• Mysanpysan

Ungdomar och droger

Vad ska man göra när man hör att ens tonåring provat knark?
    Är det någon som råkat ut för det och vad har ni gjort för något åt det? Hur tog ni upp det med eran tonåring?
    Jag är så ledsen när en vän till min tonåring talar om vad min grabb sagt till vännen. Varför gör dom det och vad ska man göra för att få dom att förstå?

Jag och barnets pappa lever inte längre ihop men har i stort sett daglig kontakt. Barnen har aldrig upplevt oss som bråkiga föräldrar utan som bästa kompisar.
    Vi är väldigt noga med att prata med barnen om rätt och fel.

Jag känner mig så skakad. Grabbens pappa ska ta upp det med honom ikväll när hans kompis gått därifrån. JAg är så nervös. Varför gör min grabb sådant? Vad har jag gjort för fel?

• Svar på tråden Ungdomar och droger
  • Me o Mike

Du har nog inte gjort nåt fel alls.. Problemet är att det är så lättillgängligt idag och grupptrycket enormt!!!

• Mysanpysan

Lev livet som du borde ha gjort skrev 2008-08-04 18:51:12 följande:

Jag tycker att alla ska prova (dem som vill) Men sen måste det ju finnas en gräns också, så att det inte utvecklas till ett beroende!Tror det är viktigt att man iallfall provat EN gång, om amn så gärna vill det.
    Varför är det så viktigt att prova? Jag har aldrig provat droger.
  • Lev livet som du borde ha gjort
    Mysanpysan skrev 2008-08-04 18:52:06 följande:
    Lev livet som du borde ha gjort skrev 2008-08-04 18:51:12 följande: Varför är det så viktigt att prova? Jag har aldrig provat droger.
    Det är inte viktigt, men jag tycker att dem som VILL prova, ska prova. Sen that's it liksom.
  • Mysanpysan

Ja nu väntar jag på att få veta hur det går med samtalet mellan son och pappa. Får veta imorgon eller sent ikväll.

• Bevabus

Din son är gammal nog för att veta skillnaden mellan rätt och fel. Han tog droger en gång för att hna var nyfiken eller för att hans vänner puschade honom till det(ta reda på skälet så ni kan undanröja det så att det inte händer igen). Om han gör om det så är det något fel och han börjar bli beroende. Men skräm inte bort honom så att han inte vågar prata med er om det. Men ni berkar ha ett bra förhållande till er son..
    Men glöm inte bort att ni är hans FÖRÄLDRAR. Ni kan inte bete er som hans kompisar enabart för då förlorar han all respekt för er..

• Mysanpysan
    Bevabus skrev 2008-08-04 23:03:10 följande:
    Din son är gammal nog för att veta skillnaden mellan rätt och fel. Han tog droger en gång för att hna var nyfiken eller för att hans vänner puschade honom till det(ta reda på skälet så ni kan undanröja det så att det inte händer igen). Om han gör om det så är det något fel och han börjar bli beroende. Men skräm inte bort honom så att han inte vågar prata med er om det. Men ni berkar ha ett bra förhållande till er son..Men glöm inte bort att ni är hans FÖRÄLDRAR. Ni kan inte bete er som hans kompisar enabart för då förlorar han all respekt för er..
    JAg såg nu att trådstarten blev lite fel. Jag menar att barnen sett pappan och mig som bästa kompisar. Inte att vi är deras kompisar utan att vi föräldrar är mer kompisar mellan föräldrarna. Inte mellan föräldrar och barn.

Jag har pratat med pappan igårkväll och sonen har erkänt att han provat en gång. Och att han inte ska göra det igen. Men till sin vän hade han sagt att han gjort det flera gånger. Vi pratar mycket om det föräldrar imellan nu och hoppas att vi får veta mer av sonen men vi vet inte. Känns oroligt om det stämmer som vännen säger om flera gånger.
  • Bevabus

Ahaa okej, då förstår jag.

Mitt bästa tips, med tanke på att han faktiskt har sagt annorlunda saker till kompisen, är att ni tar med honom och låter honom träffa en person som har råkat ut för droger...ring till ett rehabiliteringshem och hör med dom om man kan få komma dit och träffa någon som är villig att ställa upp och tala honom ur det här vansinniga tankarna...dom kan berätta vad dom har gått igenom, hur deras inre organ ser ut idag, hur hemskt beroendet är osv. Ni måste stoppa honom NU, det har redan gått rätt långt om han har prövt så många gånger som kompisen säger...Jag rekommenderar även BUP.

Mysanpysan skrev 2008-08-05 16:38:00 följande:
    JAg såg nu att trådstarten blev lite fel. Jag menar att barnen sett pappan och mig som bästa kompisar. Inte att vi är deras kompisar utan att vi föräldrar är mer kompisar mellan föräldrarna. Inte mellan föräldrar och barn.Jag har pratat med pappan igårkväll och sonen har erkänt att han provat en gång. Och att han inte ska göra det igen. Men till sin vän hade han sagt att han gjort det flera gånger. Vi pratar mycket om det föräldrar imellan nu och hoppas att vi får veta mer av sonen men vi vet inte. Känns oroligt om det stämmer som vännen säger om flera gånger.
  • Mysanpysan

Det konstiga är att han gjorde ett arbete i våras om droger i skolan. HAn har alltid varit emot rökning, snusning och droger.
    Han har talat om hur dumma dom är som röker och skällt ut mormor för att hon röker.
    Men nu så ja jag vet inte.
    Tack för rådet!

• Bevabus

Hm..underligt att han har varit så emot det och sen ändå prövar det, kanske nyfikenheten blev för mycket?
    Jag själv är en av dom i skolan som alltid sagt att jag aldrig ska röka eller knarka eller dricka.
    Och det har jag hållit också för det är så idiotiskt att knarka så det har inte varit svårt att hålla sig ifrån det.
    Dock så började jag dricka för ett år sen när jag precis fyllt 17. Men jag dricker vettigt, inte ofta och blir aldrig jättefull.

Jättesynd att din son har trillat dit, men det är aldrig försent att göra något åt det

Mysanpysan skrev 2008-08-05 16:49:33 följande:
    Det konstiga är att han gjorde ett arbete i våras om droger i skolan. HAn har alltid varit emot rökning, snusning och droger.Han har talat om hur dumma dom är som röker och skällt ut mormor för att hon röker. Men nu så ja jag vet inte.Tack för rådet!
  • Mysanpysan

Vi ska ha fler samtal med honom och vi ska också prata med vårdcentralen om att få göra urinprov på grabben så man vet om han ljuger om att han bara provat en gång. Då kanske han känner att vi har koll på honom. Och med samtal med honom så kanske han förstår att vi bryr oss om honom utan att vara elaka föräldrar?!

Svar på tråden Ungdomar och droger