• Crista

Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?

Jag fortsätter mina frågor om katter, nu när jag är nybliven kattmamma. Djurbutikerna hävdar att man absolut ska köpa deras dyra kattmat (t ex Hill's och Eukanuba) eftersom den innehåller så mycket kött, vilket katterna behöver. Får de billig mat blir de sjuka. Plus att de måste äta mycket mer av den billiga maten, för att få i sig vad de behöver av kött.

Vad tycker ni? Stämmer det tror ni? Vad köper ni till era katter? Jag vill ju ge mina katter det de mår bra av, men jag vill inte gå på marknadsföringstrix och bli blåst och ruinerad.

• Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?
  • Kantarellen
    finntroll skrev 2008-08-06 20:37:46 följande:
    ge katten va den vill ha, min katt äter enbart friskas torrfoder. allt annat skiter han i
    Gäller samma sak för mäniskor? Ät skitmat som är onyttig för det är ju gott...
  • vackrastarflow
    Kantarellen skrev 2008-08-06 20:53:24 följande:
    Supersize me porträtterar konsekvenserna väl tycker jag. Tänk på det i kattermer... yikes.
  • finntroll
    Kantarellen skrev 2008-08-06 20:53:24 följande:
    nå sånt. finns ju träning. Men katten ska väll sj få välja, min katt vill då inte ha nå annat. så varför hosta upp en massa pengar på dyr mat. man får väll testa sig fram o se va katten tyck bäst om
  • Kantarellen
    finntroll skrev 2008-08-06 22:17:25 följande:
    nå sånt. finns ju träning. Men katten ska väll sj få välja, min katt vill då inte ha nå annat. så varför hosta upp en massa pengar på dyr mat. man får väll testa sig fram o se va katten tyck bäst om
    Smak har inget att göra med näringsinnehåll, men vill du ge din katt dålig mat som den för eller senare kommer bli sjuk av så varsegod.
  • finntroll

haha, sjuk. ojoj. han är 9 år o är hur pigg som helst. bara dumt på hitt det där så dom ska få in pengar

• Kya
    Kantarellen skrev 2008-08-06 22:22:04 följande:
    Smak har inget att göra med näringsinnehåll, men vill du ge din katt dålig mat som den för eller senare kommer bli sjuk av så varsegod.
    näedu, inte behöver katten bli sjuk bara för att man väljer att ge katten friskies eller nåt annat köpt på ica eller coop. på samma sätt som en människa som äter mkt hamburgare behöver inte heller bli sjuk.
  • Zaria
    Kya skrev 2008-08-06 22:52:16 följande:
    näedu, inte behöver katten bli sjuk bara för att man väljer att ge katten friskies eller nåt annat köpt på ica eller coop. på samma sätt som en människa som äter mkt hamburgare behöver inte heller bli sjuk.
    Men varför chansa?

Risken ärstörre att ens barn dör på förtid om man bara ger hamburgare och annan skräpmat,är det värt den chansningen?
  • Kya
    Zaria skrev 2008-08-06 22:54:16 följande:
    Men varför chansa?Risken ärstörre att ens barn dör på förtid om man bara ger hamburgare och annan skräpmat,är det värt den chansningen?
    risken är också större att barnet dör om du går ut och går, barnet kan ju bli påkörd av en bil.

alla väljer ju vilka risker de vill utsätta sina djur för, jag kallar det knappast djurplågeri att ge katten friskies.

jag ger ju våra katter enbart royal canin, för jag vet att de mår bra av det fodret. men det är för att jag gjort det valet.

så jag har svårt också att jämföra djur med barn. mina katter kommer aldrig komma före barnet. någonsin.
  • Kantarellen
    Kya skrev 2008-08-06 22:52:16 följande:
    Det går utmärkt att ge katten mat från ica eller coop, tom friskees blötmat är bättre än många "fina" fabrikat.
  • finntroll
    Kya skrev 2008-08-06 22:58:06 följande:
    risken är också större att barnet dör om du går ut och går, barnet kan ju bli påkörd av en bil. alla väljer ju vilka risker de vill utsätta sina djur för, jag kallar det knappast djurplågeri att ge katten friskies.jag ger ju våra katter enbart royal canin, för jag vet att de mår bra av det fodret. men det är för att jag gjort det valet.så jag har svårt också att jämföra djur med barn. mina katter kommer aldrig komma före barnet. någonsin.
    äntligen nån klok person
Svar på tråden Kattmat; dyr från djurbutiken eller billig från ICA?