• Trynträ

Vad göra med squash?

Sitter här med 4 stora squash som jag just skördat. Nån som har nån idé om vad man kan tillaga för gott? Har provat att steka men det är ingen höjdare om jag ska vara ärlig samt naturell. Finns det nån god maträtt eller liknande som man kan göra? Känns som jag har squash för ett helt regemente.

• Svar på tråden Vad göra med squash?
  • Trynträ

Kanske ska prova det sen när tomaterna börjar mogna för jag har tjogvis med tomater i växthuset.

FrökenFreja skrev 2008-08-14 14:14:07 följande:
    Jag brukar göra en wok där jag har i squash.Jag har kyckling/kött, lök, paprika, squash och mycket tomater. Krydda med soja, oyster sås (viktigt för att det inte ska bli torrt), och andra kryddor.Går att äta som det är eller med ris till.Mums!
  • abnocto

JAg gjorde typ raggmunk med squash i men det blev för vattnigt och inte alls gott så det åkte till komposten

• Trynträ

Eftersom jag har squashdille denna vecka så måste jag bara delge er ett kanongott recept på lasagne med squash istället för lasagneplattor. Det är nog bland den godaste lasagne jag ätit.

gi-viktblogg.com/

Måste säga att jag är imponerad över vad mycket olika saker man kan göra med squash. Jag har definitivt omvärderat den grönsaken.

abnocto: Synd att raggmunken inte blev nån höjdare. Man kanske ska vattna ur squashen innan alt. ta mindre mjölk.

• Yena2

Jag testade att grilla squachen i skivor, men det blev inte så gott. Blev för besk smak för mig.

• abnocto

Grillad squash som är så gott. Hade du för stora squash kanske för beskt ska det inte bli?

• Yena2

Njae, den var inte så jättestor. Det var inga stora frön i den. Kanske bara är jag som är lite känslig för beska.
    Jag har tidigare gjort kyckling i folie där man lägger den på squashskivor och i ett snitt lägger skivor av tomat och mozzarella. Är jättegott, men då har jag också tyckt att det blir lite beskt, särskilt nästa dag i lunchlådan.

• Heavenlyfaith

Du behöver:

2 st medelstora zucchini 3 msk olivolja 0,25 tsk salt 0,5 krm malen svartpeppar 2 msk hackad basilika 3 msk hackad persilja 6 ägg 100 g fetaost Gör så här:

Skölj zucchinin, skär av ändarna och skär den i tunna skivor.

Hetta upp en stekpanna med olivolja. Stek zucchiniskivorna på medelvärme så de får lite färg och blir lite genomskinliga. Salta och peppra. Det tar 5-10 minuter.

Hacka under tiden kryddörterna (basilika och persilja). Knäck äggen i en skål och vispa samman dem med vattnet.

När zucchiniskivorna är färdigstekta strör du över kryddörterna och häller över äggsmeten. Smula därefter över fetaosten.

Låt sedan steka i 10-20 minuter i något svagare temperatur än medelvärme (så att det inte blir bränt) tills äggsmeten stannat (d.v.s. den är fast ovanpå i mitten).

Servera med tomater.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva som sjuk lycklig
  • abnocto

Suck, gjorde lasagnen igår och den blev supergod. Dock såg sonen att det var squash i och det vägrar han äta. Ville inte ens smaka, suck dessa tonåringar.....

• Trynträ

Hehe. Säg att han inte får nån mat om han inte ens provar. Man kände ju inte ens att det var squash i ju.

abnocto skrev 2008-08-20 08:04:10 följande:
    Suck, gjorde lasagnen igår och den blev supergod. Dock såg sonen att det var squash i och det vägrar han äta. Ville inte ens smaka, suck dessa tonåringar.....
  • abnocto

Precis,man kan inte ens känna smaken av squash. Men tonåringar är som de är. Han petade bort squashen och åt det andra
    Jag fick i alla mycket i matlåda.

• Trynträ

Jag har fortfarande några squash kvar och idag blev det köttfärslimpa med klyftpotatis, rödlök, tärnad squash och köttfärslimpa toppad med soltorkade tomater och fetaost. Kanongott det med.

Har även hunnit med en ratatouillesoppa sen jag skrev här sist.

• Kenzie

Zucchini är gott att skära på längden med en osthyvel och sedan steka/grilla. Lägg upp skivorna på ett fat och häll över citronsaft, olivolja, hackad basilika och riven parmesan. Tokgott till en köttbit.

• Trynträ

Det lät gott. Ska ta och testa det nästa gång vi äter kött tror jag. Menar du saft från en citron eller vanlig citronsaft? Ska man alltså grilla/steka squashen innan man tillsätter det andra?

Kenzie skrev 2008-09-21 09:02:07 följande:
    Zucchini är gott att skära på längden med en osthyvel och sedan steka/grilla. Lägg upp skivorna på ett fat och häll över citronsaft, olivolja, hackad basilika och riven parmesan. Tokgott till en köttbit.
  • Kenzie

Haha ja saft från en citron alltså Och ja precis du ska steka zucchinin och låta den svalna. Sorry att jag skrev otydligt.

• vackrastarflow

Skiva zucchini på längden, ca en halv cm tjocka. Lägg dem bredvid varandra i en ungsfast form. På varje lägger man en "röra" på tärnad tomat, fetaost och rödlök och ovanpå det lägger man ett litet lager riven ost. In i ugnen i ca 10 minuter. Servera ihop med klyftpotatis. Supersmarrigt!

Även skivade in i ugnen med parmesan på är underbart gott.

Sen zucchinibröd är ju väldigt gott. Men om det finns svenskt recept vet jag inte, det var något jag åt ofta i USA. Det är lite sött, men inte helt onyttigt
    allrecipes.com/Recipe/Zucchini-Bread-IV/Detail.aspx

• Trynträ

Jag gav just bort en squash så nu får jag vänta med det hela tills de jag har på tillmognad blir klara. Såvida de inte fryser bort men jag hoppas att det inte blir alltför kallt framöver eftersom jag har massor med tomater i växthuset också.

Svar på tråden Vad göra med squash?