• Crista

Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?

Jag fortsätter mina frågor om katter, nu när jag är nybliven kattmamma. Djurbutikerna hävdar att man absolut ska köpa deras dyra kattmat (t ex Hill's och Eukanuba) eftersom den innehåller så mycket kött, vilket katterna behöver. Får de billig mat blir de sjuka. Plus att de måste äta mycket mer av den billiga maten, för att få i sig vad de behöver av kött.

Vad tycker ni? Stämmer det tror ni? Vad köper ni till era katter? Jag vill ju ge mina katter det de mår bra av, men jag vill inte gå på marknadsföringstrix och bli blåst och ruinerad.

• Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?
  • Majsan70

Den "dyra" blir billigare i längden eftersom de äter mindre av den. De mår oxå bättre o man kan köpa rätt mat för den enskilda katten.

Vi varvar torrfoder från RC med mjukmat från Proplan o Hills. Det slinker ner lite tonfisk o kött oxå.

Jagh ar provat allt möjligt både till katterna o till hunden o just för katterna så blir den "dyra" maten bättre.

• Razzla

Min kisse äter Pussi både torr och blöt och han mår utmärkt. Har alltid gett mina katter "vanlig" mat och aldrig haft problem med dem.

Razzel fick dock efter en tarmoperation (när han ätit en lekakula som normalt inte ingår i dieten) äta just dietmat och det vägrade han göra..

Anton 19 Dec 2003 och BF 20 Jan 2009
  • En glad tjej

Mina föräldrar köper Hill´s från veterinären, den är ganska dyr men det blir billigare att ge den än om de skulle köpa billig från affären.

• Goliz

Vi började att ge vår katt mat från vanlig livsmedelsaffär, olika sorter. Men han blev jätte dålig i magen, ena dagen lös, andra dagen hård.
    Så då gick vi till vetrinären med honom när det var som värst. Och på den vägen är det. Nu är han tre år och har sen han varit några månader ätit Hill´s, mår prima. Han är innomhuskatt, och då köpte vi först "sensitive stumach" och nu för tiden så äter han "indoor cat".

• Kya

vi började med mat från livsmedelsaffären, och när katten var ett år gammal så var han ungefär lika bred som han var lång, kort sagt... vi var tvungen sätta han på bantning. då köpte jag istället royal canins foder, från djuraffär. det var definitivt värt det, för då började han äta ungefär en tredjedel av vad han ätit tidigare, för att bli mätt. så ja, vi betalar mer när vi köper kattmaten, men den räcker långt mkt längre, och katten mår bättre. så vi sparar både pengar och katten är smal, har energi och fin päls. bara positivt

• Midwinter

ger vår katt MJAU. En burk räcker 3dgr ungefär.. Får "frukost, lunch o kvällsmat" . Hon har inte blivit sjuk eller så av den

• ludenben

Den är den bästa för den innehåller inte en massa kolhydrater, fisk och spannmål som är dåligt för katter. Vi varierar blöt och torr men blöt är den absolut bästa. Inte alla, utan man får läsa på burken

Midwinter skrev 2008-08-04 20:46:37 följande:
    ger vår katt MJAU. En burk räcker 3dgr ungefär.. Får "frukost, lunch o kvällsmat" . Hon har inte blivit sjuk eller så av den
  • Midwinter

Ahh, så bra! . Ska jag vara helt ärlig så har vi gett den hela tiden just för att den är billigast *snåååååla* hehe. Men läste faktiskt för året sedan att den var bland de bästa!

Ska kanske tillägga att vår katt får obegränsad tillgång till torrfoder med (det varierar vilken sort, men köpes i vanlig affär)

• Tant Groda

Vi har Royal canin till vår och den trivs både vi och katten med...vi får numera rabbat på den eftersom vi är stammisar och köper vår kattsand där oxå

Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?