Var Jesus Jude?
Läste det här på FL för ett tag sen, nån som skrev i en tråd. Undrar bara om det var något som den personen tycker eller om det är något allmänt känt.
Läste det här på FL för ett tag sen, nån som skrev i en tråd. Undrar bara om det var något som den personen tycker eller om det är något allmänt känt.
Och jag tror inte på någon som sett han i sina drömmar. Då hade det varit mer trovärdigt att ha sett han i vaket tillstånd.
Hur vet man om jesus var jude?
Han "ärvde" sin faders yrke, han bodde hemma tills han var 30, hans mamma var övertygad om att han var sänd från Gud och själv var han övertygad om att hans mamma var oskuld.
Smalt ansikte och olivfärgad hud har han kan jag tillägga, de gånger jag sett honom.
Sen är det upp till var och en att tro på om vår allsmäktige Gud kan tala via drömmar eller inte.
Hallunicerar gör man då man är hög på droger, något jag aldrig sysslat med.
Ja han var väl jude.. det har jag alltid fått lära mej iaf...
tycker det e konstigt att det disskuteras om hur en jude ser ut!! hur kan man veta det i dagens samhälle?? visst, på den tiden då det bara var utbrett över arabländerna o så, men nu för tiden finns det ju judar i HELA världen....o man kan ju inte säga att de ser ut på ett särskilt sätt.....tycker inte riktigt om den disskusionen då det påminner mig om 2 a VK då man hela tiden pratade om hur en jude ser ut!!!
om frågan: ja, han var jude. vi har ju samma texter än idag o det var ju gamla testamentet som han följde, som judarna gör än idag.
Har Jesus funnits som historisk person, och vem var han i så fall? Intressant fråga. Kristendomen går ut på att han var jude, det är liksom hela grejen. Sen om det stämmer med verkligheten är en annan femma.
Jesus ska ha varit jude ja, har just haft en kurs om judendommen då vi läst och skrivit om detta.
De här första blir jobbigt att förklara men jag ska försöka:
Innan jesus kom var alla judar, (alltså de vi kallar idag för kristna). De var så att när jesus kom trodde en viss del av de troende att jesus var den Messias som de väntat på (frälsaren), men de fanns också den del av folket som inte trodde att jesus var Messias, och de var dom som förblev judar.. (och dom väntar fortfarande på messias ankomst)
Anledningen till att de som förblev judar inte trodde att jesus var messias var pga att jesus kom inridandes på en åsna, och inte på en vit springare som de var förutspått.
bli nu inte helt galna om jag enligt er fick någonting att låta knasigt, men de var dehär vår lärare och våra böcker lärde ut. själv tycker jag som många åvan, om detta stämmer med verkligheten är ju en annan femma. =)
Ja! klart han var jude, och är det fortfarande då han är uppstånden!
Lion of judah kallas han för i nya testamentet, judah=jude.
guidinglightministry.com/lion.html
Naknik skrev:
Nej, Jesus var svensk... (kunde inte hålla mig)