• Rosen81

Raster inom handels??

Jag är tillbaka till mitt jobb frän mammaledighet. Har fått ny chef o har nu reagerat på schemat. Jag jobbar inom handel i butik. Är anställd 30 h/v. 2 dagar i v jobbar jag 12-17 och då har hon satt upp 30 min rast?? Har aldrig haft det förrut när jag jobbat 5 tim. Har då haft en kvarts rast bara. Jobbar jag 7 tim har hon satt upp 1 h. Har haft en timme när jag jobbat över 8 tim förrut. Grejen är att när jag räknar på det o drar av rasterna så kommer jag inte upp i 30 h/v, det fattas då ett par tim. Har för mig att det ska finnas några regler om hur mycket rast man ska ta ut beroende på hur många tim man jobbar, nån som vet??

• Svar på tråden Raster inom handels??
  • elinvd

har du samma schema varje vecka?
    Vi har nämligen fyraveckorsschema med olika antal timmar varje vecka. Men i snitt blir det 28 h/vecka (som det står i kontraktet att vi har).

Don't let other people determine your future
  • Rosen81

Nä varranan v. en v jobbar jag 33,8 tim, räknar jag bort rasterna blir det 29,8. den andra v jobbar jag 30,8minus rast blir det 27,8. På kontraktet står det 30 tim i v.

• sakoline

Rosen: Handels är frikostiga med raster. När jag jobbade och hade deras avtal var det absolut så som du säger. Det är för att det finns de med mycket monotoma rörelser, t.ex. kassa, och då behöver man mycket raster.

Svar på tråden Raster inom handels??