med barnen, umgås mer och inse att dom är barn trots att pojken detta handlar om är 16år.

Det är otroligt intressesant att få höra vad andra tycker och tänker i ämnet för det gör att jag kan dra mina slutsatser vad jag tycker värkar bra för vår familj och vår situation.

Tack så jättemycket allihop och 08mars. Jag tar inte illa vid mig utan har läst att du jobbar med saken och har en annan insyn i saker än som förälder och det känns bra att få höra saker den vägen också.

• Mysanpysan
    Boot skrev 2008-08-10 15:56:08 följande:
    Jag har inte läst tråden men mitt förslag är: Ring din kommuns ungdomsenhet på soc och se till att få komma in på ett samtal på en gång med ditt barn. Ungdomar som testar/är på g in i "fel" sällskap eller tom kanske redan fastnat i ett beroende är väldigt manipulativa och det är inte enkelt som förälder i ett sånt här läge. Ta hjälp på en gång även om du inte känner att situationen är "akut". Du visar din pojke att du verkligen tar detta på största allvar och att du bryr dig. Samtidigt får ni som föräldrar hjälp och stöttning och din son hjälp eller iaf en rejäl tankeställare.
    Tack! Nu har pappan fått igång samtal med sonen varje dag och ändrat helt på sina rutiner för att ha större koll.
    Imorgon ska vi neråt på begreavning och ska då passa på att efter detta åka hem till mitt ex och mina stora barn och fika. Och se till att dom måste vara hemma då så att jag också får prata mellan fyra ögon med sonen. Vi tror ialla fall att vi har läget under kontroll.
    Tack för allt ert stöd.
  • Mysanpysan
    08Mars skrev 2008-08-12 15:53:44 följande:
    Äh, nu blir det bara dumheter på tråden. Det är FEL att röka på! Vi har en LAG som säger det! Visst är det något fel då personer gör det men att tycka att det är ok är att dra allt för långt.
    Ja tycker också tråden börjar dra iväg åt fel håll.
    Maskot skrev 2008-08-12 17:26:27 följande:
    Självklart måste man som förälder reagera och dra i alla tåtar som finns. I ett sånt här läge kan man inte hålla sin tonåring bakom ryggen för att h*n ska slippa hamna i register. Det har h*n sett till att göra så bra själv!Jag skulle söka all information jag kunde från andra som varit i samma situation. Det finns en förening som heter Föräldrar Mot Narkotika www.fmn.org.se/index.php till TS, förstår att det är tungt!
    Tack jag ska gå in och kolla där. Det finns lagar om vad som gäller och dom är till för att följas. Och jag vill bara min sons bästa.
  • Mysanpysan
    lovenotyou skrev 2008-08-13 00:16:00 följande:
    Jag måste säga att jag ger TS stöd i det hon gör också och att få hjälp och stöd av föräldrar ärverkligen bara bra. Men soc ställer bara till det. Ni anar inte.!
    Kan du inte berätta vad du tycker att socialen gör för fel? Jag menar det känns bra att få veta vad du tycker dom gör fel vad gäller såna här frågor.
  • Mysanpysan
    MammaTillNeoh skrev 2008-08-13 19:34:16 följande:
    Jag kan med egna erfarenheter tala om att det inte är föräldrars fel alltid, i vissa fall kanske det är det,, men långt ifrån alltid! Man är helt enkelt ung och dum,, nyfiken på hur det är.. Det som man kan göra är väl att prata lugnt och sansat med sitt barn och fråga varför,, oftast har man väl inget svar på det egentligen.. Men man kan inte göra mycket mer än att tala om att det är väldigt farligt och jättefel! Hota med att du ska börja med urinprov, min mamma köpte hem urinprov och testa mig bara sådär utan att jag visste det,, hjälper jättebra ;)Nu idag inser man hur förbannat dum man var, jag ångrar det mer än något annat!
    Tack för din kommentar i denna fråga. Jag undrar nu om det finns urinprov för droger att köpa på apoteket? Jag förstod det så när jag läste ditt inlägg.
  • Mysanpysan
    MammaTillNeoh skrev 2008-08-13 23:23:45 följande:
    Min mamma köpte de över nätet, det går säkert att söka på google,, :)
    Tack då ska jag göra det.
Svar på tråden Ungdomar och droger