Stödfamilj
Hur gör man för att få en stödfamilj? Får man välja själv om man vet någon som hade passat?
Den person det gäller klarar inte av att ta hand om dottern själv och har ett ganska illa förflutet.
Hur gör man för att få en stödfamilj? Får man välja själv om man vet någon som hade passat?
Den person det gäller klarar inte av att ta hand om dottern själv och har ett ganska illa förflutet.
Det är väl socialen man vänder sig till då?
Låter som att personen istället behöver ett familjehem om hon inte klarar av att sköta sin dotter...
Ring soc så hjälper de till!
Måste inte mamman själv ringa och be om hjälp?
Anonym (undrar) skrev 2008-08-05 08:26:38 följande:
Vänta inte med at ringa, tänk på barnet
Mamman kan ju också få hjälp via soc
Men det är jag som vill vara stödfamilj åt flickan. Jag har inte träffat mamman sedan flickan föddes men har fått höra av hennes familj att det har spårat ur. Vi bor i helt olika kommuner och jag vill inte heller sätta igång något som slutar med att barnet tas om hand helt. Jag vet inte hur allvarlig situationen är.
Kan man välja familj själv?
Din kompis kan ringa själv om hon vill eller så kan du/ngn annan ringa. Men det ser bättre ut om hon ringer själv och ber om hjälp. Hon får inte välja vem som ska ta hand om barnet men hon kan få föreslå ngn hon tycker ska ta barnet och även anhöriga/nära vänner kan föreslå sig själva. Då gör soc en utredning för att kolla er lämplighet som familjehem och avgör utifrån det var baret hamnar.
Ofta kan man få barnet placerat hos sig på det viset, de ser hellre att barnet hamnar hos ngn det är trygt med om det är möjligt än hos en helt okänd familj
Vad krävs för att man ska bli godgänd? Vi har ett tryggt hem med två egna barn. Barnet bor i storstad, vi bor i en liten by på landet.
Mamman har väldigt dålig erfarenhet av soc så någon hjälp ber hon nog inte om av egen fri vilja. Jag hade tänkt prata med henne nu i veckan för att se vad hon tycker om detta. Sen vill jag få henne att gå föräldrakurs och på möten där hon kan få stöd och hjälp.
Mamman måste beviljas insats från socialen i sin kommun. Om hon kan ta hand om barnet med lite stöd och hjälp så är det alltid att föredra. Familjehem är svåra att hitta idag.
Om mamman själv uppger dig som tilltänkt kontaktfamilj, så kontaktar socialen dig. Du och mannen utreds sedan av socialen och de gör även hembesök för att träffa era barn och se att ni har plats till ett barn till.
Utredningen är inga större problem. DEt tar ett par timmar, men om det inte finns något konstigt i er familj så är det inga problem.
Familjen måste utredas. Det skulle vara fruktansvärt om en familj fick ta hand om ett barn och sedan visar det sig att det finns missförhållande. Något som kan undvikas vid lite utredning och kontroll.
I samband med utredningen KAN socialen även öppna dörren för er som familj att ev bli familjehem om det bedöms nödvändigt.
Vi har varit både kontaktfamilj och familjehem. Som kontaktfamilj bodde vi i en annan kommun än barnet. Det var en önskan från barnets mamma att vi skulle bli kontaktfamilj. Socialen kontaktade då oss.
Lycka till!