Stödfamilj
Hur gör man för att få en stödfamilj? Får man välja själv om man vet någon som hade passat?
Den person det gäller klarar inte av att ta hand om dottern själv och har ett ganska illa förflutet.
Hur gör man för att få en stödfamilj? Får man välja själv om man vet någon som hade passat?
Den person det gäller klarar inte av att ta hand om dottern själv och har ett ganska illa förflutet.
Vill du vara stödfamilj//Familjehem åt flickan så komer de att utreda er som familjehem.
Soc brukar ställa sig possitiva till om det finns peroner i flickans närhet som kan ta sig an henne. Däremot gör de alltid en utredning
Ta kontakt med flicans mamma och säg att du kan hjälpa till sågår ni tillsammans till socialen. Du kanske får vara beredd att ta hand m flickan på heltd.. länge
Mix: risken är nog ganska stor att flickan kommer att vara här mycket mer än bara varannan helg. Just nu är hon hos barnvakt så ofta att hon är där mer än hemma. Mamman festar en hel del och orkar int emed att flickan gråter. Hon skriker på henne och svär och kallar henne allt mäjligt. Barnvakten orkar inte ta hand om henne så ofta eftersom hon är äldre.
Jag och min man har länge pratat om att vi vill vara stödfamilj så här är vi överens. Plats finns här gott om även om flickan inte kommer att få eget rum. Men hon är inte ens året så jag tror inte att det kommer at vara några problem.
Jag hoppas inte det iaf..
Anonym (undrar) skrev 2008-08-05 09:02:35 följande:
Om flickan inte ens är 1 år gammalt och mamman "redan" verkar ha stora problem med sin föräldraroll så tycker jag varken stödfamilj eller familjehem vore det bästa för familjen.
Istället borde ni tillsammans försöka "övertala" soc att mamman och barnet placeras på ett mamma-barn hem tillsammans en period.
Detta kommer mamman troligen motsätta sig, då du skriver att hon redan har så dåliga erfarenheter av soc.
Men försök övertyga henne om detta alternativ, då det finns störst chans för mamman att INTE förlora sitt barn helt och hållet.
Förutsatt att dem placeras på ett av de bra hemmen såklart.
(det finns förståss stora risker även med detta alternativ, allt som sker med soc "hjälp" innebär stora risker för familjens "säkerhet" och framtid tillsammans)
Lisa: Jag fick veta att det finns ett ställe nära där hon bor som hon kan vistas på på dagarna med barnet och få stöd och hjälp. Detta kommer jag att kräva att hon gör om jag ska hjälpa henne. Tror att hon kommer att gå med på det.
Första steget nu är att lägga fram förslaget till henne och få henne att förstå att hon måste få hjälp och att flickan inte mår bra.
Anonym (undrar) skrev 2008-08-05 09:32:00 följande:
Lisa: Jag tror att det är en kombination av allt. Hon har haft en hemsk barndom själv och både droger och alkohol har väl varit ett problem. När hon blev gravid ändrade hon sitt liv helt. Men nu verkar det som om hon är på väg tillbaka. Hon lämnar bort flickan så ofta hon bara kan och det handlar inte bara om en kväll utan om flera dagar i rad.
TS: Verkar som om du gör allt vad du kan för din vän och jag tycker att det låter toppen...bara hoppas att hon går med på hjälpen för sin dotters skull och att hon med ert stöd kan komma tillbaka in i sin föräldraroll...
Vad toppen att sådanna vänner finns....
Vi har vårt barn familjeplacert på näta håll (Ca 20 min) Nu är dom uppsagda av socialen för dom har lagt ut vårt barn på en blogg. Det tyckte inte socilane opm. Nu har dom hittat ett annat hem i Laholm i en annan kommun, DEt är ca 12 mil ditt. 1,5 timme tar det att åka ditt. Vi har träffat denna famil dom verka trevliga och mysiga på alla sätt och vis. Men vi sar nej till denna plats för det är för långt ditt. Men socilaen har väl inte rätt att tvinga oss till detta beslut. Jag vågar inte släppa i väg vårt barn så långt. Då tar vi hem hennen i stället. Tacksam för svar. Tack i förhand!