• Kajsan

Sluta pruta - Ohyfsade snåla människor!

Jag blir så TRÖTT på alla dessa prutare!
    Nu håller jag på och säljer av lite vagnar och annat på Blocket, och visst kan folk få pruta, det är ok för mig.
    men det finns ju gränser!
    Jag sålde bl en åkpåse, helt ny, till HALVA priset mot vad den kostar i butik.
    Massor med folk hörde av sig och en tjej och en kille kom hit.
    Vi såg till att vara hemma den kvällen och när de kom ville de att jag skulle packa upp den ut förpackningen och sen stod de och velade i 10 min.
    Sen börjades det: 500 kan jag betala, det är allt jag har ( den kostade 800 ).
    Men herregud, ta det i mejlet isåfall! Enda gången man kan prut är ju om det är nåt fel på grejjen eller om man tar det INNAN man kommer.
    Man prutar inte 300 kr på en sak för 800 när den är NY och såklart i perfekt skick i orginalförpackningen.
    Om man inte Har pengarna det kostar så säger man det INNAN man kommer hem till nån.
    Ja det var bara att skicka hem dem och mejla nästa på listan att de kunde komma.

Allvarligt, vad är det för fel på folk!?

• Svar på tråden Sluta pruta - Ohyfsade snåla människor!
  • cissi24

100 kr eller 2000 kr skulle inte spela någon roll för mig. JAG tycker det känns bättre att ge bort det till mer behövande människor.

Men visst alla kanske inte kan göra det då de behöver pengarna..men jag känner så här.

• Mamsis

Nja, jag tycker nog att man kan pruta men inte hur som helst. Och givetvis måste man kolla varan och pruta på plats! Inte fasen prutar man i mail!? Tänk om man sen kommer dit och så tycker man att varan inte ens är värt det pris man prutat ner det till i mail!

En helt ny, oanvänd vara dessutom i orginalförpackning som det redan är halva priset på är det inte ok att pruta på tycker jag.
    Men en begagnad vara vill jag först se och så prutar jag om jag tycker begärt pris är för högt.

Vill man inte ha prutare skriver man väl pok eller prutat och klart i annonsen.

• Vroooooom
    Sicali skrev 2008-08-05 19:52:03 följande:
    Fast då kan du ju medela säljaren det inna, att du bara vill titta på varan och inte alls är säker på att du vill betala det pris som säljaren satt. Då har ju säljaren också ett val att välja en annan, enklare köpare som är beredd att ta varan som den är för det pris som säljaren angett.
    Jag talar ju naturligtvis om att jag vill komma och titta på den innan jag bestämmer mig.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • ploppviola

Tycker man ska få pruta men på ett normalt realistiskt sätt....

Du är värdefull
  • Åsa

Sicali: "Fast då kan du ju medela säljaren det inna, att du bara vill titta på varan och inte alls är säker på att du vill betala det pris som säljaren satt.
    Då har ju säljaren också ett val att välja en annan, enklare köpare som är beredd att ta varan som den är för det pris som säljaren angett."

Precis, då är det ju raka rör och upp till säljaren att tacka ja eller nej.

• Vroooooom
    Kajsan skrev 2008-08-05 19:54:07 följande:
    Nä, men det spelar ju ingen roll, den kostar ju det som står i annonsen, vad du vill ge är ju ovesäntligt.
    Nej då, det är inte alls oväsentligt för många säljare. Varan är ju inte värd mer än vad någon är villig att betala för den och många säljare sätter ju dessutom ett lite högre pris än vad de egentligen vill ha.

Nu köper jag ju sällan varor från blocket men vi har köpt två bilar och en barnvagn. Dessa gånger har det varit självklart även för säljaren att vi kommer att pruta lite.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • Sicali
    Åsa skrev 2008-08-05 19:57:45 följande:
    Sicali: "Fast då kan du ju medela säljaren det inna, att du bara vill titta på varan och inte alls är säker på att du vill betala det pris som säljaren satt. Då har ju säljaren också ett val att välja en annan, enklare köpare som är beredd att ta varan som den är för det pris som säljaren angett."Precis, då är det ju raka rör och upp till säljaren att tacka ja eller nej.
    Precis. Alla har inte all tid i världen, alla är inte hemma jämt och kan ta emot okänt folk hur som helst. För oss är det ändå ett visst bök om det skall komma nån okänd och köpa något vi lagt upp på annons. Då förutsätter ju jag självklart att om personen kommer så har den också accepterat priset som står och köper varan. Gör den inte det så är det ju vanligt hyfs att tala om innan att personen bara vill titta och kanske inte alls är intresserad att köpa. Sånna personer käns för oss inte värt att slösa tid på, som skall stå i evigheter och titta, känna, pruta. Då väljer jag hellre nån annan som via mail erbjuder ett lite lägre pris men som tar varan direkt.
  • Åsa

Moirae: "Jag talar ju naturligtvis om att jag vill komma och titta på den innan jag bestämmer mig."

Fast det är inte detsamma som att försöka köpa till lägre pris. De flesta skulle nog, om du uttryckte det så, ta det som att du vill veta om du alls ska ha prylen, men att priset är vad det är.

Jag kan iofs ha fel då jag inte har jätteerfarenhet av annonsförsäljning, utom internetauktion, då priset av naturliga skäl är vad det är, men mitt intryck är att de flesta inte ser det som en del av det "sociala kontraktet" att börja pruta på plats i någons hem utan att det överenskommits innan.

• Åsa

cissi24: "Men visst alla kanske inte kan göra det då de behöver pengarna..men jag känner så här."

All insats till välgörande ändamål är behjärtansvärd, sedan må det vara volontärarbete eller att skänka (själv har jag gjort bådadera i olika sammanhang). Men det tycker jag är helt skilt från den här diskussionen; här handlar det ju om saker som de facto _är_ ute till försäljning och hur det hanteras.

• Virriga Vera

Jag skulle aldrig få för mig att köpa något helt osett. Jag tittar på varan, bedömer vad jag tycker den är värd och ger mitt bud. Sedan är det upp till säljaren att acceptera eller ej. Tycker säljaren att det är bortkastad tid att ta em ev. kunder så kanske de har annonserat på fel feorum eller borde ha skrivit ut sina villkor i annonsen.

Svar på tråden Sluta pruta - Ohyfsade snåla människor!